/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Windows 98 netværk
Fra : pansermand
Vist : 530 gange
20 point
Dato : 08-01-03 19:58

Hej,

jeg har brugt denne guide til at oprette netværk mellem to computere der kører Windows 98
www.kandu.dk/dk/tip/846
Men nu får jeg følgende besked når Windows starter op:
"Der er opstået en konflikt med IP-adresse 10.0.0.1, fordi systemet har denne hardware-adresse 00:02:16:A7:62:E6."
Og jeg kan ikke komme ind i computeren og rette det - jeg kan trykke OK, og så kommer samme fejlmeddelelse op igen...
Hvad f***** skal jeg gøre?????

Håber der er nogen der kan hjælpe!!!

Med venlig hilsen,
Pansermand

Accepteret svar
Fra : Smitty

Modtaget 30 point
Dato : 08-01-03 20:04

Hej Pansermand;

Start din PC i fejlsikret tilstand, og fjern dit netværkskort under System.
Genstart PCen og lad Windows finde dit netkort endnu en gang.
HUSK! når du installerer drivere, at du bruger den rigtige driver.
Du må naturligvis ikke have samme navn på begge PCer, men det har du vel heller ikke Ville lige være sikker.

Hjælper det ikke, så send lidt flere informationer om din opsætning

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 08-01-03 20:45

Hej Pansermand,

nu ved jeg ikke om du har ADSL en router eller lignende... men umiddelbart ku' det tyde på at det har du, medmindre du har givet begge computere den samme IP-adresse... og det ka' man ikke som Smitty også nævner...

der ka' i et netværk kun være en version af en unik IP-adresse... som regel hvis man har ADSL/router (/gateway) har denne, IP adressen 10.0.0.1 eller 192.168.0.1 alt efter hvem man har forbindelsen hos... det behøver ikke altid at være sådan... men i dit tilfælde lyder det som om du har en router/gateway med IP nummeret 10.0.0.1

den måde du ka' løse det på, hvis det er tilfældet, er at du ka' gi' den ene computer IP 10.0.0.2 og den anden 10.0.0.3

mvh.

Strarup
mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 08-01-03 20:52

Hej ( igen ) Pansermand;

Som du kan se, så sender Starup en høflig hilsen 2 gange ( undskyld Starup! tag det et smil )

Du har helt ret! Glemte helt at tænke på en konflikt med router. My mistake!

Har du en router på, så sæt din TCP/IP opsætning til automatisk og genstart. De fleste moderne routere tildeler nemlig selv en IP adresse til kienterne. Har du IKKE en router, men stadig automatisk IP slået til; og måske endda 2 ens netkort; så ligger miseren her! Netkort giver automatisk sig selv en adresse, hvis du ikke angiver andet - og så kan du nok selv regne ud at det også vil blive den samme.

Chek lige dette. Uden router kan du f.eks. tildele det ene netkort adressen 192.168.0.100 / Subnet 255.255.255.0
Det andet kalder du så 192.168.0.101 / Subnet 255.255.255.0
Så spiller det igen.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Bernsted

Dato : 08-01-03 20:56

Følgende adresser er faktisk reserveret til hjemme-netværk: 192.168.000.XXX med subnetmaske 255.255.255.0. Hver computer skal selvfølgelig have hver sit unike navn og hver sin unike adresse (XXX) f.x 001, 002, 003 osv, men samme subnetmaske. Så SKAL NetBios aktiveres, ellers kan man ikke få kontakt. MS fraråder selv at man bruger 10.0.0.1 osv,men anbefaler at anvende IPX/SPX-protokollen, hvis det kun er til hjemmenettet, så er samtidig ikke lukket op til Internettet, hvor al mulig farligt lurer, og Windows har ikke disse muligheder for konflikter som med TCP/IP.
Men din fejl er formentlig opstået pga af hardware problemer, og vil jeg vil tilslutte mig Smitty, at du kan fjerne netkortet og genstarte Windows normalt, herefter prøve med et andet netkort, byt evt. mellem de 2 computere, hvis fejlen kun er på den ene. Hvis fejlen flytter med, skal kortet skiftes. "Adressen 00:02:16:A7:62:E6." er en fysisk adresse på netkortets hardware, og kan/skal ikke ændres.
mvh bernsted

Kommentar
Fra : Scaffolder

Dato : 08-01-03 21:32

har du checket at du har et krydset kabel, hvis dine maskiner er koblet direkte sammen ???

Kommentar
Fra : pansermand

Dato : 08-01-03 21:44

Vi har to computere som hedder Sussi og Michael.
Sussi (den med fejlbeskeden): Vi genstartede i fejlsikret tilstand, afinstallerede og geninstallede netkortet og pludselig var computeren på netværket, men der er kryds i "hent automatisk en IP-adr."
Begge computere kan finde hinanden i "Andre computere", men det er kun Sussi der kan dele med Michael og ikke omvendt... f.eks. kan Michael ikke udskrive på Sussi's printer. Men vi har heller ikke skrevet noget i Michaels netværk opsætning, for vi ved simpelthen ikke hvad vi skal skrive, når Sussi bruger "hent automatisk en IP-adr."
Til Scaffolder: Computerne sidder sammen via en hubswitch, hvor også ADSL-routeren er tilsluttet (så burde det være på det rene).
Vi er meget dumme, så I må stille konkrete spørgsmål og forklare meget udførligt, for vi aner simpelthen ikke hvad man skal gøre (f.eks. vidste vi ikke engang hvordan man startede i fejlsikret tilstand)...

Mange hilsner fra,
Pansermand og CyberRaga

Kommentar
Fra : pansermand

Dato : 08-01-03 22:00

Fandt selv ud af det med printeren, hvilket bekræftede vores teori om at vi er dumme Det var simpelthen for nemt! Eftersom vi mest har brugt Smittys svar har vi besluttet at pointene går til ham. Stort tillykke herfra

Mange hilsner fra og tak for hjælpen,
Pansermand og CyberRaga

Godkendelse af svar
Fra : pansermand

Dato : 08-01-03 22:02

Tak for svaret Smitty.

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 08-01-03 22:14

Hej Pansermand og CyberRaga;

Lad mig indledningsvis give dig en definition på, hvad det vil sige at være dum:
[Citat]
Et dumt menneske der ikke spørger når det er i tvivl!
[/Code]
Eftersom Du/I spørger kan i derfor ikke være dumme! Vi har ALLE været ny-begyndere; og det er der absolut ikke noget galt i.

Lad os tage den sådan helt stille og roligt.

Computer 1 : Navn = Sussi / Arbejdsgruppe = Hjemmenet
Computer 2 : Navn = Michael / Arbejdsgruppe = Hjemmenet

For, at det kan virke i begge retninger, skal i på begge PCer installere Fil- og Printerdeling.
I finder det under : Start / Indstillinger / Kontrolpanel / Netværk

Når nu alt dette er installeret - og PCerne genstartet, så skal i til at dele printerne og mapperne.
Denne gang er det Start / Indstillinger / Printere. Her højre-klikker i på printeren - og vælger menupunktet Deling.
I skal nu angive et navn, som printeren skal deles som. For nemhed skyld, så brug noget logisk; gerne printerens navn.

Forestil jer, at i på Sussie's maskine har en HP 950C på Lpt1: og på Michaels maskine en HP Laserjet på Lpt1:
I vil gerne kunne bruge begge printere, så først installerer i den printer der sidder på jeres egen maskine, og får den delt. Nu installerer i så den driver ( styreprogram ) der passer på den andens printer. Når i bliver spurgt om lokal- eller netværksprinter vælger i netværksprinter. Her kan i nu "rode rundt" på jeres lille netværk; og sørme finde den andens.

Det samme gør i med mapper i gerne vil dele mellem jeres maskiner.
Her er det dog nemmest at anvende ikonet "Denne Computer" og her vælge deling. Brug igen et sigende navn!
Forbindelser til en delt mappe hos den anden sker gennem:
Højre klik på start. Vælg sti-finder. Vælg Netværkssteder i listen i Venstre side / Hele netværket / Microsoft Netværk / Hjemmenet ( uha den er lang den vej! )
Stil jer oven på den mappe ( eller drev ) i gerne vil have adgang til, og i toppen af Stifinder vælger i Funktioner / Tilslut netværksdrev. Her bliver i spurgt om, hvilket bogstav dette netværksdrev skal have. I kunne f.eks. bruge M for Michael og S for Sussie ( Logisk; ikke sandt? ) Ligge mærke til, at der er "Flueben" udfor tilslut igen ved log-on. Det betyder nemlig, at i automatisk får oprettet forbindelsen næste gang.

Det var såmænd alt.
I skal ikke længere spekulere i IP adresser eller noget. Fra nu af kan i bruge logiske navne til tingene.
Held og lykke med det fortsatte EDB projekt.

/MVH Smitty

PS: "Løber i sur idet; så kender i adressen. Vi bliver ved, til det fungerer!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-01-03 22:44

pansermand wrote:

[snip]

> jeg har brugt denne guide til at oprette netværk mellem to computere
> der kører Windows 98 www.kandu.dk/dk/tip/846

[snip]

Husk lige at kandu.dk er et lukket system. Det er ikke sikkert, at vi
andre der måske kunne hjælpe dig, har lyst til at blive oprettet som
bruger for at kunne se, hvilket tip du har brugt...

Mht. IP konflikten:

Har du prøvet at trække netkablet ud....og så omkonfigure IP'en på Win98
maskinen? Nu kender jeg jo ikke kandu.dk tippet, og derfor ikke din
opsætning, men prøv det.

Mvh.

MikeU

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 08-01-03 23:49

.... jamen Selvtak Pansermand & CyberRaga

Får helt med alle de roser; men skal det være en anden gang - så skriver i bare igen.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-01-03 23:17

> jeg har brugt denne guide til at oprette netværk mellem to
> computere der kører Windows 98
> www.kandu.dk/dk/tip/846
> Men nu får jeg følgende besked når Windows starter op:
> "Der er opstået en konflikt med IP-adresse 10.0.0.1, fordi systemet
> har denne hardware-adresse 00:02:16:A7:62:E6."
> Og jeg kan ikke komme ind i computeren og rette det - jeg kan
> trykke OK, og så kommer samme fejlmeddelelse op igen...
> Hvad f***** skal jeg gøre?????

Du har vist giver begge pc'er samme ip-adresse - alle maskiner skal have
forskellige ip-adresser. Hiv stikke ud på den ene og lav adressen om til

Michael