/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Oldemor i Canada
Fra : Susandersen
Vist : 1005 gange
200 point
Dato : 11-01-07 19:29

Hej mulige hjælpere

I flere år har jeg forsøgt at finde ud af hvad der skete med min oldemor i Canada

Hun hed Betty Margrethe Nielsen, blev født den 18. september 1900 i Langaa sogn, Fyn sammen med sin tvillingesøster Anna Frederikke Nielsen. Senere blev hun gift med Harald Jensen den 23. juni 1921 i Vejle. De fik to børn - min farmor Jutta Elisabeth Jensen (født i Vejle) og Harry Jensen (født i Vancouver, Canada). De drog til Canada mellem 1921 og 1924. Om hendes mand Harry kan jeg fortælle at han døde i Vancouver den 16. august 1970. Efter min oldemor døde, sendte han hans børn til Danmark til min oldemoster. Han selv blev gift senere med en Margaret Janet Lawson og sammen fik de en søn Peter Jensen, som måske bor i Vancouver.

Det jeg mangler at få oplyst er hvornår min oldemor døde i Canada og af hvad.

Jeg håber, at der er nogle der kan hjælpe mig, så vil jeg blive utrolig glad.

Med venlig hilsen
Susanne

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-01-07 19:37
Kommentar
Fra : karenD

Dato : 11-01-07 20:02

Hej Susandersen

Det er en hård nød.

Jeg vil råde dig til at spørge på www.disdanmark.dk, hvor der også er brugere fra "overthere". Du registrerer dig på siden - det koster ikke noget. Det er en side for seriøse slægtsforskning, hvor mange har adskillige års erfaring på bagen.

Venlig hilsen og held og lykke

karenD

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-01-07 20:41

Prøv du bare DIS Susanne...
du kan jo være heldig, at der findes Dansk Canadiere der, som kender din familie...

Ellers har de mere seriøse slægtsforskere i DIS nok de samme problemer som vi;
materialet er alt for nyt til at kunne findes på nettet...

Svend, der ligesom andre slægtsforskere her i kandu, også har et par års erfaring på bagen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-01-07 12:21

Da Mr Huber dør i 1937 i Vancouver overleves han af bl.a. dette barnebarn: Harry Jensen.
Han kunne være sønnen Harry indgift i Huber familien, Svend
"
OBITUARY:
Stephen Huber, late resident of route 3, at a local hospital August 12, at the age of 81 years. Survived by a daughter, Mrs. A. Gipson; grandson, Harry Jensen; three great grandchildren. Funeral services from the Clough-Barrick chapel Saturday, August 14, at 1:30 p.m. Interment IOOF cemetery.
Oregon Statesman 13 August 1937 9:1
"

fundet her:
http://www.open.org/~pioneerc/pg21.html

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-01-07 12:52

Undskyld, der står jo grandson, ikke svigersøn, så nok ikke ham?
Men en god ide at se efter gravstene...

Der er mange Harald og Harry Jensen i Vancouver, de fleste af norsk afstamning.

Her er et par stykker:
"
Hansen, Thorvald. “Johannes Knudsen as an Educator: A Conversation with Harry Jensen.” The Bridge, 12, 2: 17-24 (1989).
Johannes Knudsen taught at Grand View College from 1927-1935, was president of the college from 1942-1952 and taught at the Lutheran School of Theology in Chicago from 1954 until his retirement in 1971.
Volume 33, 1992 (article)

fundet her:
http://www.nb.no/emigrasjon/biblio/atozjh.html

Memorial contributions were received in tribute to Jay Alford, John Chakirian, Keith Hunt, Harry Jensen, James Keane, Frank LaFriec, Maxine McCortney, Emma Templeman, Robert Witts, and Scott Green, who was a member of WJGA and a leaderboard in his honor was contributed by District 6 members.

fundet her:
http://www.wjga.net/AboutUs/history/history_index.htm
"

Der er også mange Lawson...
(også en Margaret Janet Lawson men alt for gammel, måske en farmor??)
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : Susandersen

Dato : 12-01-07 13:10

HEJ IGEN
Mht. Harry James Jensen, så flyttede han sammen med sin søster Jutta hjem til Danmark, mens hans far (min oldefar) blev i Canada. Min oldefar var skibsbygger i Vancouver.
Så han døde ikke i Canada men i Danmark.
Men desværre kunne han ikke fortælle mig ret meget før han døde. Han var kun 4 år da hans mor (min oldemor) døde.
hilsen Susanne

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-01-07 13:11

Hvis du ikke kender eksempelvis Harry' s kone bliver det svært:

Her er en Harry Jensen indgift i ADAMS-Williams familien
"
Emma May WILLIAMS m. (24 OCT 1907) Harry JENSEN

http://members.cox.net/phillipsben/adams.htm

Og her en anden Harry Jensen i GedCom fra et Family Tree Maker slægtstræ som jeg ikke kan læse:
"
1 NAME Harry /Jensen/
1 SEX M
1 FAMS @F0982@

http://www.juch.net/download/Nathaniel.GED
"

Og så har vi her en nulevende Harry Jensen fra Vancouver:
"
•   Art Deco Society, Canadian. #302-884 Bute Street, Vancouver ... Betty Harvey, 305 Angus St, Victoria, TX 77904 Avon Collectors ... Contact Harry Jensen, P.O. Box 607, Lemont, IL 60439- 0607

www.collectoronline.com/clubs.html
"
Måske kender han sin navne bror? fået hans post etc. Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-01-07 13:25

Der er mange (for mange) Betty Nielsen, Betty Jensen, Margrethe Nielsen og Margrethe Jensen
i Vancouver, men mærkeligt nok ingen Betty Margrethe?

Uden flere oplysninger bliver det svært...
(sikkert også for DIS kyndige)

Hilsen igen Sven

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-01-07 14:48

Undskyld, det skriver du jo også, begge børn kom til Danmark...
"
Om hendes mand Harry kan jeg fortælle at han døde i Vancouver den 16. august 1970. Efter min oldemor døde, sendte han hans børn til Danmark til min oldemoster. Han selv blev gift senere med en Margaret Janet Lawson og sammen fik de en søn Peter Jensen, som måske bor i Vancouver.
"
Men er det så ikke Harald, der dør i 1970?

Og glem alt om mine Harry søgninger i Canada...

Vi har altså kun Harald Jensen med første kone Betty Margrethe Nielsen Jensen ,
død da Harry var 4 år. Hvornår ca. var det?
Og anden kone Margaret Janet Lawson, ved du ca. hvornår hun levede??
Samt den yngste søn Peter Jensen, der nok lever endnu, hvornår mon han er født???

Ak, igen et meget almindeligt ...sen navn, Svend

Kommentar
Fra : Susandersen

Dato : 12-01-07 15:29

Hej Svend

Ok jeg prøver igen. Det drejer sig om min oldemor Betty Margrethe Nielsen, født den 18/9-1900 i Danmark og død ca. i 1930 i Canada muligvis i Vancouver.
Betty fik sammen med sin mand Harald Jensen to børn: Harry James Jensen og Jutta Elisabeth Jensen. Jutta blev født og døde i Danmark. Harry blev født den 19. maj 1925 i Lynn Valley District of North Vancouver, British Columbia, Canada og døde i Danmark i 2003.
Da deres mor Betty døde i Canada, blev børnene sendt til Danmark, mens deres far Harald Jensen blev i Canada for at arbejde som skibsbygger (carpenter). De blev sendt til Danmark omkring 1930-1931.
Deres far Harald Jensen døde den 16. august 1970 i Vancouver, hvor han boede sammen med sin anden kone Margaret Janet Lawson (døde omkring 1997). Sammen boede de med deres søn Peter Jensen på 5376 Oritario Street, Vancouver. Harald blev begravet på Forest Lawn Memorial Park, Vancouver.

Jeg håber, at dette hjælper. Det er altså min oldemors dødstidspunkt jeg mangler til min slægtsbog. Måske kan jeg kontakte myndigheder derover, men hvem?
Hilsen Susanne

Kommentar
Fra : Susandersen

Dato : 12-01-07 15:31

Hej igen

Jeg glemte at sige, at jeg ved ikke hvornår Harald Jensens søn Peter Jensen blev født i Canada.
Hilsen Susanne

Kommentar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 13-01-07 01:08

Hej Susanne.
Jeg har selv fundet min Mor og 2 brødre i Pitt Meadows uden for Vancouve i Canada. Selvom min moe emigrerede til Canada i 1957 under stor medieovervågning (største familie emigration på een gang) var det svært at lokalisere hende.
Prøv og skriv et "standardbrev" og beskriv hvad Du søger, og send til disse adresser, måske giver det bonus? Held og Lykke

Peter Jensen
Suite 306
345 10th Ave W
Vancouver. BC
V5Y 1S2
Canada

Peter Jensen
Suite 206
1859 Spyglass PI
Vancouver BC
V5Z 4K6

Peter M Jensen
6311 Chatsworth Road
Richmond BC
V7C 3S4
Canada

Peter D Jensen
4431 Blenheim St
Vancouver BC
V6L 2Z8
Canada

Peter F Jensen
1118 Adderly Street
North Vancouver BC
V7L 1T3
Canada

ps: det der ligner et femtal er bogstavet S, i adresse 1 og 3

Kommentar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 13-01-07 01:13

Hej igen Susanne.
Rettelse: Man kan tydeligt se forskel på S og 5, jeg har pudset brillerne. Skynder mig, inden jeg bliver gjort opmærksom på dette
Mvh Rytterknægten

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-01-07 10:56

Undskyld igen, jeg troede du gerne ville finde og søge kontakt med evt. nulevendeslægtninge i Canada, og dem er der så lykkeligvis andre, der også vil hjælpe med at finde...
Når det kun er Betty' s død og begravelse du søger, er det jo meget specifikke, vanskelige søgninger
Jeg har prøvet mange søgeord uden resultat...

Et lille hint:
Når du søger på Betty skriv så +Betty -Elisabeth fordi mange Elisabeth i USA og Canada har Betty som kælenavn. (Din oldemor hed vel Betty, ikke Elisabeth eller Elsebeth?)

>Måske kan jeg kontakte myndigheder derover, men hvem?
Prøv i net overskriften af skrive www.vancouver.ca og du får den officielle indgangsnøgle til
Vancouver by's administration og seværdigheder.Du kan så søge videre derfra...

Svend, der har brugt 100 MB (=100 kr) i denne måned, og snart skal på Udsalg for at kompensere...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-01-07 18:34

Jeg må lige huske at sende de links jeg fandt fra Canada før kandu gik ned i weekenden:

Først et par med arkiver om slægts forskning:
http://www.city.vancouver.bc.ca/ctyclerk/archives/refguides/g_general.htm
http://www.vpl.ca/branches/LibrarySquare/his/Genealogy/Genealogy.html

Og her med gratis søgning:
http://www.genealogylocator.com/results/Vanier.html

eksempelvis på Betty Nielsen:
http://www.genealogylocator.com/search.aspx?query=Betty+Nielsen&cmd=Search%21&t=0

og én med fødsels data:
http://geocities.com/theodoredav411/vancouver_birth_records.html

Håber du kan buge dem, Svend