/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Teakdæk
Fra : pahm
Vist : 1404 gange
40 point
Dato : 11-01-07 10:29

Jeg havde et flot teakdæk på min båd indtil jeg brugte noget teaktræolie købt hos "Jysk".
Det må have indeholdt stærke opløsningsmidler , for "Sika" nådningen blev så blød, at den kunne tværes ud over teaktræet. Har prøvet at slibe og pudse det væk, men problemet er der stadig.
Hvad kan der gøres ? Per

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 11-01-07 11:14

UHA...du har fået dig et problem

"Almindelig" teakolie beregnet til teaktræs(have)møbler er SLET ikke velegnet til marinebrug....som du jo desværre allerede har opdaget.
Det bedste middel til dette SKAL være beregnet til teakdæk ...jeg mener personligt at Skovgaard & Frydenberg Træolie er det bedste til teakdæk
Jeg kender ikke det produkt du har brugt fra JYSK, men læs bagpå hvad det indeholder så kan det være der findes en "modgift"

Jeg er bare bange for at det ikke kan lade sig gøre "at redde" dine fuger...

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 11-01-07 11:28

Hej pahm!
Som Palle siger----brug altid en teakolie der er beregnet til marinebrug (Hempel, Owatrol, International eller lignende).
Jeg skal lige vide lidt mere----er nådderne stadig bløde??? eller er der kun tale om den misfarvning der er tværet ud på teakdækket ???
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : pahm

Dato : 11-01-07 11:42

Teakdæk
Hej Palle Jensen og "dabj"
Tak for kommentarerne. Problemet er ikke kun det der er smurt ud over teaktræet , men at nådningen stadig er blød, så der efterfølgende kan tværes nådning ud over dækket. Per

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 11-01-07 12:35

AV--den var værre.
Almindeligvis bliver fugerne "normale" når opløsningsmidlet er fordampet (kan vare meget længe), men er dette ikke sket har jeg ingen erfaring med problemet. Jeg ville prøve at ringe til "Sika" og høre om de har en løsning på problemet med de opløste fuger. Spørg samtidig om hvilket opløsningsmiddel de bruger i produktet. Dette opløsningsmiddel må kunne fjerne misfarvningen på træet. Det er selvfølgelig en fordel hvis du ved, eller kan finde ud af hvilket Sika produkt der er tale om.
Man kan i øvrigt, uden beregning, få en konsulent fra Sika til at se på problemet.
Held og lykke
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 11-01-07 12:38

Ps. Håber du finder en løsning, for det er ingen spøg at oprense nådder, afslibe dæk og lægge nye nådder i igen.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 11-01-07 13:00

dabj
NEJ TAK...det har jeg prøvet...ikke lige pga dette problem...men det tog en hel weekend at ordne blot hvad der svarer til ca. 3 kvm

pahm:
Jeg tror også du bør gøre som dabj påpeger...efterprøv de "nemmeste" løsningsmodeller først...jeg er bare, som allerede nævnt, desværre bange for du skal have den ovennævnte "behandling/reperation" i brug...

/Palle