/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Vis mig reglerne for skolepatr
Fra : arnely
Vist : 1460 gange
100 point
Dato : 11-01-07 09:21

Jeg har i længer tid undret mig over den forskel der er på skolepatruljer rundt omkring.

Nu vil jeg se ved jeres hjælp, hvordan en skolepatrulje skal forholde sig, -
når der kommer en bil? –
og hvordan du som fodgænger skal forholde sig når du venter? –
hvad skal skolepatruljen gøre (tegn) når du må gå over køre banen? –
Hvor står skolepatruljen når du går over kørebanen?

Når jeg stiller spørgsmål er det som nævnt den forskel, jeg ser som bilist og fodgænger hvordan skolepatruljer vælger og fortolke de regler der er på området.

I reglerne står der bl.a. at en skolepatrulje ikke må stoppe kørende trafik. Nogen steder ser jeg dog det sker.
Andre steder ser jeg skolepatruljer stoppe fodgænger og siger når de må gå over – uden at de stiller sig ud på kørebanen og holder den grønne slikkepind frem.

Jeg er ikke interesseret i lov skrift da jeg selv har læst det. Desværre giver det ikke et klart og tydeligt billede af hvordan skolepatruljen skal opfører/forholde sig – eller de tegn de skal gi.

Der er 100 point til det bedste svar.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 11-01-07 09:58

Når du siger at de stopper kørende trafik.... Generelt skal du ALTID stoppe når der står nogle ved et fodgængerfelt.
I princippet er skolepatruljen blot en ekstra hjælp, til eleverne.

Hvis skolepatruljen ikke holdt fodgængere tilbage, ville trafikken gå helt i står, når du som bilist skal stoppe for alle dem som skal over fodgængerfeltet.

Her kan du finde de retningslinier der er udstukket til skolepatruljerne.
http://www.sikkertrafik.dk/2e4d0029

Men ellers er det vel op til de enkelte SP' er at træne skolepatruljen, hvilket jo vil smitte af på hvordan de er i tarfikken.

Personligt vil jeg jo mene at de skal holde fodgængere tilbage med "slikkepinden", når de så mener at fodgængerfeltet er "fuldt op" skal de gå ud og stoppe trafikken, om muligt i et naturligt hul, er der ikke et naturligt hul i trafikken må de gå ud og blokkere den kørende trafik og stille sig på tværs af vejen, og fylde så meget det er muligt, for at være synlige.

Jeg kunne forestille mig at det ville være meget svært omkring større skoler på befærdede veje ikke at skulle bryde den kørende trafik.

Men når alt kommer til alt er det jo lige meget hvordan de gør, så længe de sikre sig at der er styr på fodgængerfeltet.
Men det kræver også at bilisterne er opmærksomme.

Personligt oplever jeg rigtig rigtig tit, at bilister ikke stopper ved fodgængerfelter, selv kl 7.45 hvor der står 3-4 unge mennesker og venter ved et oplyst og blinkende fodgængerfelt... næ nej, jeg stopper ikke........... Når nogen så stopper er det lige før dem bagved skal give horn og lygte.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 11-01-07 09:59

Vejledning nr. 183 af 10. november 1998 om Skolepatruljers oprettelse og funktion siger bl.a.:

Citat
De nærmere retningslinjer for den praktiske udførelse fastsættes efter forhandling med politiet.

Så det kunne være forklaringen på de individuelle fortolkninger af nogle i grunden ens regler.

Hvis der er tale om forskellige fortolkninger ved samme skole, så ville jeg tage kontakt til skolen og/eller ordensmagten, for at få at vide, hvad denne skoles konkrete aftale går ud på.

Og i sidste ende: Bare alle kommer helskindet frem, så er opgaven vel løst tilfredsstillende for alle parter…!?

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 11-01-07 10:56

Som skrevet ovenover er der ikke nogen helt fastlagte regler. De må nødvendigvis aftales med det lokale politi, da der jo er stor forskel på trafikken på de forskellige skoler.

Da jeg i sin tid var skolepatrulje i Esbjerg, foregik det på den måde at en færdselsbetjent var fast tilknyttet skolepatruljen , og så besøgte han de forskellige skolers patruljer på skift, og kontrollerede om de udførte arbejdet korrekt, og kom med råd og retningslinier. Såre simpelt!

Vh Claus

Annuller spørgsmålet
Fra : arnely

Dato : 14-02-07 11:56

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål