/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
koldt vand på pasta?
Fra : jobestar
Vist : 2183 gange
50 point
Dato : 10-01-07 19:55

Hejsa!

nogen der kan give en kort forklaring på hvorfor jeg nu op til flere gange har læst opskrifter hvor de siger at man skal skylle pastaen kort i koldt vand når den har kogt færdig?

Mvh Oscar

Kommentar
Fra : tezt

Dato : 10-01-07 20:05

for at det ikke skal klistre sammen har jeg ladet mig fortælle

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 10-01-07 20:11

det er dårlige opskrifter der fortællerdig dette..
menhvis du skalbruge pastaen til kolde saleter er det selvfølgelig en fordel at den også er kold...så kan du godt skylle den i koldt vand...
menelelrs skaldu overhovedet ikkegøre det med mindre du vil ha kedelig pasta..
du skal heller ikke lade dig spise af med den med olie i vandet....hvis du køber god pasta, så skal der ikke en dråbe olie i vandet, men derimod kigges og passes på at den ikke koger for længe..
laver du pasta til en sovs af en slagt, så blander du den ganske enkelt sammen med...det gør de i italien.
jeg ser hvert år mine italienske venner koge og tilberede bunker af pasta og har aldrig endnu en eneste gang oplevet de har puttet olie i vandet elelr koldt vand....næh...lige ned i det den skal blandes med når den er færdig...og så røre lidt rundt så pastaen og det flydende hænger sammen....dermed serveres mensdet er rygende varmt...
velbekomme....
fra en italiensk mad elsker og fremstiller...
miss j...ciao e buon appetito.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 10-01-07 20:15

tezt...kun dårlig pasta klistrer sammen og hvis den er kogt for længe..
pasta skal være al dente...dvs den skal ha bid..må ikke være kogt til den er blød og klam....så klistrer den sammen elelr er af dårlig kvalitet...
ciao miss j

Kommentar
Fra : tezt

Dato : 10-01-07 20:23

det er der sikkert noget om missjosephine, jeg er ikke pasta kender, havde blot hørt det med koldt vand for at undgå sammenklistring

fortsat god aften - jeg hopper af, har problemer med at åbne indlæg fra kandu

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 50 point
Dato : 10-01-07 21:35

Det kolde vand bruges for at standse kogningen så pastaen bevarer sin konsistens - al dente.
Man gør det samme med kartofler for, at de ikke skal blive for møre, og hvis man tager pastaen over i et dørslag direkte fra gryden og så en hurtig skyldning under den kolde hane så sænkes temperaturen så meget at pastaen ikke koger indeni, og stadig er varm og spiselig.

Olie er bare for at dæmpe overkogning, men er selvfølgelig unødvendig når man er en opmærksom kok.

Godkendelse af svar
Fra : jobestar

Dato : 10-01-07 22:08

Mange tak for svaret BjarneD!

også tak til Josephine og Tez!

så blev jeg det klogere kandu er sku et smart sted...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-01-07 22:22

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 10-01-07 22:32

Der blev jeg godtnok nysgerig, har set en åndsvag reklame for et eller andet sygt køkken, hvor et kvindemenneske står med en håndbruser "monteret på vasken" og skøller pasta.
Det er jo helt hen i vejret. PLYK !

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-01-07 22:38

Hvad åndsvagt er der ved at skylle pasta, hvis man bare lige køler det ned?
Du skulle måske opleve at få en klat grydeklar pasta på huden så vil du finde ud af at det er meget , meget varmt.
I øvrigt skal der serveres og spises omgående så akal man have god al dente pasta må man sidde klar med ske og fork,

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 10-01-07 23:04

Dav.

Ved godt at tråden er lukket men jeg kan lige nå at tølføje at...

- i en TVudsendelse med Jamie Oliver, fortalte han at han, når han hælder vandet fra pastaen, lader en smule være tilbage i gryden, jeg mener det var ca. 1 cm. vand. Så rørte han rundt i pastaen og den blev aldrig 'klistret', og ej heller kølet ned. Han fortalte endvidere at denne 'teknik' havde han luret fra italienske kokke.

Nu er det jo ikke altid en pasta skal spises med kødsovs (som man bare kan røre pastaen op med) - derfor er det lidt smart at vide det her om kogevandet.

Bare lige en lille tilføjelse fordi jeg huskede at min guru, Jamie Oliver, havde sagt det

Bon appetit.

Mvh. Dorthe

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-01-07 23:11

Hvis man køler i gryden er det netop en god ide med lidt vand i bunden da gryden (tykbundet) holder på varmen, og ja og som hjemme gourmet giver jeg ham ret.
En god fast pasta er da lækker at sætte tænderne i og pasta skal netop ikke kunne spises af tandløse, vel.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 11-01-07 00:47

det er da det værste sludder jeg nogensinde har hørt...at man skal stoppe kogningen af pastaen...nixenbixen...der er noge en har misforstået...det gør man da overhovedet heller ikke med kartofler....det har jeg da i mine mange leveår aldrig nogensinde oplevet....
magen til sludder....
jeg begir mig ofte rundt i det italienske køkken både herhjemme og i italien..og aldig i mine mange år, har jeg oplevet, at der blir hældt koldt vand på....uhørt....uhørt..
pastaen skal ophældes i en sigte så vandet drypper af og rystes lidt så den skiller sig og blandes så med det den skal sammen med, spildkogende, så klistrer den på ingen måde...
jeg har aldrig nogensinde haft klistret pasta og ej heller hældt koldt vand på.
skal man ha' varm mad eller det kolde bord...
kun billig og dårligt fremstillet pasta klistrer, så brug penge på en ordentlig pasta istedet for det til 5 kroner for 500 gram....det kan ikke betale sig..kun dårlige oplevelser.
sov godt...miss.j

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 11-01-07 00:53

hovsa....forresten..en rigtig "pastaæder", gør det ALDRIG med ske, men udelukkende med sin gaffel og så slupre man så det kan høres....
det er en stor fejl det med skeen, kun nybegyndere eller babyer spiser med ske, med mindre det er suppe selvfølgelig....
ciao e buon appetito per tutti che piaciono la buona cucina italiana.....
miss j.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 11-01-07 01:53

rolig nu miss

- som jeg skrev før - dte er altså ikke alt pasta der skal kværnes sammen med kødsovs eller andte af den slags og det er altså helt almindelig kendt at folk splatter koldt vand på pastaen her i Danmark - om du og jeg kan lide det eller ej

Om man vil slubre og smaske mens man spiser - jamen det er da op til folk selv, her i huset bruger vi en ske og en gaffel og det har vi altid gjort og bliver ved med at gøre og vi er nu ikke just babyer - men måske nogle svin?

Til gengæld har jeg så heller aldrig hørt noget om koldt vand på kartofler - men på æg er det helt almindeligt.

Men rolig miss - folk er forskellige og gudskelov for det - alsidighed og forskelligheder er livets krydderi.

herfra

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-01-07 12:28

missjosephine, du er altid så vred over, at andre har en anden opfattelse af kendsgerninger og det må da også være svært at forstå når du har så stor ekspertice på så mange ting, men sådan er livet jo.
Hvorfor lyder du altid som en sur gimpe? Cheer up!

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 11-01-07 13:46

jeg er ingen sur gimpe..jeg konstaterer bare realiteterne....
damen eller herren spør om noget og jeg svarer på det...og jeg ved bare, fra de mange mange gange jeg har set italienere lave pasta og det er såmænd også fra dem, jeg har lært at koge en rigtig pasta, at der ALDRIG blir hældt koldt vand på det. ALDRIG....det er en dødssynd at gøre dette.
og pasta er beregnet til at spise sammen med en eller anden form for sause....hvem siger kødsovs....det bliver altid blandet med en elelr anden slags tibehør, det værer sig tun, muslinger, tomat...eller alskens ting og sager, men altid rygende varm....og serveres rygende varm....
jo, skam...jeg suger AL den expertice til mig som jeg kan rumme og det blir gemt godt....
alt hvad der vedrører italien er i min interesse og det blir gemt godt kan du tro....jeg ved en god del om dette land og deres kultur og folk....en fordel at kunne tale sproget...så kommer man veldig langt...
der findes iøvrigt 100vis af pastatyper og faconner og alle er de beregnet til forskellige ting...
de italienere jeg omgås på min sommerferie, de står vedgud og fremstiller den selv og fylder den med kød og fisk og andre lækre sager...mums hvor det smager efter en hel eftermiddags arbejde unden foran campingvognen på campingbordet sammen med alle de andre mammaer....skøøøønt.
jo da min expertise er skam ikke kommet fra fremmede eller udelukkende fra kogebøger, dem blir jeg bare inspireret af....specielt de romerske og toscanske....de kan nemlig det der med mad på den rigtige facon....
og min vej er lagt til at blive en rigtig italiensk husmor på mine ældre dage i det skønne emiglia romagna.
ciao........miss.j

til vil du, jeg har skrevet min kommentar før dit er kommet på....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-01-07 14:37

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 11-01-07 15:06

Nu tror jeg såmænd ikke at jobestar aspirerer til at blive italiensk husmor? Læs spørgsmålet, der spørges ikke hvad man gør Italien men....ja, læs spørgsmålet Miss

Jeg giver op og amputerer den stakkels flues ben

Knaus (KUNNE betyde 'knus' på tysk - men det gør det ikke )

Dorthe

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 13-01-07 02:28

til vil du...jeg har skam læst ?...og givet et fyldestgørende svar på det...læs det.....
jeg svarer såmænd bare på det på den måde som en italiensk husmor ville have gjort det....aldrig koldt vand på en rygende varm pasta, for sådan skal den serveres..elelrs blir den klam og ulækker. i italien der spiser de pasta i stedet for som vi heroppe i det kolde nodr spiser kartofler og som der blir svaret et sted, så vil vi jo heller ikke skylle de nykogte tofler med koldt vand, så er de jo ikke varme mere...og de koger såmænd ikke videre, fordi man ikke gør det og det gør pasta bestemt heller ikke...det er en gammel skrøne det med at skylle....det er fra dengang pasta kun kunne købes i billige dårlige kvaliteter...
idag hvor man kan vælge mellem 100,vis af pastatyper, der er der ingen grund til at æde de dårlige af slagsen....køb altid ordentlige produkter og dem der er fremstillet i italien.det er den ægte vare..
og hvad kompenterer andre til at vurdere om jeg er egnet til at være italiensk husmor...der er endnu ingen af mine italienske venner der har klaget over min fremstilling af retter...de er altid blevet rimelig overrasket og vel begejstret over min fremstilling af mad...og jeg har serveretmad for mange italienerne efterhånden her i mit hjem og i italien...de har sku godt nok guffet...er der nogen der er kritiske med deres kost, så er det en italiener...min ex. er da aldrig død af hverken min pasta eller kylling eller minestrone eller hvad jeg nu har fremstillet...heller ikke min tiramisu, min is, biscotti, panetone eller panforte.de har været pænt glade og ædt som en ægte italiener nu gør....jeps....
har man lært at lave mad eller hvad....jo også på kokkeskolekursus i Firenze såmænd....skønt....
jeg er oplært til at lave mad helt fra grunden af...er ud af familie fra landet, der selv lavede det meste.det være sig slagtning og plukning af hønsene mm.( der sætter jeg nu nok grænsen, man er vel byboer, men fisk har jeg nu intet imod at rense), helt fra bunden og det har jeg såmænd taget til mig og det er medvirkende til, at jeg er rimelig færm i et køkken.selv mine danske venner er begejsret for min mad, specielt den italienske....
jeg har fået antilammekøllespisere til at elske lammekølle efter de har smagt den lavet på min facon og det skal der godt nok en del til, altså at omvende en antilammestegsspiser...
sov nu rigtig godt alle sammen.....og spis nu ikke for meget pasta, de er ikke så oversundt...hvedemel er ikke særlig godt for vores fordøjelse...det feder.
ciao e buonanotte per tutti.....
miss.j......