/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Mange HK
Fra : O.B
Vist : 633 gange
50 point
Dato : 10-01-07 16:35

Jeg vil høre,om HK betyer meget for en MC?

Kommentar
Fra : timmytommy

Dato : 10-01-07 16:44

Ja det er det...
Hvis en motorcykel bliver købt med 125 HK har den en vis ydeevne.
Tager man for eksempel en motorcykel med 125 HK og drosler (tuner ned), vil ydeevnen ikke være nær så stor som da den havde 125 HK

så HK er sådan set ydeevne :)
Jo større HK jo bedre/mere ydeevne...

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 60 point
Dato : 10-01-07 17:02

På sin vis:
Man skelner mellem effekt og drejningsmoment (motorens evne til at (sej)trække)
Begge er for så vidt afhængige af hinanden...og hvordan skal det så lige forstås

En lille motor(volumen) kan have mange HK, men det kræver mange omdrejninger at få udnyttet det maximale drejningsmoment...man skal bruge gearerne flittigt for at bruge motorens effekt optimalt
En stor motor(volumen) kan have mange flere HK, men behøves ikke ret høje omdr. for at opnå max. drejningsmoment..dvs du kan køre fra lave omdr. og til topydelse uden at bruge ret mange gearskift...."et godt bundtræk" som man populært siger om en sådan motor(cykel).

Det er lidt et temperamentspørgsmål hvad man bedst kan lide om den har få eller mange HK...men det er klart at jo flere HK jo større tophastighed og accelerationer generelt

Jeg ved ikke om du bare er blevet mere forvirret...men du kan da altid læse mere om det i diverse mc-bøger m.v.
Mvh
Palle Jensen

Godkendelse af svar
Fra : O.B

Dato : 10-01-07 21:43

Tak for svaret pallenoc.