/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Åbne Excelfil med fast forside
Fra : barrett
Vist : 725 gange
100 point
Dato : 10-01-07 01:47

Jeg har lavet et regneark med 4 faner og den første opsumerer så forskellige tal fra de andre faner.
På opsumeringsarket har jeg lavet knapper(med hyperlink) så man kan springe til de andre ark (og tilbage igen).
MEN jeg kan ikke finde ud hvordan jeg sørger for at filen ALTID åbner med opsumeringsarket som det forreste aktive ark (Hvis jeg har stået på et af de andre ark da jeg gemte filen sidst - så er det det ark der er det aktive).
Håber nogen kan hjælpe mig med en enkel løsning.
Mvh
Barrett

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-01-07 09:55

Jeg kører Linux lige nu og har ikke officepakken.
I Access bruger man at gemme som autoxec men prøv i hjælp at skrive autoexec.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 10-01-07 10:52

Citat
Du kan lægge en vba kode ind i thisworkbook

Private Sub Workbook_Open()
Worksheets("ark2").Select
End Sub

ark2 kan du så udskifte med navnet på det ark som du ønsker at starte på, når du åbner din workbook.

Kilde: http://www.eksperten.dk/spm/748516

Eller du kan købe hjælp á kr. 25,00
Citat
Start altid mappen med det første ark som aktuelt ark - Den tilhørende VBA-kode vil i dette eksempel gøre at det første ark i filen altid er det ark der er klar til indtastning ved åbning af filen

fra dette link http://www.alanexcel.dk/demo_r.htm - fil nr. 280

Kommentar
Fra : barrett

Dato : 10-01-07 12:30

Hej E.c

Det hjælper desværre ikke noget at skrive autoexec i hjælp.
Der kommer intet frem.

mvh
Barrett

Kommentar
Fra : barrett

Dato : 10-01-07 12:35

Hej Balcanard

Det forstår jeg ikke meget af og det nytter ikke noget at skrive: thisworkbook, i Hjælp
Og da jeg ikke forstår det du skriver hjælper det nok heller ikke meget at købe hjælpen i dit andet citat(Det kan muligvis løse problemet i min nuværende fil, men ejg bliver nok ikke klogere, så jeg vil nok ikke være i stand til selv at gøre det i andre filer)
Men ellers tak
Mvh
Barrett

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-01-07 23:05

Du skal vælge "Funktioner" - "Makro" - "Visual Basic Editor"

Herefter dobbeltklikker du på modulet "ThisWorkbook" og indsætter koden

Kode
Private Sub Workbook_Open()
Worksheets("ark2").Select
End Sub

Tryk på "Gem" knappen og afslut Visual Basic editoren
Aktivér et eller andet ark, gem dit excelark og luk excel.

Hver gang du åbner netop dette regneark, vil makroen Workbook_Open() blive aktiveret og åbne "ark2" hvis det er det arket hedder.....

Dette var blot Balcanard's hjælp i en mere udpindet form....

/berpox

Kommentar
Fra : barrett

Dato : 11-01-07 23:57

hmmm
Det var bare perfekt, det virker som det skal, men nu er jeg i tvivl om hvem jeg skal
give point'ne for Balcanard kom med løsningen men det var berpox's indlæg der gjorde at jeg forstod hvordan jeg skulle gøre/bruge det.

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 100 point
Dato : 12-01-07 14:32

Du bestemmer selv....

Du kan jo krydre makroen lidt så den ser således ud:

Kode
Private Sub Workbook_Open()
Worksheets("ark2").Select
Range("B2").Select
End Sub

- på denne måde har du også kontrol over hvilken celle der er aktiv fra start på dit "ark2", her f.eks. celle B2.

Men dejligt du fik det til at virke.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-01-07 14:42

Barrett - nu skal jeg hjælpe dig ud af kniben.
Jeg har lært en masse her i dette spørgsmål, så det er vel rimeligt, at jeg skyder 100 point ind i puljen og leverer til den anden.

Kommentar
Fra : barrett

Dato : 14-01-07 21:02

Det lyder som en god ide.
Jeg giver point'ne til Berpox. Tusindtak for den yderligere tilføjelse.

Du skulle vel ikke tilfædigvis lige vide noget om der findes sider hvor amatører som jeg kan lære lidt mere af de lettere "Visual Basic Editor"-ting, for det gør jo det hele meget sjovere/spændende og man kan lave ens projekter meget mere indbydende.
Men da jeg er en klovn til det med sprog, søger jeg noget på dansk.

Det har skabt en lyst til at kunne noget mere med mine excelfiler.
De varmeste stormhilsner
Barrett

Godkendelse af svar
Fra : barrett

Dato : 14-01-07 21:04

Tak for svaret berpox.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 17-01-07 21:41

Prøv at kigge her:
http://www.libris.dk/pcoginternet/oevrige_programmer/vis_produkt/shop/excel-2003-programmering-med-vba/?cHash=9c99a8228a

Jeg kender ikke selv titlen - men pengene kan jo være givet godt ud