/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Nemmeopskrifter 1-2 personer
Fra : nosunshine5
Vist : 896 gange
100 point
Dato : 09-01-07 20:36

Nemme opskrifter til aftensmad for en til to personer

Jeg er gået død i kylling og salat
og kylling og omelet og salat

Da jeg ikke kan tåle mælk og mælkeprodukter. (Og også undgår mel i forskellige former. Jeg får kløende knopper...) Vil jeg høre om du har en opskrift?

Jeg mener ikke et link til en hjemmeside med opskrifter. Men hvad du laver til dig selv når det skal være nemt. Og sovse er ikke nemme for mig. Må jeg desvære indrømme...

Jeg er dog glad for oliven olie og dens andre venner i det selskab. :) Så det må også gerne være med... Har ikke problemer med om det er vegetaropskrifter eller ej...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-01-07 20:47

Hvad med lidt kalvefilet el. lign. mørt kød med Puttanesca sauce og en eller anden pasta du kan li og tåle. Jeg har ofte lavet det med kyllingbryst, men kalvefilet er suverænt... og noget dyrere.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-01-07 20:49

Fandt lige en opskrift på Puttanescaen..... Du kan evt. nappe "snydeudgaven" og bruge et glas færdigkøbt pastasauce som grundsauce

http://www.italy.dk/mad/tomat/puttanesca.htm

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 09-01-07 20:54

Ups, sku måske ha haft sagt at pasta ikke er så godt da det er hovedsagligt mel. Undskyld...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-01-07 20:59

Nå okay.... så må vi være opfindsomme

Jeg har ganske vist ikke prøvet det, men hvad med Basmati ris evt. blandet med lidt vilde ris, eller en råstegt kartoffel..... eller bare et hjemmebagt (eller købt) lunt Ciabatabrød. Jeg har en opskrift på hjemmebagt Ciabatabrød, hvis du er interesseret. Var i Jyllandposten fornylig.... Et 5 års barn kan lave det. Kræver kun at du har en jerngryde eller en lerpotte- gryde med låg, der kan komme i ovnen

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 09-01-07 21:00

Supper er også velkommen. Se venligst afsnittet der under streger nemt.
Det vil sige ikke for mange ingredienser...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-01-07 21:04

Nåå nej. Du kan jo heller ikke tåle mel Så må du på apoteket og købe noget sondemad. Nahhh dårlig spøg.... glem brødet og lav en skål salat i stedet for.

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 09-01-07 21:10

Ja det bliver sq da nok snart det. Så kan du jo nok forstå jeg spørger disse lærde mennesker her i forummet, ikk?

Men sondemad bliver det nok ikke til. Snøft, ville bare høre om nogen havde en lille nem slam, bam, slå sammen opskrift....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-01-07 21:17

Hmmm supper er ikke lige min stærke side.... bortset fra Gullaschsuppe og lign "tunge" supper, men de kræver jo osse ingredienser og meget tid. Men der kommer nok en anden der kan lidt om "fastfood"

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-01-07 21:21

Ja nosunshine5 , men sådan noget slam, bam mad smager sgu da ikke af noget.

Men okay....Jeg har da altid en dåse Heinz tomatsuppe på koloniallageret til en snæver vending. Sådan en suppe opvarmet med lidt fiskeboller er godt ind i mellem. Jeg topper den så lige op med lidt cremefraice og lidt sød chili og klippet purløg

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 09-01-07 21:34

Vil det sige jeg ikke får noget at spise idag?
Jeg har ikke lige en dåse Heinz suppe på lager. Men det lyder da som en god sammensætning.

Kommentar
Fra : KathrineE

Dato : 09-01-07 21:43

Her til vinter laver jeg altid verdens nemmeste og lækreste suppe. Den består i sin enkelthed af bacon grønsager og flåede tomater. Jeg laver altid en stor portion og fryser lidt ned i portionsposer...
Jeg tager først en pakke bacon, løg og hvidløg og svitser det. Herefter tilsætter jeg mine yndlingsgrønsager i mindre tern. Det kan være squash, jordskokker, kartofler, svampe, aubergine, gulerødder, hvidkål... ja det er vist kun fantasien og årstiden der sætter grænser. Det er meget rart med noget der fylder lidt i maven så som kartofler og kål - så behøver du heller ikke spise brød til;) Til sidst tilsætter jeg vand og en dåse flåede tomater og smager til med salt, peber og måske lidt chili. Baconen virker lidt som krydderi med dets røgede smag.
Nu ved jeg ikke med ost, men hvis det er synes jeg det er lækkert med lidt parmasan udover.

Velbekomme

Kommentar
Fra : KathrineE

Dato : 09-01-07 21:51

sovse.. hmmmm altså du kan jo lave en lækker tomatsovs med frisk basilikum, chili og hvidløg...

Accepteret svar
Fra : KathrineE

Modtaget 100 point
Dato : 09-01-07 22:03

Må du få kokosmælk? For så kender jeg en fantastisk lækker suppe:

en pakke kyllingebryst eller inderlår skåret i tern
2 små løg
250 g champignoner
gulerøder
rød peberfrugt
1 dåse kokosmælk
ingefær
citrongræs
rød karrypasta
1 l vand

Svits løg og kylling og tilsæt karrypasta alt efter hvor stærk du vil have den. Tilsæt vand, grønsager og ingefær og citrongræs og lad det koge op. Hvis du gerne vil have grønsagerne sprøde kan du bare vente med at tilsætte dem. Til sidst smager du til med salt eller fiskesovs og kokosmælken.
Jeg har ofte serveret den med en klat ris i.

Ellers kan du jo lave andre thairetter med oksekød eller tigerrejer. Det er simpelthen så nemt og lækkert!

Godkendelse af svar
Fra : nosunshine5

Dato : 10-01-07 00:44

Tak for svaret KathrineE.

Men hvor får man citron græs og hvad er det? En græsart???

Kommentar
Fra : KathrineE

Dato : 10-01-07 00:51

Tak for point;) Citrongræs kan du købe i de fleste store supermarkeder. Bare bank lidt på det så du får smagsstofferne frigivet og put det i suppen. Det kan ikke spises, det giver bare en dejlig smag.
Jeg håber det går godt med madlavningen!

Kommentar
Fra : netper

Dato : 10-01-07 07:47

Med hensyn til mel, så er der jo allergi over for gluten, men også allergi over for hvede, og der findes jo brød uden.

Måske du skulle prøve at gå til lægen og blive testet hvad du er allergisk over for for det ville da være lidt ærgeligt hvis du blot kunne spise brød uden gluten eller uden hvede.

På Alletiders Kogebog er der opskrifter til forskellige allergier som du måske kunne bruge ?
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/allergi/allergi.php

Mvh
Per

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 10-01-07 12:11

Årsagen til jeg efterlyser opskrift uden for mange ting i er at jeg har et lille køkken og meget skæve arbejdstider. Så det med at opbevare alt muligt lækkert. Er ikke en mulighed for mig. Slet ikke let fordærvelige vare. :(

Tak for oplysningen med citrongræsset.

Jeg vil lige kigge på de links der også er med i nogle af forslagene.