/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
Narkosegas m. m.
Fra : Toves_Henrik
Vist : 1419 gange
500 point
Dato : 09-01-07 17:54

Er der nogen som har erfaring med de forskellige alarmer.
Jeg tror snart at vide alt om NX-5 Link www.etstrack.dk
Men findes der ikke andre og billigere.
Henrik

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-01-07 18:07

Den annonce der lover at en gasalarm kan detektere alle kendte gasser må være stærkt overdreven. sådan noget er ikke opfundet endnu.
Man ved ikke eksakt hvad der gør stoffer narkotiske. De forskellige narkotiske gasser er på ingen måde kemisk beslægtede.

Kommentar
Fra : Toves_Henrik

Dato : 09-01-07 21:46

Nu har jeg sat point op til 500 håber det kan tiltrække personer som kan forstå mit spørgsmålog som vilforholde sig fornuftigt til det
det er et seriøst problem som har slået folk ihjel og givet andre varie nyreskader
og som i en grad begrænser nogle i deres frie livsudfoldelse..
på forhånd tak
Henrik

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-01-07 22:03

Da jeg er helt hys med gas både i tilfælde af overfald og utætheder i selve vores gasanlæg har vi købt "Narkoose- og Gasalarm GAS-pro" Du kan læse mere om den i dette link

http://shop.hks-camping.dk/shop/product/show_product.asp?Product_ID=6052&GroupID=21&SubGroupID=0&search=&pageindex=1&back=1&menu=3&submenu=0&lang=da

Vi har så også købt en ekstra sensor, da nogle gasser går op i loftet og andre ligger i gulvhøjde.

Hvis du har spørgsmål til alarmen, så skriver du bare igen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-01-07 23:04

Hej Henrik. Jo jeg vil da gerne tage dig alvorligt, da det sørme er et alvorligt problem.

Jeg er EDB-Programmør og står bag et af de mest udbredte programmer som vore Camping-forhandlere har benyttet gennem de seneste år.

I den forbindelse har jeg haft stor kontakt med Camping-forhandlerne og har derfor fulgt med i hvad der rører sig i branchen.

Dit spørgsmål er senest blevet rigtigt godt behandlet på Dk4 (TV-Kanal). Du kan finde dem og alt hvad de har lavet at Camping-udsendelser på www.dk4.dk

De udsendelser hvor emnet har været nævnt er produceret af NESLEIN (Per Neslein).

I dag er der endnu en Camping-tv-producent på Dk4, men det er ikke hende.

Jeg vil ikke selv "kloge" i det, men blot henvise til Dk4. Jeg tror du kan finde al den hjælp og information du behøver der igennem.

Hilsen Arne Jakobsen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-01-07 00:03

Der er ingen narkotiske gasser, som er lettere end luft.
I det hele taget er der næsten ingen luftarter som er lettere end atmosfærisk luft.

Der er kun brint , helium, vanddamp , og methan som er markant lettere. CO er næsten eksakt lige så let som luft og alle andre gasser er tungere.
Der er ingen af de lette man behøver at frygte vil blive anvendt til at bedøve folk med. De er for dyre, for svære at hundtere og er ikke egnet til bedøvelse eller drab. Kun CO er rigtig giftig , og detekteres ligeså godt ved gulv som ved loft.

Problemet med gasdetektorer er at der er så få typer, som er langtidsstabile, og kan holde til mangetimers brug, uden at skulle reklalibreres eller ufskites efter kort tids brug.
Der er ingen pålidelige og stabile detektorer som er billige.

Jeg er bange for at campingbranchen lever af at slå plat på folks frygt og sælge falsk sikkerhed.

Du kan få en rimelig god halvleder-gasalarm til at advare mod eksplosiondfare fra gaslækager fra dit eget flaskegasanlæg i vognen. Men det har ikke noget at gøre med sikkerhed mod narkotiske gasser.

Det er netop for at tage dig alvorligt at jeg advarer mod den falske tryghed.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-01-07 00:07

For en god ordens skyld skal jeg tilføje acetylen blandt de lette gasser, selv om den kun er en anelse lettere end luft. den er heller ikke meget bevendt til et narkoseangreb.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-01-07 00:10

Transor -> Det er da muligt at du har ret, men de folk jeg har hørt udtale sig, og som altså så også lever af at sælge disse gasdetektorer, påstår altså at de er meget effektive.
Der er såvidt jeg er orienteret ikke gennemført nogle deciderede forbrugertests, så man er nok nødt til at stole på sælgerne, eller leve i uvished. Jeg hopper ud nu, da jeg som sagt ikke er expert. Hyg jer. Hilsen AJ

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-01-07 07:28

Tove_Henrik.... Hvis i har lyst, kan i prøve at ringe til teknologisk institut og spørge om det er rigtigt som transor skriver, hvis det er det, så er vi rigtigt mange campister og langturschauffører der er blevet ført bag lyset.

Jeg føler mig meget tryk ved at have den alarm installeret, når man hører om alle de overfald, men hvis den ikke virker er det da noget værre "hø"

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-01-07 07:45

Ja OK. Jeg kom lige ind igen for at checke udviklingen.

Jeg er enig med Nordsted1.

Hvis ikke de af Camping-forhandlerne solgte Gas-detektorer har den effekt der påståes, er der mange der er blevet ført bag lyset. I så fald er ikke kun Camping-forhandlerne, men også Producenterne der er såvel Økonomisk som moralskt ansvarlige.

Så jeg synes at transors bemærkninger er mildest talt kritisable!

De må i det mindste bevises!!!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-01-07 07:55

transor beskriver sig selv som "Jeg er en mand på 60 år med en ingeniørbaggrund".

Så det kan da godt være at han ved noget om det. Det kan også være at han IKKE gør????

Kommentar
Fra : Toves_Henrik

Dato : 10-01-07 18:48

Hej alle sammen
Det er vel nok nogle fine og engagerede indlæg i er kommet med.
Nu har jeg fået et brev fra en anden kant som jeg syntes jeg vil dele med jer:

Hej.

Det er en række gode spørgsmål du stiller.

Vi er ikke bekendt med om der findes en officiel test af gasalarmer, men vor generelle holdning er klar:

Der findes jo en lang række vandrehistorier om hvordan autocamperfolket er blevet "gasset" i forbindelse med indbrud.
Underligt er det dog, at på sygehusene herhjemme skal en narkoselæge igennem en lang uddannelse for lige netop, at kunne dosere narkosegassen, så man bliver bedøvet og ikke dør af skidtet - og at gemene indbrudstyve så på fantastisk vis forstår det - selv i alkovevogne, hvor folk sover i flere niveau'er - seng ved gulvet og i alkoven 1,5 cm derover.

Nej - vi er af den opfattelse, at folk efter,at have kørt hele dagen måske trænger til et nogle timers søvn og derfor finder ind på en rasteplads ved motorvejen inden det går videre. Der er larm fra lastbiler der kører forbi - måske holder man også hvor folk snakker sammen og traver frem og tilbage - og man forsøger at fortræng hver en lyd - længes kun efter at få de tiltrængte få timers søvn. Det er det der er "bedøvelsen".

Der findes professionelle bander, som har specialiseret sig i indbrud og de er knasende dygtige og de arbejder hurtigt og lydløst - det er den simple forklaring !

I stedet for de forfinede gasalarmer så anbefaler vi installation af en "simpel" gasalarm, som advarer mod utætheder i bilen gasanlæg og vil man sikre sig yderligere foreslår vi installation af en tyverialarm med følere ved dørene.

Jeg tror lige nu jeg vælger en co2 en flaskegasalarm og så en alarm på alle døre som bliver sat til en "støjer" og en udendørslampe

Henrik

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-01-07 19:47

Vi har lige haft vores campingvogn på værksted, hvor vi også fik den gastestet, testen var på selve vognens gasanlæg, så det må da også være muligt at teste den spec. indkøbte alarm. Forøvrigt har vi afprøvet vores på den simple måde, at vi tændte en lighter og pustede ilden ud, der hylede sirenen noget så rædsomt. Vi kan af gode grunde ikke tjekke for narkosealarm

Jeg har læst op til flere artikler i div. aviser og mener også jeg læst det på dcu's hjemmeside om overfald på langturschauffører/campister men pudsigt nok ikke autocampere, så før jeg føler jeg har spildt mine penge, kunne jeg godt li' at vide hvor du har "brevet fra anden kant" fra??

Vi har lige købt - på udsalg i campingcenteret - en Pro Tector Compact -alarm, hvis det er sådan en alarm du har tænkt dig at sætte op flere steder, tror jeg du bliver temmelig meget ukammerater med de andre på campingpladsen, den larmer af h til, og så vidt jeg kan se/hører, skal man kun bruge en ellers kan du overhovedet ikke bevæge dig uden at den reagerer, den må heller ikke vende ud mod de andre campister, så hyler den jo da også

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-01-07 20:02
Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 500 point
Dato : 10-01-07 20:07

prøv at gå ind på www.campingnettet.dk mellem campister, ude til venstre er der - søg - skriv i feltet gasalarm eller gasoverfald, så kommer der mere frem

Kommentar
Fra : Toves_Henrik

Dato : 10-01-07 20:20

Undskyld den manglende kildeangivelse
Med venlig hilsen
AUTOCAMP

Gert Rewitz

Hilsen Henrik

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-01-07 09:24

Tove_Henrik, har du fået læst diverse indlæg fra campingnettet??

Jeg har læst lidt på indlæggene igen, og vælger og tro på, at det ikke er spild af penge, at jeg har købt min alarm, om ikke andet så til brug for vognens eget gasanlæg. Men det skal jeg vel sige, nu
jeg har købt det

Kan sådan en alarm redde bare et liv, eller i det mindste give mig en roligere nattesøvn, er det jo heller ikke så dum en ide at købe det, og så mange penge er det jo heller ikke, ikke for det mærke vi har købt i hvert tilfælde, og det var jo det dit spørgsmål gik på

Godkendelse af svar
Fra : Toves_Henrik

Dato : 22-01-07 09:47

Tak for svaret Nordsted1.
Jeg tror vi må lære at være påpasselige, samtidig prøve at gennemskue når nogen vil slå plat på andres frygt og sikre os der hvor vi føler det bliver nødvendigt.
JEG HAR BESTILT en alarm til dørene der er centrallås på bilen en gasalarm og en co2 alarm.
Men stoppe mig i min trang til at opleve
venlig hilsen
Henrik.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-01-07 11:21

Selv tak. Jeg håber aldrig du får brug for din alarm