/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Formattering af xp
Fra : fredag
Vist : 519 gange
200 point
Dato : 09-01-07 13:42

Hej jeg har forsøgt at formattere min harddisk og troede egentlig bare at man skulle starte win XP cdén op og installere den. Men den skriver at den eksisterende win xp er nyere. Kan dette skyldes alle de opdateringer samt servicepack 2 ???? Og hvordan skal jeg ellers gøre det ????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-01-07 13:50

når du nu har gjort det så skal du bare fortsætte og huske at hente alle opdateringerne - incl sp2

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 09-01-07 13:53

Hej

Vil du ikke bare reparere den, det kan du også gøre fra din cd.
Start op fra cd-en og lidt længere fremme i opstarten kommer der en mulighed for at vælge, tryk på R for repair, så skulle dette kunne lade sig gøre.
Hvis du vil formatere er det en hel anden sag, det vil fjerne alt du har og du skal genindstallere det hele igen og du mister noget hvis du ikke har gemt det.

Har selv prøvet det

Så tænk dig godt om.

MVH. Karsten

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-01-07 13:56

helt rigtigt KaVakandu - der skal gemmes hvis man ikke vil miste før en fuld formattering - men ihhh hvor bliver man glad for den "næsten helt nye pc" bagefter

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-01-07 13:56

Hov vent lige lidt - har du alt hvad du skal bruge af drivere.

Men ellers, så kig lige her:
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4
Skriv op eller print ud.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-01-07 13:59

Du skal BOOTE fra din cd, og slette din gamle partition,
eller kan du ikke lave en ny installation.
Klik F3 eller DELELTE når du starter din pc, og sæt dit CD drev til første BOOT.
Du kan sikkert også bruge dette program, det SLETTER ALT.
http://www.killdisk.com/

Kommentar
Fra : fredag

Dato : 09-01-07 14:02

Men problemet er at min cd ikke vil, fordi den skriver at win xp på maskinen er nyere en cdén. Selvom det er den ´jeg har haft hele tiden ........

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-01-07 14:14

Hvor langt når du inden den siger noget om en nyere.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-01-07 14:16

Har du alle driverne til dit bundkort.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-01-07 14:19

START - ALLE PROGRAMMER - TILBEHØR - KOMMANDOPROMPT
indtatst sfc / scannow lad din XP CD sidde i drevet, uden at røre den.

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 09-01-07 15:50

Den melder op at den xp på maskine er nyere da den indeholder sp2m og din xp er sp1,
Hvis du har taget sikkerkopi af dine dokumenter o-lign. skal du starte op fra cd rom følge anvisning og slette partion og formatere/instalere på ny.

Accepteret svar
Fra : disken

Modtaget 200 point
Dato : 09-01-07 18:03

START - ALLE PROGRAMMER - TILBEHØR - KOMMANDOPROMPT
indtatst sfc / scannow lad din XP CD sidde i drevet, uden at røre den.
Ellers er der nogen galt.
--------------------------------
Ellers gå til kontrolpanel - Tilføj fjern programmer - VIS MS OPDATERINGER
SLET SP 2 ELLER ALLE OPDATERINGER
---------------------------------
Men sætter du din XP cd i drevet og beder om at kontrollere
KOMPATILITET, laver den en REP af din GAMLE, ligesom
kommandoen sfc/scannow hvilket sletter ALT, der har med NYE opdateringer at gøre.

Derefter kan du formatere og geninstallere XP.
Men syntes det er lidt af en omvej.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-01-07 18:19

Tænk dig godt om inden du nyformatterer harddisken med styresystemet.

Bemærk alle de indlæg der er fra folk, som har gjort det, og bagefter opdager at de alligevel ikke har al den software der skal til for at genetablere systemet.

Du skal i hvert fald have xp installations-cd, og original cd med drivere til dit motherboard.
Den slags følger ikke altid med når man køber en færdig preinstalleret pc.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-01-07 19:26

Citat
jeg har forsøgt at formattere min harddisk

OK ___
Jeg kan vist ikke LÆSE mere, MEN
der har vel lidt at gøre med.

Ville selv vælge sfc/scannow, da den ikke ødelægger ALT for meget.
Men bare genskaber ALLE filer til et sted, før ''jeg sidder her''
Og bevarer alle gamle programmer/ filer ? næsten..

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-01-07 19:31

Held og lykke med din formatering.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-01-07 23:29

Har jeg

Godkendelse af svar
Fra : fredag

Dato : 12-01-07 08:56

Tak for svaret disken. Det var "Ellers gå til kontrolpanel - Tilføj fjern programmer - VIS MS OPDATERINGER SLET SP 2 ELLER ALLE OPDATERINGER" som hjalp. Da det var gjort gik resten som smurt.