/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Ikke egentlig spørgsmål
Fra : beroRos
Vist : 640 gange
50 point
Dato : 09-01-07 00:46

Jeg har arbejdet en del med min slægt hvor jeg har nået til at sætte en egentlig stamtavle op, og hvor jeg har lavet en hjemmeside med adr. 123hjemmeside.dk/slaegten. Jeg er dog kommet ind i arbejdet på en lidt egen måde, idet min farbror var offentlig ansat i Flensborg fra ca. 1930, og af ham har jeg fået en navneliste sammen med en del attester der alle er dateret 1936, så efter min bedste overbevisning er disse navne søgt den gang da der for alle offentlige en stor fare når de ikke kunne bevise at de ariske rene.

Denne navneliste der gik tilbage til 1698 har jeg så arbejdet videre med så jeg idag har en god stamtavle.

Skal jeg derfor danne et spørgsmål bliver det hvordan jeg får lært den gotiske skrift, jeg synes den for mig virker helt uoverskuelig, jeg har deltaget i et par kursus desangående, men alligevel synes jeg at kirkebøger og folketællingslister er de rene heroglyffer, selvom jeg vedgår at der er stor forskel på de præster der har skrevet det.

Venlig hilsen bent@taulovnet.dk
Bent Rossen

Kommentar
Fra : beroRos

Dato : 09-01-07 00:52

Da mit indlæg faktisk annimerer til svar, siger det sig selv at jeg gerne vil modtage alle indlæg i dette emne.
Så jeg ønsker bestemt svar fra nogen med samme interesse.

Bent Rossen

Accepteret svar
Fra : Varla

Modtaget 60 point
Dato : 09-01-07 00:54

Er det håndskrevne eller bogtrykte gotiske bogstaver ?

Er Gotisk skrift (Fraktur) helt ukendt for dig ?

Jeg har nemlig lavet en lidt nødtorftig hjælp til brug ved Wibergs 4 kæmpebøger. Jeg må dog gøre opmærksom på at der er meget store fejl og mangler. Altså kun en hjælp så man lidt bedre kan forstå og arbejde videre med det bogtrykte.

Med venlig hilsen

Ejvind (Varla)

Godkendelse af svar
Fra : beroRos

Dato : 09-01-07 01:14

Tak for svaret Varla.

Jeg blev glad for dit svar, selvom det som sagt ikke er et egenligt spørgsmål, for jeg er helt klar over, at jeg selv skal arbejde med det

Det er håndskrevne ting det drejer sig om, for det er jo når jeg på arkiverne søger i kirkebøger m.v., og det jeg ofte søger i er det fra 1800-tallet. De maskinskrevne ting har jeg dog meget lettere ved at tolke.
Jeg har dog ikke været så ivrig efter kursus, idet Dis-Danmark jo laver en oversættelse af både kirkebøger og folketælling, så det gælder måske bare om at give sig tid til at vente på dem.

Venlig hilsen Bent

Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 09-01-07 01:44

Hej Bent
jeg syntes selv engang at de kragetær som præster skrev i bøgerne var ulæselige.
men så lånte jeg politikens bog om skrifter, og fandt ud af at nogle bogstaver ikke var det, de lignede eks. k kunne ligne f, så ordre: ikke så ud som om der stod iffe
et andet tip er, når du læser i kirkebøger på nettet, så lad være med at forstørre bogstaverne på skærmen, så bliver også mellemrummene i orderne også størrere, eller rettere så bliver et bogstav godt nok stor, men ofte bliver der hvor der måske skulle have været en streg mere utydlig. jeg håber du forstår, men hvis du bruger lup, så er bogstaverne mere tydelig, du kan også samligne med de øvrige på siden, for at finde tilsvarende bogstav måske i et ord du kan tyde.

Ellers kan jeg sige, tålmodighed, opgiv ikke så let, jeg må også ofte spørge nogen, jeg har bl.a. et stednavn nær Kolding som ingen kan læse, og jeg har kigget på gamle kort, og intet minder om det.

De præster der dengang forsøgte ud i skivningens kunst, skulle for en del af dem nok sagsøge deres skole, for de havde da intet lært i skrivetimerne, jeg tænker ofte på nutidens læger.

med venlig hilsen
Steen Thoustrup

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 09-01-07 08:43

Jeg ser at vi har de samme problemer, samt at det er specielt enkelte bogstaver der giver vanskeligheder.

De gamle kirkebøger kan vi jo ikke rette på, men hvor ville jeg ønske at kirkebogsførerne havde brugt en pen med moderat tykkelse. Ikke de helt tynde som kom med stålpennens fremmarch. De er ofte nærmest forsvundet fra papiret i mellemtiden, men de tykkeste er ganske sammengnidrede.

Jeg har kun en trøst, nemlig at det går en bette smule nemmere efterhånden som man får øvelse.

Personligt forsøger jeg mig med moderat forstørrelse på skærmen, stærkere briller og en ganske almindelig lup. At være blevet afhængig af briller har i netop denne forbindelse vist sig at være et irriterende handicap. Men øvelse, øvelse og atter øvelse gør det da lidt nemmere.

Ellers må vi jo "rotte os sammen". Det kunne jo være at det ikke er samme bogstaver som hver enkelt har det sværest med.

Du kan jo eventuelt skrive til mig:
Ejvind(at)Varla(dot)dk