/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Den første tid med en hvalp
Fra : fisherprice
Vist : 2307 gange
300 point
Dato : 08-01-07 22:53

Hej

Vi skal have en hund og spørgsmålene trænger sig på....

Jeg er i den situation at jeg kan tage 2-3 ugers afspadsering fra mit arbejde. Men er det nok tid til en hvalp kan indfinde sig i sit nye hjem? Efter de 2 måske 3 uger genoptager jeg mit normale arbejde igen dvs. den kommer til at være alene hjemme i 8 timer om dagen. Om nødvendigt må jeg tage den første tid som delvis afspadsering, måske noget i stil med 4 timer om dagen i yderligere 1 til 2 uger.

Hvalpen er en Cavalier King Charles Spaniel og vil selvfølgelig mindst være 8 uger gammel når vi får den, men heller ikke meget ældre!

Jeg har kikket meget på nettet og læst i nogle bøger og kommet frem til de 14 dage rent faktisk står ordret flere steder. Men jeg er stadig i tvivl. Vil gerne høre andres oplevelser og meninger om dette.

Kommentar
Fra : drala

Dato : 08-01-07 23:02

Tillykke med den nye hund når den kommer.

Jeg skal lige starte med at sige at jeg intet kender til Cavalier King Charles Spaniel . Vi fik en Labrador formel 1 i sommer da hun var 8 uger. Vi havde planlagt sommerferien efter hende så vi var hjemme i næsten 2 mdr. Det var dog tydeligt at hun følte sig hjemme meget før det, måske nok omkring de 2-3 uger. Så jeg tror ikke du skal være bekymret, det er en god ide du har med at tage noget afspadsering så den første tid efter du er startet på ikke bliver så lange for hvalpen.
Igen må jeg lige sige at jeg ikke kender meget til Cavalier King Charles Spaniel, og udelukkende basere min udtalelse på min Labrador hvalp fra i sommer.
Men som sagt, hun faldt hurtigt til og vi kunne gå fra hende meget tidligt iforløbet, og da vi havde haft hende i 2-3 uger var hun meget tryg ved at være alene et stykke tid iløbet af dagen.

Held og lykke med det

Drala

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 08-01-07 23:20

Det lyder fint.
Husk i den tid, at træne alene hjemme med den, begynd med at forsvinde bag en lukket dør og vent til der er ro på den anden side af døren med at gå tilbage, udvid det hver dag, så du nok op på de 9 timer, inden du starter igen på job, så vil du ikke få de store problemer fremover,
søg for at den er i 1 til 2 rum hvor den ikke kan ødelægge, ej heller komme til skade med noget, pas på løse el-ledninger ikke er nå- bare for hunden og slet ikke tændt når i ikke er hjemme,
giv den noget den kan beskæftige sig selv med, en aktivitet bold eller flaske med mad er godt,
kød ben den kan slikke indhold ud af er også godt, så skal i nok få en lykkelig god hund, sørg også for, at den får en fast rytme, at sove og slappe af i, en god ide er, at lægge den til, at sove midt på dagen i et par timer, det er ikke altid, at hvalpen selv kan finde ud af, at nu erdet nok, nu skal der slappes af, men det kan den meget hurtigt lære, du få en bedre rolige og harmonisk hund hvis den lære at slappe af ind i mellem. god fornøjelse med dit lille nye familie medlem.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-01-07 00:45

Det er der delte meninger om, hvordan man bedst modtager en hvalp i hjemmet.

Jeg mener så, at det ofte er et lige så stort chok for hvalpen, at den er vant til at der er nogen hele tiden det nye sted, i måske 2-3 uger og den så pludselig skal til at være alene, som når den flytter væk fra sin mor og søskende.

Du bør i hvert fald med det samme vænne den til at være alene i længere og længere perioder, sådan at den ikke forventer at tilstanden med at du er hjemme er noget vedvarende.

M.h.t. renlighed, kan du ikke forvente, at den efter de første 2-3 uger kan holde sig i 8 timer.

Men træn det så meget som muligt...og husk generelt, at det du forventer af en voksen hund, med hensyn til lydighed og opdragelse, ja det skal den allerede begynde at træne og delvist lhave ært inden den er ca 3 måneder gammel, da det er indtil 3 måneders alderen der skal grundlægge hundens videre adfærd.

Held og lykke med den lille hvalp.

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/koeber

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/12e3a3e25f5e85bec125711c00347b0f
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/hundeopdragelse

mvh dova

Kommentar
Fra : Dalapin

Dato : 09-01-07 08:59

Hej

Vi er selv den lykkelige ejer af en Eurasier-pige på to år - og kan kun sige, at de forslag der har været med 2-3 ugers "konstant samvær", hvor man gradvist går fra hvalpen også har fungeret helt fint hos os.

Vi holdt tre uger, men er så også så heldige at vores store dreng på 12 er hjemme hver dag ca. kl. 14.00 - så det hjælper en del.

En anden ting jeg har lagt mærke til er folks holdning til "hvor en hund skal placeres" som nyt familiemedlem, og har hørt flere, i mine øjne skrækkelige eksempler på, at hvalpen relativ hurtig "fik sin plads i bryggerset" m.m.

Der er selvfølgelig delte meninger omkring dette, men hunde er flokdyr, centreret om lederen og i det her tilfælde "moderen". Som ny hundeejer er I både leder og "mor", hvorfor jeg personlig synes at en nær tilknytning er alfa og omega.

Vores "pige" havde sin kurv lige ved siden af vores seng i 3-4 mdr., hvorefter hun selv begyndt at finde andre steder i huset "der passede hende bedre".

Nu har vi købt en "Fat Boy" hundesækkestol der ligger i gangen ude ved døren, for når vi ikke er hjemme, er det der hun ligger.

I løbet af dagen eller i weekenderne følger hun os og ligger dér hvor vi er, om aftenen, ligger hun først ude i gange "i krydsfeltet", hvor vores soveværelse og de to børneværelser mødes, og når hun er sikker på "at flokken sover" lister hun afsted til sin pude, hvor jeg så bliver hilst go' morgen med en stærkt logrende hale.

Men uanset hvad, så er det dejligt med en hund - I ønskes et stort tillykke og rigtig mange dejlige timer med Jeres nye hund.

Mvh,
Dala

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 09-01-07 09:00

Tillykke med din hvalp.

Hvis den bliver stimuleret på sine morgenture og er psykisk træt, Uden stressede lege, vil den godt kunne være alene hjemme, selv om det er mange timer.

Jeg tror nok, at hvis Sigurd skulle have været alene i den alder, ville jeg have allieret mig med en bekendt om og hente ham efter 4 timer alene, til han var ca 4 - 5 mdr.

Det kan feks. være fustrerendne for en lille hvalp og skal lære og besørge ude og så lige pludselig ikke kan komme ud når den skal. Det kan være med til og sætte dens adrenalin/stress op og så kan unoderne komme, da det er meget svært for en hund og få adrenalinet ned igen.

En hvalp i den alder, din opnår når du skal jobbe igen, sover ca. 20 timer i døgnet. Men skal så tilgængæld stimuleres både psykisk og fysisk når den er vågen og der er det dit ansvar og sørge for, at det har nogle ting den må bide i og endda bide i stykker. Små menneskebørn putter jo også alt i munden, det samme gør en hundehvalp.

Jeg sender dig et link, som jeg selv har haft meget glæde af og håber du kan bruge det. Godt nok handler det om problemhunde, men det kan jo sagtens blive et problem, hvis man ikke forstår og stimulere sin hund efter dens alder og raceadfærd.

http://www.problemhunden.dk/Hundens_udvikling/7-12uger.htm

Held og lykke med jeres liv sammen.

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 09-01-07 09:57

Brug de første 2 dage til at lære hunden at kende, og hunden skal lære jer at kende.
Begynd så derefter på at forlade hunden lidt efter lidt så den lærer i kommer igen, men gå først tilbage til den når den ikke piver for ellers lærer den hurtigt at i kommer når bare den piver, og dette vil den så bare gøre hver gang.
Når i så kommer tilbage til den så husk at rose den for at den har været allene, også selv om den har lavet noget den ikke skulle.
Når du har øvet det i ca 1 uge vil den nemt kunne være ene i ca 2 - 3 timer og inden du skal på arbejde igen har den lært at du kommer igen, og den har ikke nogen tidsfornemmelse om du er væk længe eller kort tid. Jeg syntes det er flot hvis du har 3 uger til at lære den at være allene.
Men husk den skal også have mange ting den kan beskæftige sig med og lære at lege allene med.
Her i huset har hundene følgende ting. sok med knude på - stofbolde - små plysbamser - kødben af tørret hud - snoet stofben - et stykke tykt reb at trække i . Men pas på der ikke er øjne af glas i de legesager de har. Et godt råd er at købe billigt på loppemarkeder og pille øjnene ud og så bare sy hullerne sammen. Jeg bruger aldrig pivedyr og lignende da jeg ikke vil udsætte mine dyr for de giftige ting de kommer i for at blødgøre dem.

Hilsen Nanahund.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 300 point
Dato : 09-01-07 14:05

Cavalier King Charles er som regel en dejlig uproblematisk race.
Og det lyder helt fornuftigt, at du holder ferie i starten og derefter kan trappe "alene hjemme" tiden op stille og roligt inden den skal være alene i 8 timer. --Personligt synes jeg, at 8 timer er meget længe at være væk fra en lille hvalp og en ung hund. Men hvis man så bare er indstillet på at beskæftige sig med den når man er hjemme, så kan det måske nok gå... men MAX. 8 timer for en hvalp...

I nogle familier går det jo sådan, at hvalpen bliver luftet, -lidt travlt- om morgenen. Så er den alene i de 8 timer, hvor den dels soooover og sover, dels underholder sig selv med forhåndenværende materiale.. Og endelig kommer familien hjem... Men så skal der købes ind, laves mad, ryddes op, vaskes tøj, slappes af osvosv... Og hunden ender med at få endnu en kort luftetur inden middagen... Og alle slapper af om aftenen... Og går i seng og sover... Og så op igen til en ny travl morgen...
Hunde tilpasser sig til det mest utrolige... Men nogle gange går det altså også galt.

Du skal bare være forberedt på, at hunde jo er forskellige, og det, der er rigtig for den ene er forkert for den anden. Hvordan det vil gå men lige netop DIN hvalp ved du først når du står med hvalpen. Der er forskel på, hvor trygge hvalpe er, og der er bestemt også forskel på, hvor meget de sover. ---Hvalpe er lige så forskellige som børn.

---Lær den fra starten af at tisse og pølse på en avis eller i en kattebakke... Det KAN vare længe før den kan holde sig i 8 timer.

Kommentar
Fra : viking754

Dato : 11-01-07 20:45

giver de andre ret i det med trænnig af hunde,mht at lade den være aflene.
dettte lyder måske lidt hårdt ,men et godt råd du kan tage med dig er.
der hvor hunde skal ligge binder du den fast giv den en snor der er ca 1.5 meter
HVORFOR???? ja ser du da hundens lugte sans er meget stærk kan du næsten selv forstille dig hvordan en LORT lugter

har selv tre meget store hunde 2 rotweiler og en cane corso alle renlige efter 2 uger i hjemmet

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 12-01-07 00:29

Man binder altser ikke en 11 - 12 uger gammel hvalp i en snor bare fordi den skal lugte hvordan en lort lugter, og hvis viking 754 bruger sådan en metode spørger jeg bare " hvad fanden har du hund til " . De første mange uger af en hvalps liv kan og skal vi bruge på at lære hunden at være en ven for livet, og så mener du den skal bindes fordi den skal af med noget. Jeg vil nu hellere have en god social hund der først er renlig når den er 6 mdr. som en hund der er underkuet og måske kan finde på at bide i angst fordi den er blevet understimoleret og stået i bånd.

Mvh Nanahund.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 12-01-07 08:40

TOTALT DYRPLAGERRI viking754

FOLK DER BRUGER TVANG BURDE HAVE FRATAGET DERES HUND.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-01-07 14:12

En lille hvalp i nye omgivelser har godt af at verden ikke er alt for stor. Så det kan være en god ide at lade den være i et lille rum når den er alene. Det begrænser også "forureningen" til et mindre område. --Lad også hvalpen være i rummet når I træner "alene hjemme".

---Måske vil hvalpen forsøge at holde sig for ikke at "vade i sit eget lort"... men jeg tvivler nu.. For en lille hvalp er ikke moden fysisk til at holde sig i mange timer. Så det kan lige så godt ske, at hunden vænner sig til at være nødt til at forurene sit eget område... -og dermed er længere om at blive renlig.

At binde en 12 ugers hvalp og efterlade den alene, det er selvfølgelig fuldstændig forkasteligt.. Jeg tror endda, det er ulovligt.

Kommentar
Fra : viking754

Dato : 12-01-07 15:15

underkuet og tvang og aggresiv alle de ting i siger er bare ORD

mine hund er ikke aggresive og blive det aldrig de fik al den kærlighed de skulle have når de var i snor var det kun når de var aflene hjemme

du er faktisk såå dum nanahund at du tror at jeg bandt den fordi den skulle af med noget lol mand prøv dog og læs hvad det er jeg har skrevet men du er jo kvinde og fordrejer tingene som kvinder nu engang gør

dette var et råd

og tro mig mine tre hunde er de sødeste hunde kærlige og total livs glade
og BESTEMT ikk AGGRESIVE

havde problemmer i starten med når hundene var minde for om natten var der lort og tis mange steder derfor fik jeg af vide af en der har haft rotweiler i mange år at jeg kunne prøve at binde dem fast når de skulle sove der for

du er så intet videne at du hellere vil tro at jeg bandt dem der når de skulle lave lort
dette beviser bare din svage form for intelligens ikke flere råd herfra om renligørelse af hunde

mvh manden der er træt af kvonder der fordrejer ting så de har noget af brokke sig over ??

TAG DEN

Kommentar
Fra : viking754

Dato : 12-01-07 15:17

OG NEJ DET ER IKKE ULOVLIGT

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 12-01-07 15:22

Min mor havde engang en Collie, som hun blev anbefalet og lukke inde når den skulle være alene hjemme.
Den stakkels hund fik klaustrofobi og var panisk hvergang den kom i små rum. Den kom aldrig over det.

Jeg ville aldrig lukke min hund inde, da jeg jo har set min mors Collie på nært hold.

Engetligt syntes jeg at fisherprice spørgsmål er udviklet sig til et lidt skræmmendne problem, der slet ikke er opstået endnu, måske bliver det verdens letteste lille hvalp og få lært og være alene hjemme. Så pas på du ikke bliver total forvirret over alle de godt og total dumme, viking754, råd du får fisherprice

Held og Lykke endnu engang

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-01-07 15:32

Det er vigtigt at huske at hvalpe er forskellige, -ligesom mennesker. Nogle hunde ville ikke bryde sig om at være lukket inde i et lille rum. Andre vil have det fint med det.

Hele tiden er det vigtigt at du lærer din hvalp at kende og handler efter hvad du anser for bedst for lige netop den, fisherprice.

Lov om hundehold:

Citat
§ 5. Det er forbudt til stadighed at holde en hund bundet.

Stk. 2. Når en hund holdes bundet, skal dens lænke mindst være 5 m. lang, og den skal have adgang til et opholdsrum, der kan yde den forsvarlig læ mod regn, blæst og kulde. Består opholdsrummet i et hundehus, skal det være rummeligt og så højt, at hunden kan stå oprejst.

http://www.vovseinfo.dk/hundelov.htm

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-01-07 00:53

Citat
underkuet og tvang og aggresiv alle de ting i siger er bare ORD

mine hund er ikke aggresive og blive det aldrig de fik al den kærlighed de skulle have når de var i snor var det kun når de var aflene hjemme

du er faktisk såå dum nanahund at du tror at jeg bandt den fordi den skulle af med noget lol mand prøv dog og læs hvad det er jeg har skrevet men du er jo kvinde og fordrejer tingene som kvinder nu engang gør

dette var et råd

og tro mig mine tre hunde er de sødeste hunde kærlige og total livs glade
og BESTEMT ikk AGGRESIVE

havde problemmer i starten med når hundene var minde for om natten var der lort og tis mange steder derfor fik jeg af vide af en der har haft rotweiler i mange år at jeg kunne prøve at binde dem fast når de skulle sove der for

du er så intet videne at du hellere vil tro at jeg bandt dem der når de skulle lave lort
dette beviser bare din svage form for intelligens ikke flere råd herfra om renligørelse af hunde

mvh manden der er træt af kvonder der fordrejer ting så de har noget af brokke sig over ??

TAG DEN

Du er sgu da dum at høre på

Citat
OG NEJ DET ER IKKE ULOVLIGT

JO det er ulovligt.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 03-02-07 18:28

MAN SKAL TAGE UDGANGSPUNKT I EN HUNDS NATUR, OG IKKE RETTE SIG EFTER DEN ENE ELLER DEN ANDENS OPLEVELSER MED TILFÆLDIGE HUNDE. en hvalp bruger de første 12 leveuger til at
blive præget af sine omgivelser. I flokken den er født, lærer den i den periode sine flokfæller at kende, søskende, far og mor samt onkler og tanter o.s.v. Andre uden for flokken er fremmede og
bliver jaget væk. derfor gælder det om at være så meget sammen med hvalpen i den periode, f.eks
betyder det især at den er sammen med små børn. Når de 12 uger er gået kan man ikke præge
mere på hvalpen, det er lige som hvis man har fremkaldt en film, der kan ikke tages flere billeder.
Når store hunde ikke som hvalpe bliver præget på børn, er det at de betragter børnene som de fremmede og evt. angriber dem. At præge må ikke forveksles med indlæring, efter de 12 uger kan man udmærket godt træne en hund til lydighed, angrebs og forsvarsfærdigheder, hvis det er en brugshund f.eks. Når prægetiden er udløbet kan man lade hvalpen vænne sig til at være alene i
længere og længere tid, man plejer at lægge nogle aviser i et hjørne måske på toiletgulvet, så finder hvalpen ud af at besørge der, men det er noget den skulle have lært i kennelen den kommer fra. med v.h. K.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 03-02-07 18:40

Jeg vil tilføje at det er en god ide at finde en træningsplads hvor man har et hvalpehold, så kan
hvalpen præges på andre hunde og ikke fare i flæsket på fremmede hunde når den er blevet
voksen. Det er en meget god ide at komme på et hvalpehold. Med v. h. K.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-02-07 19:05

Jeg er enig i, at det er vigtigt at lade den lille hvalp prøve alle mulige ting de første 4 uger, man har den.. Ud og opleve andre dyr, mennesker i alle størrelser og aldre, køre bil, bus, tog, gå ture mange forskellige steder... --Faktisk er det en ret travl tid.. Så det ville nok være ideelt at holde ferie min. de første 4 uger.

Desværre kan det være svært at finde en træningsplads, der har passende hold lige netop på det tidspunkt hvor man har brug for det... Men man kan da lede...

Godkendelse af svar
Fra : fisherprice

Dato : 03-02-07 22:50

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-02-07 12:25

Hej fisherprice. Tak for accepten af mit svar.
Har du fået babyen hjem?