/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Govæder!!
Fra : boozywoozy
Vist : 487 gange
20 point
Dato : 08-01-07 20:51

Hejsa... vi er de hældige ejer af en en godt opdraget labrador på 3,5 år men vi har et kæmpe problem... hunden "æder" sin tørkost eller rettere sagt sluger det så hurtigt at kan kaster op.. vi har prøvet at få ham til at spise med et par afbrydelser så han får tid til at synke maden ordentligt og det hjælper skam også lidt da han ikke brækker sig. Her den anden dag troede vi endeligt at vi havde fundet svaret på hvordan vi kunne få ham til at spise ordentligt ved at købe hundemad til meget store hunde (dvs. store stykker tørkost) men han sluger det igen uden at tygge det!!! Nogen som ved hvordan vi kan vende vores hund af med hans grovæden?

P.s. han har det samme problem med hundekiks, altså sluger dem istedet for at tygge dem.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 08-01-07 21:06

Har i mulighed for at sprede maden på en plæne så han skal lede efter det det giver som regel ro til at spise ellers må i over gå til flere små måltider over hele dagen så den ikke får det hele på engang. det kan måske afhjælpe noget af det, ellers så skal han have det i foderbold så han skal arbejde får at få føden.

Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 09-01-07 09:15

Det ligger til Retriverehunde og især Labradore og grovæde, ringe trøst ikke.

Kan det tænkes, at i har skældt ud eller står tæt ved den og glor på den og evt siger, spis pænt.

I tager den væk fra dens mad, så den kan synke det den har spist.

Jeg ser det som om at det er jer der gør det til et problem, lad hunden spise i fred og brækker den sig, så lad den æde det igen, det har jo ikke nået og blive ulækkert.

Sigurd gjorde det samme i en periode og der fandt jeg ud af, at han åd fordi han blev usikker over, at vi sagde til ham "spis pænt" Det forstod han ikke, men så os derimod som rivaler til sin mad.

Efter vi holdt op,( nu får han sin mad smidt ud i haven eller på gå tur, han får aldrig mere måltider inde døre,) med og tale til ham når han spiser, tusser han rundt og hygger sig mens han har sin mad i fred for os.

Held og Lykke med det, for det er bestemt ikke rart og se sin hund æde på den måde.

Accepteret svar
Fra : nanahund

Modtaget 20 point
Dato : 09-01-07 09:27

Prøv at bløde dens mad op med noget lunken vand et stykke tid inden den får det, eller også hælde lidt A38 hen over så den også vil slikke det fra samtideg med den spiser. Jeg tror ikke det er nemt at få en hund ud af den dårlige vane uden at foderet er blødt op, eller også den skal arbejde for at få det.
Hilsen Nanahund.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 20-01-07 23:48

fra naturens hånd kaster ulve og deres efterfølgere " vores hunde" sig over et nedlagt byttedyr og
river så meget til sig den kan nå inden flokken har forstyrret den for meget. den sluger det uden at tygge og efter den er blevet mæt, eller jaget væk, går den afsides og gylper det op igen , hvorpå den så indtager det igen i fred og ro, hvis den har hvalpe kan de så blive fodret i denne anden omgang. Alle ideer om at forstyrre hunden mens den spiser, er altså en misforståelse og manglende viden om hundens natur, så lad den spise som den lyster, det er en af de ting både dyr og mennesker ikke skal lære, det kan de alle på hver sin facon. M.v.h. K.

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 25-01-07 23:06

Hej boozywoozy

Jeg har haft samme probolem med en Am. Cockerspaniel. Jeg valgte at fylde mad i skålen, således at den aldrig blev tom. Den åd og åd, kastede op og åd igen. Men til sidst kunne den ikke spise mere, og da skålen stadig var fuld opgav den at spise op.

Herefter fik hunden et helt naturligt forhold til mad. Der var altid fyldt op, hvilket gjorde at den ligesom mistede den overdrevne interesse for mad, og den spiste derefter altid små måltider flere gange om dagen. Gik og "nippede" til maden.

Jeg har senere haft stor glæde af dette eksperiment, og mine hunde har altid mad i skålen, og ingen af dem er nogensinde blevet overvægtige. Når jeg har hvalpe kuld, gør jeg det fra starten, så der aldrig er kamp om maden, den er der bare altid, når de har lyst til at spise.

Hilsen K.J.K

Godkendelse af svar
Fra : boozywoozy

Dato : 03-03-07 18:30

Tak for svaret nanahund.