/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Download af Linux
Fra : gril
Vist : 813 gange
500 point
Dato : 06-01-07 22:02

Jeg kun godt tænker mig at prøve at installer Linux på en pc jeg har. Jeg har fået af vide at man kan downloade en gratis version af den, men jeg har søgt lidt på Internettet og kan ikke finde nogle. Så mit spørgsmål er finders der en gratis version af Linux og hvor kan man downloade den

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 510 point
Dato : 06-01-07 22:10

Denne besvarer vist dit spørgsmål.
http://www.linux.dk/artikler/artikel-01.php

Jeg vil dog anbefale at du kigger ind her og evt. køber en installationsklar cd
http://www.linuxpusher.dk/

Og hvorfor ikke starte med Dappix/Knoppix der kan køre fra CD-rom
http://www.linuxpusher.dk/

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 06-01-07 22:14

Prøv f.eks. denne: http://www.dkuug.dk/

mvh
Ivan

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-07 22:25

Det sidste link jeg gav var en kikser. Dette er det rigtige: http://tyge.sslug.dk/knoppix/

Ellers er der også: http://www.linux.se/download.php

Hvis man ikke er vant til at håndtere de rå installationsfiler vil det være sikrest at starte med en klar inst. cd.

Jeg startede for nogle år siden med Linux Slackware, og det var rigtigt sjovt, men også noget bøvlet.
Efter at have købt en Dappix hos Linuxpusher prøvede jeg først at køre fra CD-rom og så senere med boot dra harddisk og så er det bare blevet mere interessant og jeg eksperimenterer stadig med andre versioner, men kun for sjov.

Kommentar
Fra : gril

Dato : 06-01-07 23:33

jeg er ved at download Dappix/Knoppix og den er færdig om 2 timer det skal nok blive sjovt at prøve.Men hvad for en version vil du ellers anbefale jeg skal prøve efter Dappix/Knoppix den må godt koste penge.

Det jeg mest bruger min pc til er at surfe rundt op internettet og se film på.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-07 23:42

Prøv nu bare din Knoppix godt af. Jeg vil umiddelbart foreslå Fedora, men det er jo et spørgsmål om smag og behag og hvilke erfaringer man i det hele taget har i forvejen.

Husk at når du har downloadet image filen til Dappix så skal du brænde den til en cdrom hvor du skal anvende en funktion til at brænde imagefil til cd-rom som jo bl.a. findes på Nero. Der er kun lige plads til filen hvis man undlader at brænde multisession og gør du det rigtigt kan den boote hvis computerens BIOS er sat til at boote fra cd.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-07 23:46

Jeg bør nok lige tilføje, at jeg aldrig har anvendt Linux programmer som det eneste.
Jeg er alt for afhængig af diverse PC progeammer (MS) til at kunne skifte over selv om jeg ville ønske det var muligt så man kunne slippe for MS kostbare licenssystemer.

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 07-01-07 00:21

Jeg er ikke ligefrem en computernørd. så er der ikke nogen der kan forklare udtrykkene Knoppix og Dappix for mig, for jeg fatter ikke en brik?
mvh
Bjarnebr

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-01-07 00:33

bjarnebr, det er ikke udtryk, men navne for variationer af Linux med det speciele at de begge kan bootes og køre fra cd-rom på en alm. computer.
Knoppix er det oprindelige, der er opkaldt efter skaberen Klaus Knopper http://www.knopper.net
Dappix er simpelthen en dansk oversættelse fra http://tyge.sslug.dk
OK?

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 07-01-07 08:54

Tak BjarneD
mvh
Bjarnebr

Kommentar
Fra : dk

Dato : 07-01-07 11:38

frit valg på øverste hylde

http://www.linuxshoppen.dk/download.php

både debian og centOS minder meget om Windows brugerflade

knoppix installere intet men kører kun på virtual hukommelse

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-01-07 11:46

En detalje,med Knoppix så kan man også have sin egen lille harddisk med sine personlige data/programmer,jeg bruger funktionen når jeg rejser,tager Knoppix med pluds min
memory stik,Knoppix understøtter at man inde i systemet opretter en USB patition,så sætter man bare
sin USB Memory stik og Knoppix i værts computeren
og man har styresystem med sin egen lille harddisk.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-01-07 11:51

fidusen med funktionen er at inde i systemet vil alle genveje til data/mapper/favoritter o.s.v referere til en's lille HDD,man kan ikke installere lægge noget nyt ind på Cd'en når den er brændt.

Kommentar
Fra : Monzzz

Dato : 07-01-07 12:23

Hej grill..

--Den Linux Distro der bliver brugt mest pt. er Ubuntu, den svare fuldtud til hvad en xp kan...

--Ubuntu har også dansk brugerflade.

--Du kan læse om Ubuntu her: http://www.ubuntu.com/

--Der er naturligvis, på siden mulighed for at downloade Ubuntu, eller du kan bestille den gratis- og den vil blibe tilsendt dig.

--Ubuntu kan du køre live, og hvis du vil instalere den klikker du blot på install ikonet.

-- Du kan også have flere systemer på den samme computer. Eks: Ubuntu/ XP

--De forskellige linuxer finder du en omtale af på: http://distrowatch.com/

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-01-07 13:37

Denne har nu også nogle interessante indgangsvinkler: http://www.klid.dk/

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-01-07 14:08

Selv om man kan køre med to styresystemer på samme harddisk..............
.............så gør det ikke før du er meget kendt med Linux.
Køb hellere en harddisk skuffe og læg Linux på en ekstra Harddisk hvis du vil indstallere.
Linux er lidt anderledes..........................så kom og spørg.
Ingen spørgsmål er for dumme.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-01-07 17:27

Efter at have læst Mon forslag om Ubuntu blev jeg nysgerrig og må tilstå, at der var noget jeg er gået glip af.

Ubuntu brændes på boot-cd og kan derefter køres fra cd'en lige som Dappix, men den store fordel er, at hvis man har en HD klar til installationen kan man fortsætte med at installere den på harddisk en og når man er færdig kan den boote fra HD og endda selv finde nyere opdateringer.

Bestemt et godt Linux program til nybegyndere. Tak for det Mon!
http://www.klid.dk/ftp/ubuntu-cd/6.10/

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-01-07 19:07

Den lyder spændende - så det må jeg også prøve.

Og jeg glæder mig til en udførlig køreplan BjarneD når du har indstalleret den.
Så behøver vi andre ikke rode så meget.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-01-07 19:27

Jamen e.c jeg fandt ud af det uden videre så du klarer det nemt. Lidt nysgerrighed hjælper.

Den er for øvrigt på dansk når man ellers vælger det.
Jeg ryddede en slaveharddisk for at give den mulighed for at lave partitioner uden problemer og det hele kører automatisk når man bare træffer valgene.

Jeg sidder faktisk og bruger den nu via den indbyggede Firefox.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-01-07 19:59

Ok jeg er ved at hente denne Vælg PC (intel x86) desktop CD (2 timer)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-01-07 20:01

Jeg sidder og leger med Ubuntu og er ret begejstret.

Man kan sidde og kigge igennem en liste med kompatible programmer og så bare vælge dem man vil have og de hentes og installeres så.

På nogen områder er den adskillige skridt foran de Windows versioner jeg kender.
Jeg begynder at tro på, at dette er et godt alternativ til Windows da man her har lavet noget der er let at installere og håndtere, hvilket ellers kan være problemet med mange OpenSource styresystemer.
Programmerne hedder noget andet og menuerne ligger lidt anderledes, men når man har været med siden DOS, Windows 3.0 så er det her simpelt.

Godkendelse af svar
Fra : gril

Dato : 25-02-07 17:47

Tak for svaret BjarneD.