/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
stort hæklet sjal
Fra : tpjevser
Vist : 7467 gange
100 point
Dato : 05-01-07 21:09

er der nogen der kan hjælpe mig med en opskrift på et stort hæklet sjal. det er lidt kraftigt garn, nål 8-10.

Accepteret svar
Fra : stormb

Modtaget 100 point
Dato : 05-01-07 22:44
Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 05-01-07 23:15

sagtens, jeg har masser af opskrifter. kan evt. sende til dig eller hvis det lykkes, få den herind på kandu, men først i morgen

Kommentar
Fra : Scorpenge

Dato : 06-01-07 00:23

Her er min favorit, og den er nem.
Slå 3 m. op på ønskede pinde nr. strik nu 1 ret slå om 2 ret sm. tag 1 m ud i begyndelsen af hver pind til sjalet er så stort som du vil have.
God fornøjelse
PS. kan også bare stikkes i ret på tynd garn og tykke pinde.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 06-01-07 11:13

tjae, nu har jeg kigget lidt i reolen, men vil egentlig gerne vide, om det skal være specielt, i firkanter, tre- eller firkantet, meget spidst eller hur??? fast-, luft- eller blandede masker?

Kommentar
Fra : tpjevser

Dato : 06-01-07 14:15

det skal være trekantet, og gerne blandede masker.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 08-01-07 08:35

du har sat gang i en masse tanker. i virkeligheden kan du hækle, hvad du vil, blot du sørger for, at du tager ens ud i begge sider. vend med en lm , som ikke tælles med. desværre skal jeg til tandlæge her i formiddag, vender tilbage.

Kommentar
Fra : tpjevser

Dato : 08-01-07 17:40

håber ikke tandlægen var for hård ved dig!
hilsen runa

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 08-01-07 20:00

nej, kun regningen 2.700 kr. avav.

nå, men jeg har enfornemmelse af, at du egentlig godt kunne tænke dig at prøve noget specielt til en speciel pige.
derfor, hvis du er kendt med de forsk. alm. masker,( lm, fm, tredobbelte stangmasker osv.), så kan du tegne et mønster evt. på ternet papir, bare husk faconen, men indenfor den kan du tillade dig alt.. begynd evt. med en trekantet snip fem lm, vend , 4 fm,vend med en lm, fortsæt et lille stykke op, så du har en lille trekant, hækl så f.eks. 10 lm stik ned i f.eks. midterste maske i trekanten, tilbage igen med fm i lm buen slut evt. med stm vend. for at sikre, at arbejdet ikke bliver bulet,så læg det ofte ned foran dig, så du kan danne dig et overblik.
håber du forstår det noget mangelfulde forslag. har selv for mange år siden hæklet sådan et sjal i brune nuancer. bare kast dig ud i det og brug dine evner og fantasi. klip evt. papir i buer træk dem fra hinanden og læg dem i mønster. og hækl efter dem. måske ender du med at hækle 50 forsk. lapper, som du lægger i mønster og hækler sammen med forskellige masker, som nu passer ind.

bare jeg kunne vise dig, hvad jeg mener, synes jo, at det er utroligt spændende, hvad hænderne kan.
du kan sagtens bruge ensfarvet garn, forskellig tykkelse osv.

er helt misundelig på dig, at du skal i gang, men jeg har selv et stort projekt, som skal være færdigt.
jeg kan aldrig være sikker på, at mine hænder vil lystre, derfor er jeg somme tider længe om at svare.
held og lykke med dit forehavende - strikkemønstre kan ofte omsættes til hækling.

Godkendelse af svar
Fra : tpjevser

Dato : 08-01-07 20:09

Tak for svaret stormb. men jeg vil også prøve åses forslag. det lyder spændende, men jeg skal lige tygge lidt på det. tak til alle.