/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Skødespørgsmål ved salg af hus
Fra : hyggemor
Vist : 596 gange
200 point
Dato : 05-01-07 19:40

Vi har solgt vores sommerhus og har fået tilsendt et udkast til skødet af købers advokat.

I et punkt står der følgende:

Citat
Sælger oplyser at eventuelle termoruder ikke er defekte eller punkterede på dispositionsdagen. Køber skal reklamere inden 8 dage efter dispositionsdagen, dog accepterer køber eventuelle punkterede termoruder, som måtte være nævnt i Sundhedsattesten. Dokumentation for punkterede termoruder sker ved udtalelse fra en af køber antaget glarmester.

Kan man ændre sidste linie således, at sælger også har indflydelse på en glarmester. Jeg frygter lidt, at køber eventuel kender en glarmester og skifter ruder på vores regning, som viser sig IKKE at være punkteret. Køber er nemlig interesseret i energibesparende termoruder, hvilket ikke er i sommerhuset (alm. termoruder).

Forslag til omformulering af sidste linie ønskes og helst af fagkyndige kandu'er.

Accepteret svar
Fra : MacMadsen

Modtaget 210 point
Dato : 05-01-07 19:55

Der kan evt. tilføjes:
Evt. udskiftede termoruder skiftes til samme type som de øvrige i sommerhuset.

Eller du kan ændre linien til at lyde:
Dokumentation for punkterede termoruder sker ved udtalelse fra en af køber og sælger i fællesskab antaget glarmester.

Og til sidst kan du simpelthen bare ændre sætningen hvor du skifter køber ud med sælger. Der er intet i vejen for at det er dig som sælger der hyrer glarmesteren. Det er jo alligevel dig der skal betale, så har du også ret til at vælge den glarmester du vil.

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 05-01-07 20:19

Super MacMadsen, specielt dit sidste forslag. Kan man eventuel samtidig tilføje linien fra dit første forslag så sidste linie lyder således:

Dokumentation for punkterede termoruder sker ved udtalelse fra en af sælger antaget glarmester. Eventuel punkterede termoruder udskiftes til samme type som før.

Ville der være noget i vejen for denne formulering?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-01-07 20:29

hyggemor

Køber har gjort en god ting. Nemlig at have en advokat med på råd.

Jeg synes du skal gøre det samme, så der ikke senere bliver nogle tvister.

De kroner det koster at have en advokat med på salg af fast ejendiom, er godt givet ud. Du kan jo ikke vide, om der er mere de vil komme efter, når papirerne er skrevet under. Så lad din egen advokat se på skødet.

Det er mit bedste råd.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-01-07 20:45

Citat
af køber antaget
udskiftes med uvildig så skulle alle kunne leve med formuleringen og så ligner den standarden.

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 05-01-07 21:25

TIL ANS: Egentlig så har jeg som sådan ikke noget problem med skødet, andet end lige dette afsnit. Jeg må nok indrømme, at jeg ikke er interesseret i at skulle betale en advokat og også en ejd.mægler.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-01-07 21:41

En advokat ved bolighandel er lige så vigtig som at forsikre sig. Hvis du havde haft en advokat der skulle godkende ville den slags formuleringer slet ikke forekomme da udsagn fra en glarmester der betales af køber kan bestrides og så er I jo lige vidt.

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 05-01-07 22:19

TIL BjarneD: Som regel har køber en advokat mens sælger har ejd. mægler.

Mit spørgsmål går nu ikke på om hvorfor jeg har valgt det ene og ikke det andet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-01-07 22:31

Citat
hyggemor

Dato : 05-01-07 22:19

--------------------------------------------------------------------------------
TIL BjarneD: Som regel har køber en advokat mens sælger har ejd. mægler.

Det er jeg så ikke enig i. Den fornuftige sælger og køber har en advokat.

Ejendomsmægleren skal bare tjene penge på at sælge huset, og er ikke din advokat. Han/hun varetager ikke dine interesser mere end at få huset solgt, for at få penge i kassen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-01-07 22:33

Du bestemmer spørgsmålet, meeeeeen vi andre bestemmer selv hvad vi vil svare!
En ejendomsmægler er kun en sælger der evt. kan sørge for de praktiske ting, men jurister er de ikke og det koster ikk emeget at få en advokat til at løbe papirerne igennem før man skriver under og det ER tilrådeligt.
De gode råd er jo ganske gratis lige som alt andet her.

Den regel du nævner gælder kun hos de der tror på de strømlinede ejendomsmæglere.
Jeg har efterhånden oplevet nogle stykker rundt omkring i landet og kun en enkelte vil jeg give det blå stempel. Han medvirkede tilfældigvis både ved mit seneste salg og køb, og det utrolige var at alle parter i begge tilfælde var tilfredse med indsatsen, hvilket jeg kun har oplevet den ene gang.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 05-01-07 22:40

En god advokat vil formentlig kunne formulere (eller finde!) en "juridisk fælde", som en ejendomsmægler ikke nødvendigvis kan finde på/opdage - det kan jo gå begge veje...

Men du har forhåbentlig en seriøs mægler, der i værste fald har en god forsikringsdækning, hvis der alligevel skulle blive problemer, som han ikke kunne få øje på for dig?

Der er kommet flere gode forslag til "anden formulering". Hvad siger mægleren til dem? Eller hvad siger han selv til din bekymring?

Du kunne jo også prøve at høre nogle forskellige advokater, hvad en sidste gennemlæsning ville koste, hvis og hvis. Dét koster nemlig ikke noget.

Held og lykke!

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 05-01-07 23:16

okay okay, godt ord igen - rart at høre flere meninger om ejendomshandel.

TIL Ysseven: Det er fredag og mit spørgsmål blev stillet her til aften og af gode grunde har jeg derfor ikke svar fra min mægler omkring omformulering - men dit forslag til at lade en advokat læse skødet igennem lyder som en ide, der er værd at overveje, selvom det er meget enslydende med vores tidligere skøde (i forbindelse med vores køb).

Til alles orientering har jeg først i dag modtaget udkast til skødet, så jeg har ikke fået lavet så meget research. Der er derfor mulighed for, at jeg som sælger kan komme med kommentarer.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 05-01-07 23:17

hvorfor er du så bange for at komme til at hænge på et par thermoruder, de koster jo ikke en herregård.ca 500 pr m2 + moms, så det var vel til at overleve. inden du får lavet ordlyden om, har det kostet mere til advokaten end ruderne koster. bare husk, at du ikke må fortie noget om fejl og mangler du har kendskab til.

Godkendelse af svar
Fra : hyggemor

Dato : 05-01-07 23:21

Tak for svaret MacMadsen.

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 05-01-07 23:25

Citat
hvorfor er du så bange for at komme til at hænge på et par thermoruder, de koster jo ikke en herregård.ca 500 pr m2 + moms, så det var vel til at overleve. inden du får lavet ordlyden om, har det kostet mere til advokaten end ruderne koster. bare husk, at du ikke må fortie noget om fejl og mangler du har kendskab til.

Du misforstår. Der er ingen punkterede termoruder, og vil egentlig bare sikre mig, at jeg ikke bliver snydt af køber, når nu denne har ytret ønske om lavenergi termoruder. Der er absolut intet fordækt i dette hussalg. Huset er sundt og fejler intet.