/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Kan gedcom-filer konverteres til brug i ~
Fra : Sadolin
Vist : 1090 gange
100 point
Dato : 08-01-03 11:50

Hej.

Jeg er interesseret i at få af vide, om dataerne i en gedcom-fil kan konverteres til brug i Microsofts forskellige programmer, f.eks.:

Microsoft Word
Microsoft Excel
Microsoft Access

I så fald dette kan lade sig gøre:

Hvorledes foregår dette rent praktisk?
Hvilken konverteringsprogammer findes der?

Jeg håber, at der er nogle af jer som kan hjælpe mig med dette spørgsmål!

Mange hilsener

Nikolaj Sadolin

E-mail: nsadolin@hotmail.com

Slægtsrelationsdatabase: http://www.gencircles.com/users/sadolin/1

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-01-03 12:24

Family Access Web -- Gedcom To Database Converter

prøv at se på

http://www.leagans.com/

--
Med venlig hilsen

Tom Stryhn
stryhn@email.dk

"Sadolin" <Sadolin.news@kandu.dk> wrote in message
news:gmTS9.31416$Hl6.3250098@news010.worldonline.dk...
> Hej.
>
> Jeg er interesseret i at få af vide, om dataerne i en gedcom-fil kan
> konverteres til brug i Microsofts forskellige programmer, f.eks.:
>
> Microsoft Word
> Microsoft Excel
> Microsoft Access
>
> I så fald dette kan lade sig gøre:
>
> Hvorledes foregår dette rent praktisk?
> Hvilken konverteringsprogammer findes der?
>
> Jeg håber, at der er nogle af jer som kan hjælpe mig med dette
> spørgsmål!
>
> Mange hilsener
>
> Nikolaj Sadolin
>
> E-mail: nsadolin@hotmail.com
>
> Slægtsrelationsdatabase: http://www.gencircles.com/users/sadolin/1
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 110 point
Dato : 08-01-03 12:35

Tool of conversion of genealogical files (GED GedCom) in file HTML, CSV
(Access, Excel)
and PHP ( MySQL) to put its genealogy on internet.

http://www.ifrance.com/oxy-gen/index_en.html
--
Med venlig hilsen

Tom Stryhn
stryhn@email.dk

"Sadolin" <Sadolin.news@kandu.dk> wrote in message
news:gmTS9.31416$Hl6.3250098@news010.worldonline.dk...
> Hej.
>
> Jeg er interesseret i at få af vide, om dataerne i en gedcom-fil kan
> konverteres til brug i Microsofts forskellige programmer, f.eks.:
>
> Microsoft Word
> Microsoft Excel
> Microsoft Access
>
> I så fald dette kan lade sig gøre:
>
> Hvorledes foregår dette rent praktisk?
> Hvilken konverteringsprogammer findes der?
>
> Jeg håber, at der er nogle af jer som kan hjælpe mig med dette
> spørgsmål!
>
> Mange hilsener
>
> Nikolaj Sadolin
>
> E-mail: nsadolin@hotmail.com
>
> Slægtsrelationsdatabase: http://www.gencircles.com/users/sadolin/1
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-01-03 12:36

Wed, 08 Jan 2003 10:49:19 GMT, in dk.videnskab.historie.genealogi,
"Sadolin" <Sadolin.news@kandu.dk> wrote:

>Hej.
>
>Jeg er interesseret i at få af vide, om dataerne i en gedcom-fil kan
>konverteres til brug i Microsofts forskellige programmer, f.eks.:
>
>Microsoft Word
>Microsoft Excel
>Microsoft Access
>
>I så fald dette kan lade sig gøre:
>
>Hvorledes foregår dette rent praktisk?
>Hvilken konverteringsprogammer findes der?
>

flere slektsprogram kan også lage datafiler som man etterpå enkelt kan
importeres til f.eks. Excel og da trenger man ikke gå via GEDCOM

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/
http://home.online.no/~otjoerge/bk/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-01-03 14:31

"Otto Jorgensen" <otjoerge@online.no> skrev i en meddelelse
news:r73o1von8us75cuqb2tbcs1jgdce23ut7m@4ax.com...
> Wed, 08 Jan 2003 10:49:19 GMT, in dk.videnskab.historie.genealogi,
> "Sadolin" <Sadolin.news@kandu.dk> wrote:
>
> >Hej.
> >
> >Jeg er interesseret i at få af vide, om dataerne i en gedcom-fil kan
> >konverteres til brug i Microsofts forskellige programmer, f.eks.:
> >
> >Microsoft Word
> >Microsoft Excel
> >Microsoft Access
> >
> >I så fald dette kan lade sig gøre:
> >
> >Hvorledes foregår dette rent praktisk?
> >Hvilken konverteringsprogammer findes der?
> >
>
> flere slektsprogram kan også lage datafiler som man etterpå enkelt kan
> importeres til f.eks. Excel og da trenger man ikke gå via GEDCOM
>
> --
> Otto Jørgensen
> http://home.online.no/~otjoerge/
> http://home.online.no/~otjoerge/bk/

Der er blot den lille "ulempe", at Excel ikke kan håndtere datoformater før
den 1.1.1900!!
--
Ole P. Bielefeldt
Ry

FTM: www.familytreemaker.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-01-03 15:08

Wed, 8 Jan 2003 14:30:32 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi, "Ole
P. Bielefeldt" <ole.bielefeldt@adslhome.dk> wrote:

>Der er blot den lille "ulempe", at Excel ikke kan håndtere datoformater før
>den 1.1.1900!!

det er hvis man legger som tallformat, men man kan legge inn 1.1.1800 på
mange måter i et Excelark.
Det sprøs hva man vil gjøre med datoen

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/
http://home.online.no/~otjoerge/bk/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-01-03 18:26

Wed, 08 Jan 2003 15:08:27 +0100, skrev Otto Jorgensen:

>Wed, 8 Jan 2003 14:30:32 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi, "Ole
>P. Bielefeldt" <ole.bielefeldt@adslhome.dk> wrote:
>
>>Der er blot den lille "ulempe", at Excel ikke kan håndtere datoformater før
>>den 1.1.1900!!
>
>det er hvis man legger som tallformat, men man kan legge inn 1.1.1800 på
>mange måter i et Excelark.
>Det sprøs hva man vil gjøre med datoen

Har du en løsning på hvorledes Excel kan bringes til at beregne ud fra
datoformater før 1900 - altså betragte værdien som en dato eller som
et tal?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-01-03 20:52

"Ole P. Bielefeldt" <ole.bielefeldt@adslhome.dk> wrote in message news:3e1c2f27$0$251$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> "Otto Jorgensen" <otjoerge@online.no> skrev i en meddelelse
> news:r73o1von8us75cuqb2tbcs1jgdce23ut7m@4ax.com...
> > Wed, 08 Jan 2003 10:49:19 GMT, in dk.videnskab.historie.genealogi,
> > "Sadolin" <Sadolin.news@kandu.dk> wrote:
> >
> > >Hej.
> > >
> > >Jeg er interesseret i at få af vide, om dataerne i en gedcom-fil kan
> > >konverteres til brug i Microsofts forskellige programmer, f.eks.:
> > >
> > >Microsoft Word
> > >Microsoft Excel
> > >Microsoft Access
> > >
> > >I så fald dette kan lade sig gøre:
> > >
> > >Hvorledes foregår dette rent praktisk?
> > >Hvilken konverteringsprogammer findes der?
> > >
> >
> > flere slektsprogram kan også lage datafiler som man etterpå enkelt kan
> > importeres til f.eks. Excel og da trenger man ikke gå via GEDCOM
> >
> > --
> > Otto Jørgensen
> > http://home.online.no/~otjoerge/
> > http://home.online.no/~otjoerge/bk/
>
> Der er blot den lille "ulempe", at Excel ikke kan håndtere datoformater før
> den 1.1.1900!!

Har nogen proveded Star Office på det felt ?

Hugh W

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-01-03 18:08

Hej
On Wed, 8 Jan 2003 19:52:00 -0000, "Hugh Watkins"
<hugh_watkins@net.dialog.dk> wrote:

>
>"Ole P. Bielefeldt" <ole.bielefeldt@adslhome.dk> wrote in message news:3e1c2f27$0$251$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> "Otto Jorgensen" <otjoerge@online.no> skrev i en meddelelse
>> news:r73o1von8us75cuqb2tbcs1jgdce23ut7m@4ax.com...
>> > Wed, 08 Jan 2003 10:49:19 GMT, in dk.videnskab.historie.genealogi,
>> > "Sadolin" <Sadolin.news@kandu.dk> wrote:
>> >
>> > >Hej.
>> > >
>> > >Jeg er interesseret i at få af vide, om dataerne i en gedcom-fil kan
>> > >konverteres til brug i Microsofts forskellige programmer, f.eks.:

>> Der er blot den lille "ulempe", at Excel ikke kan håndtere datoformater før
>> den 1.1.1900!!
>
>Har nogen proveded Star Office på det felt ?

Har lige prøvet (openoffice.org) og det ser fornuftigt ud (ved første
øjekast, og vil senere prøve om det holder med andet øjekast også).

--
Hilsen fra Knud Aagaard
http://knudaagaard.dk/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-01-03 19:36

Thu, 09 Jan 2003 18:07:34 +0100, skrev Knud Aagaard:

[Jeg kan ikke finde ud af hvem der skrev hvad????]
>On Wed, 8 Jan 2003 19:52:00 -0000, "Hugh Watkins"
><hugh_watkins@net.dialog.dk> wrote:
>
>>
>>"Ole P. Bielefeldt" <ole.bielefeldt@adslhome.dk> wrote in message news:3e1c2f27$0$251$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>> "Otto Jorgensen" <otjoerge@online.no> skrev i en meddelelse
>>> news:r73o1von8us75cuqb2tbcs1jgdce23ut7m@4ax.com...
>>> > Wed, 08 Jan 2003 10:49:19 GMT, in dk.videnskab.historie.genealogi,
>>> > "Sadolin" <Sadolin.news@kandu.dk> wrote:
>>> >
>>> > >Hej.
>>> > >
>>> > >Jeg er interesseret i at få af vide, om dataerne i en gedcom-fil kan
>>> > >konverteres til brug i Microsofts forskellige programmer, f.eks.:
>
>>> Der er blot den lille "ulempe", at Excel ikke kan håndtere datoformater før
>>> den 1.1.1900!!

[Okay, here we go]
>>Har nogen proveded Star Office på det felt ?
>
>Har lige prøvet (openoffice.org) og det ser fornuftigt ud (ved første
>øjekast, og vil senere prøve om det holder med andet øjekast også).

"Fornuftigt ud"... hvad dækker det over? Kan Star Office håndtere
datoformater før 1900?

Venlig hilsen
Kurt hansen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-01-03 16:12

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse
news:m5gr1v0c88radsbtslh6opd7rtd2ibafd0@4ax.com...
> Thu, 09 Jan 2003 18:07:34 +0100, skrev Knud Aagaard:
>
> [Okay, here we go]
> >>Har nogen proveded Star Office på det felt ?
> >
> >Har lige prøvet (openoffice.org) og det ser fornuftigt ud (ved første
> >øjekast, og vil senere prøve om det holder med andet øjekast også).
>
> "Fornuftigt ud"... hvad dækker det over? Kan Star Office håndtere
> datoformater før 1900?
>
> Venlig hilsen
> Kurt hansen

OpenOffice anvender .xml som filformat hvis man ikke vælger andet.
Dvs. at man kan "læse" koderne med en simpel teksteditor (Notepad)

Fx. gemmes 20. oktober 1809 som
<table:table-cell table:value-type="date"
table:date-value="1809-10-20"><text:p>20-10-1809</text:p>
Dvs. at det skjulte format er ÅÅÅÅ-MM-DD, mens man frit kan vælge layoutet
af den viste dato.

Programmet kan derfor regne med danske datoer i hvert fald tilbage til år
1700.

Jeg har ikke testet, om programmet tager hensyn til skiftet mellem Juliansk
og Gregoriansk kalender.

--
Helmer Christiansen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-01-03 16:51

Fri, 10 Jan 2003 16:11:31 +0100, skrev Helmer Christiansen:

>"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse
>news:m5gr1v0c88radsbtslh6opd7rtd2ibafd0@4ax.com...
>> Thu, 09 Jan 2003 18:07:34 +0100, skrev Knud Aagaard:
>>
>> [Okay, here we go]
>>>>Har nogen proveded Star Office på det felt ?
>>>
>>>Har lige prøvet (openoffice.org) og det ser fornuftigt ud (ved første
>>>øjekast, og vil senere prøve om det holder med andet øjekast også).
>>
>> "Fornuftigt ud"... hvad dækker det over? Kan Star Office håndtere
>> datoformater før 1900?

Har lige kigget på www.openoffice.org, men fik på det nærmeste et
pjosk: "Mac OS X Final Beta", stod der! Det kan "vi andre" vist ikke
bruge til noget

>OpenOffice anvender .xml som filformat hvis man ikke vælger andet.

Det lyder som en strategi der peger fremad

>Programmet kan derfor regne med danske datoer i hvert fald tilbage til år
>1700.

Skal man selv ind og kode XML, eller kan man bare tage værdierne fra
to celler og bede om resultatet i en tredie, f.eks. 12. september 1876
minus 21. januar 1787 = 89 år, så-og-så mange måndeder og dage?

>Jeg har ikke testet, om programmet tager hensyn til skiftet mellem Juliansk
>og Gregoriansk kalender.

Det ville ellers være spændende at vide

Findes OpenOffice slet ikke til Windows?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-01-03 18:50

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev
<klip>
Findes OpenOffice slet ikke til Windows?
<klip>

Jo, og til flere andre systemer!

Der er tale om, at Mac-versionen kun er i Beta-tilstand, men de andre er
parate (se på www.openoffice.org, men løft øjets focus ca 2 cm fra "Mac OS
X Final Beta".

mvh

Fritz Gundgaard Knudsen
Kollerupvej 17
8900 Randers
+4586434904
fritz@gundgaard.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-01-03 21:18

Hej Kurt
On Thu, 09 Jan 2003 19:36:22 +0100, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

>>>Har nogen proveded Star Office på det felt ?

>>Har lige prøvet (openoffice.org) og det ser fornuftigt ud (ved første
>>øjekast, og vil senere prøve om det holder med andet øjekast også).

>"Fornuftigt ud"... hvad dækker det over? Kan Star Office håndtere
>datoformater før 1900?
Det jeg lige prøvede var at eksporterer en .cvs fra CFT og læste den ind i
OpenOffice.org og lavede en sortering på nogle tilfældige datoer (6 stk.)
fra 07-06-1863 -> 26-06-1976 som blev sorteret korrekt.

--
Hilsen fra Knud Aagaard
http://knudaagaard.dk/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-01-03 22:33

Fri, 10 Jan 2003 18:50:04 +0100, skrev Fritz Gundgaard Knudsen:

>"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev
><klip>
>Findes OpenOffice slet ikke til Windows?
><klip>
>
>Jo, og til flere andre systemer!
>
>Der er tale om, at Mac-versionen kun er i Beta-tilstand, men de andre er
>parate (se på www.openoffice.org, men løft øjets focus ca 2 cm fra "Mac OS
>X Final Beta".

2 cm i hvilken retning? Hele den side stinker af Mac. Efter flere klik
havnede jeg i download-sektionen, hvor begreber som Windows og Linux
pludselig optrådte.

Nå ja, oh well, så nåede jeg så langt. Nu har jeg sat vand over til
download af 51 megabytes og håber så at jeg kan bruge det til noget.

Endnu er jeg lidt mystificeret: Knud Aagaard taler om StarOffice, du
om OpenOffice. Umiddelbart ser det ud som om det er to vidt
forskellige ting, men som sædvanligt, når der er tale om
nørd-software[*], er det hele svært gennemskueligt.

Jamen, jamen, det var da herligt og jeg takker for hjælpen indtil nu.
Da softwaren tilsyneladende er gratis, kunne det måske være en god ide
at bringe genealogisk relevant erfaring videre i denne nyhedsgruppe.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

[*] Alt hvad der er alternativt til Mickey Mouse.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 11-01-03 00:46

Jeg har ofte indlæst gedcom-filer i WORD. De skal bare indlæses som text-filer.
Men vær meget forsigtig med ikke at ændre navnet eller extension når du gemmer igen.
Derfor lav en kopi af din gedcom inden du begynder at redigere noget som helst.

Hvis der er spørgsmål, så skriv eventuelt direkte til: Ejvind@Varla.dk

Med venlig hilsen

Ejvind

Godkendelse af svar
Fra : Sadolin

Dato : 16-10-03 01:01

Tak for svaret Tom Stryhn Sr..

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-10-03 08:31

"Sadolin" <Sadolin.news@kandu.dk> skrev Fri, 17 Oct 2003 00:34:14 GMT

>Tak for svaret Tom Stryhn Sr..
>
Undskyld hvis jeg kommer lidt sent ind i debatten. Men der findes også
et andet sjovt lille program der kan konvertere en Gedcom fil til
MsAcces, til MySql eller til et sæt af CSV-filer.

http://www.infused-solutions.com/software/ged2csv/index.htm

Det funker faktisk udemærket. Det største problem er nok, at man ikke
selv kan bestemme hvilke Gedcom Tags der skal tages med.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/download/