/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Automatgear USA/Europa
Fra : lasseemil
Vist : 939 gange
100 point
Dato : 05-01-07 12:59

I løbet af 50èrne og 60èrne blev det stort set umuligt af opdrive en bil uden automatgear i USA. Hvorfor kom Europa aldrig med på vognen. Jeg fatter det ikke umidelbart. Har det noget med penge at gøre eller elsker vi europæere bare den skide "rørepind".

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-07 13:03

Næhhhhh....

Men størrelsen på bilerne i USA og EUROPA var forskellig....

De amerikanske var "flydere" og vores transportredskaber

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 110 point
Dato : 05-01-07 13:42

Datidens automat gear var ikke særlig økonomiske, mildt sagt og i en lille (europæisk) bil var det en voldsom udgifts forøgelse, amerikanerne har altid kunnet købe brændstof billig, derfor

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-07 13:56

Austin Mini og Morris Mascot KUNNE skam købes med automatgear

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-01-07 14:14

Og en VW med automatgear.
De Engelske sunbeam kunne også fås med aut.
Automatgear skulle den gang også bruge lidt mere motorkraft.
I dag er aut. blevet bedre.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-01-07 14:21

Man kunne købe flere mærker i Europa, med automat gear men de blev aldrig særlig meget udbredte, netop på grund at den store energi forbrug, det var lidt noget andet med store (amerikaske) biler, brændstof forbruget var i forvejen høj, og procentvis var der ikke den helt store forskel, som derimod tydelig kunne mærkes i mindre biler

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-01-07 14:23

I retter selv stavefejl ikke ?

Kommentar
Fra : lasseemil

Dato : 05-01-07 18:16

OK. Gode svar. Hvis vi nu tager nutiden frem i lyset. Automatgear giver i dag kun meget lille accelerationsøgning, og merprisen er moderat. Alligevel er der ingen tendenser til flere aut.-biler.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-07 18:50

Citat
OK. Gode svar

Citat
Alligevel er der ingen tendenser til flere aut.-biler

ALLE biler fåes med automatgear

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 05-01-07 19:57

Det er faktisk underligt, at ikke flere kører med automatgear. Jeg gør det selv og finder det særdeles behageligt. Dog forsvinder en del af den "tekniske" køreglæde.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-01-07 21:30

Jeg har haft to stk med aut. og savner den behagelige kørsel.
Det var en VW 412 og en opel record.
Men skal der køres ræs eller orinteringsløb så er det godt med en gearvælger.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-07 21:36

Citat
Men skal der køres ræs

Det gør du vel ikke på de danske veje

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 07-01-07 03:03

afgiften gør aut.gear meget dyre, og de er dyrere i rep.omk.

Godkendelse af svar
Fra : lasseemil

Dato : 07-01-07 12:14

Tak for svaret o.v.n..