/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Hvorfor ikke bedre?
Fra : Steffansteffan
Vist : 457 gange
50 point
Dato : 08-01-03 11:27

Jeg har lige købt et "Point Of View GeForce4 Ti4200xp Turbo 128 mb grafikort. men hvornår jeg f.eks. spiller Conuter-strike eller Unreal hakker det meget.
eks. i Unreal hakker det med en opløsning på 800x600 men med en opløsning på 640x480 hakker den ikke, men det kan at ikke passe at mit grafikort ikke kan klare dette?
For det gamle kort kunne godt køre med en opløsning på 800x600 i Unreal som var et Geforce2 MX400 32 MB.
Jeg har installeret de nyeste driver til kortet.
Jeg køre med XP prof.
Min computer er en:

AMD Athlon 1000 mHz
512 MB Ram

Kommentar
Fra : Annehvid

Dato : 08-01-03 11:52

har du directX?

Kommentar
Fra : Annehvid

Dato : 08-01-03 11:57

dette er directx beregnet til winxp bruger.. Håber det virker, men sørg for at læse i windowsxpsiten inden du pakker directx ud *S*

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 08-01-03 12:40

Ups jeg glemte at skrive at jeg har instaleret directX 9,1 :)

Kommentar
Fra : Annehvid

Dato : 08-01-03 12:41

nå okay... Så kan jeg nok ikke hjælpe dig.
Men held og lykke med det :)

Kommentar
Fra : xou

Dato : 08-01-03 12:56

måske ikke problemmet,men min hakker osse i spil(GF 3 TI 200)
når den hakker ispil kan jeg høre at harddieken arbejder rigtigt
hvilket harddisk har du.(min på 5400)jeg gå og tænker på at købe
ny harddiek af somme grund.
ps ved du hvad der bliv at spørsmålet om winmx !!!

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 08-01-03 13:19

Xou
Jeg har en Harddisk på (7200) og nej jeg ved ikke hvor spørsmålet om winmx bliv af.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 08-01-03 13:39

ok det var nok ikke det,da det er galt hos mig når der er voldsomt grafik,
og det er der jo ikke i dit tilfælde mm prøv med 16 bit,da det ikke
kræver så meget ram,hvilken score for du i 3dmark,hakker den oss.
bruger du opengl eller direkt 3d i spillene,eller måske software only.se
under konguration stetten i spillene,under grafik render eller sådan noget.
der er et sted hvor opløsning kan sættes der er det.har du de nyeste 4 i 1
til amd bundkort.det kan dog lige så godt være din direkt 9.1 tjæk den
skriv i et kør vindue:dxdiag -er der ingen probeimmer i lyd eller grafik under
de forskellige punkter.

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 08-01-03 13:53

Min 3Dmark score er på:

Uden Clock: 6012
Med Clock: 6400

Det var det med de 16 bit der var problemmet nu kan man godt køre med en 800x600 uden af det hakker.
med det kan da ikke passe at mit kort ikke kan klare dette for spillet er jo ikke så flot med 16 bit.
og den butik jeg købte kortet i sagde at det er et af de bedte kort man kan få.

p.s hvor download jeg de nyeste driver til mit amd bundkort. er det bare på deres hjemmeside?

Kommentar
Fra : xou

Dato : 08-01-03 14:08

det lyder markeligt at du skal helt ned på 16 bit før det hjælper,da du har 512 mb
her et link til 4.43 nyeste via driver,gå et gennelse punkt tilbage sig det slet ikke duer,
men det skulle være til amd bundkort.
http://www.tweakers.net/meuktracker/2688

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 08-01-03 14:52

Det ændre ikke noget det hakker stadig :(

Kommentar
Fra : xou

Dato : 08-01-03 15:07

hej igen !
jeg har fundet en side til at sætte dit kort rigtigt.der bliver blandt andet anbefalet:
Bus Speeds
Many Super Socket 7, Slot 1, Socket A and Slot A motherboards support the option of an AGP bus speed of 100 MHz or 133Mhz as well as the standard 66 MHz speed. If you are having problems with AGP, make sure that your AGP bus speed is set to 66 MHz, and not 1xx MHz. Almost all AGP graphics adapters will only work correctly at the 66 MHz speed settings. If you need help finding the speed setting or changing it, please consult your motherboard manual or contact your motherboard manufacturer.
jeg vil tro det er i bios den skal sættes !!!
men der er osse mange andre forslag til driver oa:
http://www.pointofview-online.com/htdocs/support.htm

Kommentar
Fra : Kinajumjum

Dato : 10-01-03 05:56

Nej hør nu.. DU ER HELT GALT PÅ DEN!!

Med dit hardware:
>AMD Athlon 1000 mHz
>512 MB Ram
>GeForce4 Ti4200xp Turbo 128 mb

skulle der være FULD knald på din grafik.
Jeg har selv næsten samme konfigaration, og kører spil i 1600x1200 (32bit)(85mHz), uden NOGEN SOM HELST former for hak, eller lign.

Du har et alvorligt problem. Jeg vil foreslå følgende:

1) Højreklik på dit skrivebord; vælg "Egenskaber"; vælg "Indstillinger". Hvor der står "Skærm:" skal du kunne se "[din skærms navn] på [dit grafikkort's navn]"
Hvis du kan det; gå videre. Hvis ikke, har dit system slet ikke registreret din skærm/dit grafikkort.
Det mest sandsynlige er så, at du mangler driverfiler til dit bundkort. Disse findes på BUNDKORT-producentens hjemmeside, tjek dér!
Selvom navnene står, som jeg forklarer, kan du stadig risikere at skulle downloade drivere - gør det for en sikkerheds skyld!!

2) Herefter kan du sikre at DirectX fungerer: Menuen "Start" / "Kør.." / skriv: "dxdiag" (return). Under fanen "Display" kan du - efter at dx har checket al din hardware (det gør den automatisk) - kontrollere at alt ser fornuftig ud. Kontroller bla din driverversion (evt sidste 4 tal i "Version"); den bør være lige over 30.xx, hvis du vælger at køre med Windows-godkendte drivere, og lige over 40.xx, hvis du vælger at køre med de noget nyere - men ikke-godkendte - drivere.
Afprøv også de 2 "test"-knapper, og mærk dig evt. meddelelser i kassen "Notes". Her vil der muligvis stå, hvis du har problemer.

Der er over 80% chance for at dit problem hænger sammen med drivere til bund-/grafikkort. Hvis ikke ovenstående bringer dig tættere på, så skriv igen. Der er også en række muligheder i Bios.. meeen kontroller lige ovenstående. Så kører vi videre derfra.

Kommentar
Fra : Kinajumjum

Dato : 10-01-03 05:59

Ups.. jeg glemte at sige:

de driverfiler, som jeg frygter at du mangler fra din bundkortproducent, er drivere til DIT CHIPSET PÅ BUNDKORTET.

Typisk "AMD" eller "VIA" eller "SIS" eller lign. Held og lykke.

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 10-01-03 15:04

Kinajumjum
jeg har fundet en side hvor man kan downloade driver til AMD, men hvilke driver skal jeg have? For jeg har ikke ret meget forstand på bundkort :(

Der står i min bog der følte med min computer:

Processor
- Supports AMD Socket A Processors.
- 100/133 MHz DDR transfer on K7 CPU address and data buses.

Chipset
- VIA Apollo KT133A (VT8363A) Or KTE133(VT8363E) + 82C686B two chip AGPset.

Ud fra dette kan du så se hvilke driver jeg skal have.

/Steffansteffan

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 10-01-03 15:05

/Kinajumjum

Siden hedder:

http://www.amitech.dk/

\Steffansteffan

Kommentar
Fra : Kinajumjum

Dato : 11-01-03 02:56

Jeg prøver lige at hjælpe dig med at checke, men du gør det MEGET nemmere, hvis du skriver hvad dit bundkort (motherboard) hedder.

På siden du opgir, kan jeg ikke finde din maskine. Oopgiv her det FULDE navn, incl evt serienummer eller lign.. så er vi tæt på.
Hvor gammel er maskinen? Hvilket operativsystem kører du? Jeg gætter på at din maskine er så ny, at du kører WindowsXP, men det er bare et gæt.

Det bedste (men også besværligste) er, hvis du piller coveret af din maskine (orientér dig lige i forhold til garanti!!), og finder navn og versionsnummer på dit bundkort!
Det står typisk i et hjørne, eller nær midten, med "printede" bogstaver. Fx: "Soltek SL-75KAV V2.1". Dette eksempel ville indikere, at firmaet "Soltek" havde produceret dit bundkort, serienummeret villle være "75KAV", og versionsnummeret "2.1".

Desværre er lige præcis VIA's kredse brugt på en masse boards, så jeg er ikke sikker på hvilket du har.

Hvis din maskine er så ny som jeg fornemmer, burde du ikke have alle disse problemer, men find dit bundkortnummer frem, så kigger vi på det. Har du reinstalleret styresystem, siden du købte computeren?
Fx opgraderet fra Win98 til XP? Dette har også betydning. Efter jeg har skrevet dette indlæg, prøver jeg lige at søge lidt, men det sikreste er nu at søge på det rigitge bundkort!

Hilsen Kinajumjum.

Kommentar
Fra : Kinajumjum

Dato : 11-01-03 02:57

Ævs.. du har glemt at skrive om du har prøvet de første ting jeg anviste. Giv lige besked.
Tak.

Accepteret svar
Fra : Kinajumjum

Modtaget 50 point
Dato : 11-01-03 04:36

Du kan muligvis bruge drivere herfra: http://www.tweak.dk/drivers.php

Se efter Via's "4in1 driver, version 4.45" og "AGP driver, version 4.30B2". Installer dem i nævnte rækkefølge.
Jeg er ikke sikker på disse er de rigtige, hvorfor DETTE ER PÅ EGET ANSVAR!!

Inden du installerer, kan du:
*Genstarte din computer. Ved bootskærmen trykker du F8, og holder den nede. I menuen vælger du "Fejlsikker tilstand".
*Når din computer er genstartet (i fejlsikker tilstand) højreklikker du på "Denne computer"/"Egenskaber"/"Hardware"/"Enhedsorientering"/"Skærmkort".
*Afinstaller drivere. Genstart.
Jeg kan ikke huske om man skal gøre det FØR eller EFTER installation af VIA-driverne. Der står muligvis mere om det i manualen til dit nye grafikkort! Men når du har installeret VIA-driverne, finder den sandsynligvis både dit grafikkort ("Der er fundet ny hardware!"), og din skærm. Dette forudsat at du bruger WindowsXP.

Hvis du kører WindowsXP, opret da altid System-gendannelses-punkt, inden du installerer nye drivere. Så kan du altid vende tilbage til din tidligere konfiguration, hvis det er forkerte drivere! (Mere herom i "Start/Hjælp og support").

Det ville selvfølgelig hjælpe mig meget mere, hvis du skrev om du har gjort som jeg foreslog i mit første indlæg. Du kan også stadig nå at informere mig om styresystem, + andre de ting jeg efterspørger. Så bliver det nemmere at hjælpe dig!

Hilsen Kina

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 11-01-03 13:13

i de første indlæg du skriv, dem har jeg gået igennem og alle mine ting køre OK, så nu mangler jeg bare at installere de driver jeg prøver lige, tak for alle dine gode indlæg.

Godkendelse af svar
Fra : Steffansteffan

Dato : 11-01-03 13:30

Tak for svaret Kinajumjum.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 12-01-03 10:49

hej stefan
jeg har lige måtte købe mig ind for at give
denne kommitar.
gå ind under -kontrol panel-skærm-indstilliger-avanceret-geforcekort-
sæt anti-aliesing til automatisk hvis den er sæt til 4 eller 8 VIL spillene
hakke og resutatet i 3d mark bliver dårligt !

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 12-01-03 12:55

hej Xou
hvor sætter man den som automatisk jeg kan kun sætte den til.

0x, 2x, 4x anti-aliesi og ikke automatisk
min er sat til 2x anti-aliesi
tak fordi at du købte dig ind for at give mig en Kommentar :)

Kommentar
Fra : xou

Dato : 12-01-03 13:50

ok det var i den gammel driver men prøv at teste den med 0x,men det kunne
jo være hele årsagen.

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 12-01-03 14:44

jeg xou
Jeg har lige været inde og spille og nu kan jeg godt spille det med 32 Bit og i full opløsning.

Jeg har også lige kørt en 3DMark test og den var 6778 uden Clock og min gamle var 6012 uden clock. Så det har virket mange tak.

p.s hvis du lige klikker på "seneste tips" om 5 min. så for du lige 50 Point som tak for hjælpen :)

Kommentar
Fra : xou

Dato : 12-01-03 20:24

hej igen !
måske var det osse den her
anisotropic-filtrering
test ved oX
somme sted som ati-aliesing