/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
Exchange Server vil ikke modtage mails
Fra : Baxx65
Vist : 414 gange
60 point
Dato : 08-01-03 11:25

Jeg har et "lille" problem med min exchange server (2000).

Efter installationen kører alt faktisk som jeg havde tænkt mig, bortset fra at den ikke vil modtage mails. Så vidt jeg kan se svarer den simpelthen ikke. Alt andet kører, den sender fint, der er adgang via webacces, interne mails kører osv...

Jeg har prøvet en anden mailserver, som faktisk har samme problem... Så måske skal svaret findes et andet sted ?

Jeg kører min domæne via en netexpress - SpeedStream 2601 - med fuld "hul" til serveren.

Jeg har været rundt og kigge efter mulige svar, men uden held.....

Accepteret svar
Fra : Smitty

Modtaget 70 point
Dato : 08-01-03 11:58

Hej Baxx65;

Et problem der ofte kan opstå er den såkaldte MX-record hos din udbyder. Du har trods alt et eller andet kørende ét eller sted. Når du modtager nail går de egentlig til din udbyder, hvorfra du så selv henter dem. Nu vil du gerne have en mail-server kørende hjemme; udemærket idé. Du vil nok også gerne have at dine mails automatisk bliver sendt til din mail-server. Dette gøres ved, at du dels har en statisk IP adresse på mail-serveren, og du herefter beder din udbyder om at rette MX-recorden her, så når der kommer mail til dig, så bliver det automatisk videresendt til din mail-server.
Hvis dette ikke sker; så vil du opleve at der ikke er "hul" igennem!

I Alt om Data fra - såvidt jeg husker - august måned var der en artikkel netop om at sætte sin egen mail-server op.
Her kan du se lidt mere om begrebet MX-record; ellers prøv at søge via http://support.microsoft.com

Håber det hjalp dig lidt på vej.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-01-03 13:23

"Baxx65" <Baxx65.news@kandu.dk> crashed Echelon writing
news:l%SS9.31404$Hl6.3247156@news010.worldonline.dk:

> Jeg har et "lille" problem med min exchange server (2000).
>
> Efter installationen kører alt faktisk som jeg havde tænkt mig, bortset
> fra at den ikke vil modtage mails. Så vidt jeg kan se svarer den
> simpelthen ikke. Alt andet kører, den sender fint, der er adgang via
> webacces, interne mails kører osv...

Definér svarer ikke.

telnet <servers ip adresse> 25 giver intet svar???

--
Bjarke Andersen
Wanna reply by email? Remove the spammer in address

Kommentar
Fra : Baxx65

Dato : 10-01-03 12:54

Jeg tror jeg er ved at have fat i den lange ende nu.

Der bliver ikke svaret på port 25, og det ser ud til at TDC har lukket for porten af sikkerhedshensyn. Og så er det jo ikke så mærkeligt at skidtet ikke virker.

Løsningen har ganske rigtigt noget med en MX-Record at gøre, men det er ikke en fejlopsætning der er tale om.

For andre der evt. skulle løbe ind i samme problem - sætter jeg lige løsningen fra TDC ind her:

> Jeg vil gerne have min egen mailserver, hvad skal jeg gøre?
> TDC Internet Bredbånd er velegnet til at have egne servere stående, hvis
> man vælger en fast IP-adresse.
>
> For at forhindre misbrug af mailserveren, er tcp/25 (mailserver
> porten) blokeret i TDC's router, og derfor skal man i DNS sætte en
> sekundær mailserver (backup-mx.post.tele.dk) ind, og dette gøres som
> følger:
>
> mail.domaene.dk. IN A x.x.x.x
> domaene.dk. IN MX 10 mail.domaene.dk.
> domaene.dk. IN MX 20 backup-mx.post.tele.dk.

God fornøjelse !

Godkendelse af svar
Fra : Baxx65

Dato : 10-01-03 12:57

Tak for svaret Smitty.

Du bragte mig på sporet af problemet, så nu regner jeg med at være "oppe" med hele mail-serveren snarest.

God weekend !!

Baxx65

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 10-01-03 19:14

.... jamen selvtak Baxx65;

Det var da så lidt. Det er altid s.... "træls", når noget sådan driller.

/MVH Smitty