/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Snuser til afføring
Fra : eau
Vist : 608 gange
100 point
Dato : 04-01-07 20:36

Hej
Jeg undrer mig over hvorfor en hund altid vender sig om snuser til sine efterladenskaber, og bagefter sparker bagud som for at begrave det.
Er der nogen som har en god forklaring på det ??

På forhånd tak/Erik

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-01-07 21:30

Grunden til, at hunden "begraver" efterladenskaberne, er et nedarvet instinkt fra da hunde var vilde dyr.

Det er noget som mange dyr gør for at sløre lugten overfor andre dyr og ikke efterlade spor, eks. overfor rovdyr så de ikke så let kan snuse sig frem til dyret.

mvh dova

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-01-07 22:20

Lyder da mærkeligt Dova.

Så skulle en hund først begrave sin lort for at skjule sin tilstedeværelse, og derefter strinte rundt og markere sit territorium, så alle kan se hvem der huserer der. Den hænger da ikke sammen....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-01-07 22:23

Det forklarer heller ikke hvorfor den lige skal snuse til hømmen. Jeg ved godt, at vi har en Kandu-bruger som sniffer til sine egne prutter, men det er vel af andre årsager

Kommentar
Fra : spejder_ben

Dato : 04-01-07 22:27

Ved ikke lige helt præcist hvorfor de lugter til l..... bagfter med at de sparker bagud er det modsat! Dette er for at sprede så meget duft som muligt og dermed afmærke at her har de været. Er typsik han-hunde der gør det, men mange hund-hunde gør det også.

Accepteret svar
Fra : brokke44

Modtaget 100 point
Dato : 05-01-07 07:00

Snuseriet er et naturligt instinkt - det gælder egne, såvel som andres efterladenskaber.

Spejder_ben har fat i noget af det rigtige. Nemlig at sprede sine markeringer - De gør det jo også når de f.eks. tisser,
Det er iøvrigt en dominansrefleks at skrabe bagud. Hvis man har en meget dominerende hund, kan man, med fordel, undertrykke denne refleks (sammen med andre tiltag naturligvis).

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 05-01-07 07:16

Ja hunden gør det for og markere sit domæne, se også på flodheste, de rotere rundt med halen når de skider. det kan hunden ikke men den kan bruge bagbenene, det kan flodhesten ikke.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 05-01-07 12:15

En tilføjelse - det er kun hvalpe og tæver med hvalpe, der har gevinst ved at skjule sin afføring - og det gør de så ret effektivt ved at spise den...

Siden er det ren territoriemarkering, når afføringen skal spredes.

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-01-07 12:48

Næ. --Ingen god forklaring. Og det gør den heller ikke "altid". Silke snuser i hvert fald sjældent til sine egne hømmer. Men hun kan stå læææænge og drømme over en anden hunds pølse. For at ende med at overpisse den. --Nogle gange... ---Hvis det er hendes veninde, der pølser, så kan Silke næsten ikke vente til hun er færdig......

Jeg tror, hundene læser informationer i lortene. Måske snuser de også til deres egne hvis der er noget at læse dèr.. Men hovedsagelig er det informationer om hinanden.

Sparkeriet kunne jeg bedst forestille mig er noget med at sprede duften lidt mere for at andre hunde skal opdage "informationen".. Det er ikke altid, Silke gør det. Måske føler hun ikke altid trang til at "informere". Nu, hvor hun er i løbetid spreder hun glad og gerne den information. Men jeg kunne da godt forestille mig, at om en uges tid så går hun måske lidt mere stille med dørene, for der vil hun helst være fri for hanhundenes opmærksomhed (forhåbentlig).

Men jeg ved det ikke... Det er vist kun hundene selv, der har helt check på det. For der har i tidens løb været mange forskellige (menneske)forklaringer.

Godkendelse af svar
Fra : eau

Dato : 07-01-07 12:55

Tak for svaret brokke44.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 07-01-07 13:06

Velbekommen.

Håber, at du kunne bruge det noget.
Det er en ikke ringe mulighed at "styre" en alt for dominerende hund at forbyde ham at benytte denne skrab-bagud-refleks. Som skrevet sideløbende med andre tiltag i det daglige.