/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
ara papegøje
Fra : benles44
Vist : 1036 gange
200 point
Dato : 04-01-07 19:51

Jeg har en ven som har en ara og i forbindelse med nytåret kom vi til at snakke om hvor god hørelse den har.
Jeg har været på nettet og søge men syns ikke rigtig at jeg kan finde noget om hvor godt de hører i forhold til mennesker, er der nogen der ved det????????

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-01-07 19:55

Pudsigt nok snakkede jeg med min moster om det igår.

Hun har en ara, og hun sagde at den i hverttilfælde ikke kunne li' nytårsfyrværkeriet, for den sad og ligesom "krummede" sig sammen.

Hvor god en hørelse en ara har, kan jeg ikke svarer dig på, blot at den altså kan reagerer på sin egne måde over larmen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-01-07 21:33

Citat
Høresansen

Fugles hørelse er mere afgrænset end menneskets. Især dybe toner (under 40 hertz) kan de formodentligt ikke opfatte. Menneskets høreskala ligger mellem 16 hertz og 14.000 - 21.000 hertz. (Øvre og nedre grænse). Undulater har et sanseområde mellem 40 og 14.000 hertz. Enkelte mindre sangfugle kan opfatte helt op til 30.000 hertz som øvre grænse. Det "normale" område for høje toner ligger hos de fleste fuglearter mellem 10.000 og 20.000 hertz.

Generelt er papegøjers høresans godt udviklet; for flere arter gælder det også evnen til at skelne de forskellige toner.

fra Fugleforum.dk

mvh dova

Kommentar
Fra : benles44

Dato : 06-01-07 00:11

tak for foreløbig gode besvarelser men hører de ikke bedre en mennesker eller hva?????????

Accepteret svar
Fra : anonymm

Modtaget 200 point
Dato : 17-02-07 19:41

Man kan si at det er noen toner de hører bedre enn mennesker.
14.000 - 21.000 hertz. (Øvre og nedre grænse) hoss mennesker.
10.000 og 20.000 hertz (Øvre og nedre grænse) hoss fleste fuglearter.

Her kan du se at nedre grense hoss fuglearter er 4000 lavere enn hoss mennesker.(nedre grense,den lavste tonen man oppfatter)

Øvre grensen er ikke så langt ifra.
Så noen toner hører de bedre enn mennesker vil jeg tro.

Rett meg viss jeg tar feil.

Godkendelse af svar
Fra : benles44

Dato : 21-02-07 22:31

Tak for svaret anonymm.