/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Green curry
Fra : Grimstrup
Vist : 1993 gange
35 point
Dato : 04-01-07 18:51

Jeg var i kina for et års tid siden, og fik noget rigtigt lækkert Green Curry chicken. Den var selvfølgelig næsten lidt for stærk, men stadig dejligt cremet :)

Hvor kan jeg finde en opskrift på sådan en omgang?

Kommentar
Fra : Musling26

Dato : 04-01-07 19:10

Du kan finde opskriften på
www.foodnetwork.com/food/recipes/

Her er den er på engelsk:
2 tablespoons vegetable oil
1 medium onion, cut in 8 wedges
1 green bell pepper, cut in 8 wedges
1 stalk lemongrass, white bulb only
1 tablespoon coarsely chopped fresh ginger
3 tablespoons Thai green curry paste, recipe follows
2 kaffir lime leaves
3 cups unsweetened coconut milk, 2 (13.5 ounce) cans
3/4 cup chicken broth
1 1/2 pounds skinless, boneless chicken breasts, cut in 1-inch strips
Sea salt
1 lime, juiced
Fresh Thai basil leaves
Fresh cilantro leaves
Lime wedges, for garnish
Place a large, deep skillet over medium heat and coat with the oil. Saute the onion and green peppers for 3 minutes to soften. Split the piece of lemongrass down the middle and whack it with the flat side of a knife to open the flavor. Add the lemongrass, ginger, curry paste and lime leaves to the skillet and stir for 2 minutes. Pour in the coconut milk and chicken broth. Lay the chicken pieces in the mixture to poach; add a pinch of salt. Stir together and simmer over low heat for 10 to 15 minutes. Squeeze in the lime juice and shower with basil and cilantro; serve in dinner bowls with lime wedges.

Thai Green Curry Paste:
2 tablespoons coriander seeds
1 tablespoon cumin seeds
1 tablespoon whole black peppercorns
8 fresh Thai green chiles
2 shallots, coarsely chopped
4 garlic cloves, smashed
Small handful of fresh cilantro sprigs
2-inch piece galangal, peeled and coarsely chopped
2 lemon grass stalks, white part only, coarsely chopped
2 kaffir lime leaves, torn
2 teaspoons dried shrimp paste
1/2 cup water
Heat the coriander, cumin seeds, and peppercorns in a small dry skillet for 2 minutes until fragrant. Put the seeds in a clean coffee grinder or spice mill and buzz the spices to a powder.
Put the spice blend and remaining ingredients in a food processor, and pulse to combine. Pour in the water to help grind everything down into a paste.
Yield: 1 1/2 cups

Med venlig hilsen
Musling26

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 04-01-07 19:50

finder lige opskriften fra Jamie Oliver- straks tilbage

Accepteret svar
Fra : hovsada

Modtaget 35 point
Dato : 04-01-07 20:08

GRØN KARRYPASTA

6 forårsløg
4-6 mellemstore chillier - udkernede /finthakkede
2 fed hvidløg
1 spsk frisk ingefær - finthakket
1 spsk koriander frø-knust
½ tsk friskkv. sort peber
salt-efter behag
½ håndfuld limeblade-iturevne
2 citrongræsstilke- finthakket
2 st. håndfulde frisk basilikum på stilk
3 st. håndfulde frisk koriander på stilk
3 spsk ekstra jomfruolivenolie
skald og saft fra 4 limefrugter

alt blendes og kyllingestykker marineres i lidt af pastaen i 30 min.
steges i olie 4 min. - tilsæt resten af pasta + 400ml(1 ds) kokosmælk
simrer i 8 min.
drys med pistacienødder og korianderblade og server med ris.

bon appetite

Godkendelse af svar
Fra : Grimstrup

Dato : 15-01-07 14:26

Tak for svaret hovsada.