/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gæld og boliglån
Fra : lehd32
Vist : 840 gange
100 point
Dato : 04-01-07 13:35

Hejsa

Min kæreste og jeg vil meget gerne, og helst inden for den nærmeste fremtid, købe egen bolig. Situationen er den, at jeg har to forskellige banklån, som med fordel kunne afvikles inden, men så er der godt nok lang tid til drømmene kan gå i opfyldelse.

Er der nogen der kender muligehederne for at sådanne to forbrugslån lægges sammen med boliglånet i banken og derved frigør penge til ydelser på såvel bolig- og realkreditten?

Kommentar
Fra : lehd32

Dato : 04-01-07 13:36

Skal måske lige nævne, at disse lån beløber sig til 250000 samlet

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 04-01-07 13:37

puha da. Kommer nok meget an på din bank og på jeres fælles indkomst om dette kan lade sig gøre.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-01-07 13:42

Hvis du skal låne alle pengene til huset, så er der jo ikke nogen sikkerhed for de ekstra lån der bliver lagt oven i. Det vil kræve noget sikkerhed evt en kautionist. (svigermor)

Kommentar
Fra : lehd32

Dato : 04-01-07 13:48

Puha, nu har jeg godt nok en rigtig sød svigermor, men hun er vist ikke lige i stand til at kautionere for os.....

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 04-01-07 13:59

Det bedste er at tage ned og snakke med jeres bankrådgiver sammen, og der finde ud af, hvad jeres muligheder er.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 04-01-07 14:11

Bankerne elsker jo at låne penge ud hvis de er rimeligt sikre på at få dem igen.
- Har de fuld sikkerhed indenfor 80% af boligen (andelsboliger vist 70%), så er det ikke så dyrt i renter
- Har de sikkerhed indenfor de sidste 20% af boligen er det dyrere
- Har de 'tillid' til dig, fx fordi du har fast indtægt, så kan du også låne (mindre) men til højere renter

Så du kan se, det er ikke så meget om det er eet eller flere lån der er afgørende, mere lånets størrelse i forhold til sikkerheden.

Jeg vil råde dig til at se på, om du/I har råd til boligskifte samtidig med de nuværende forbrugslån. Hvis svaret er ja (og KUN hvis svaret er ja), så kan du evt. overveje at få boliglånet gjort afdragsfrit i en periode og bruge de sparede penge på at gnave hurtigere af forbrugslånene. Men vælg aldrig en afdragsfri periode medmindre du har en grydefærdig plan for betaling af den større ydelse når den engang kommer.

En advarsel mere:
Det er altid dyrt at leve når man skal låne for at gøre det. Find ud af hvad det koster dig ekstra at låne pengene frem for at spare sammen til det. Og tænk så over om de virkelig vil betale så meget ekstra for at få det nogle år før. De fleste vælger at låne når der er tale om fx en bolig. Mange vælger også at låne til bilen (selvom jeg mener at de fleste hellere skulle købe en bedre brugt mini-bil kontant). Og ret meget andet synes jeg simpelthen ikke man skal låne til. Så hellere undvære.

Accepteret svar
Fra : bublebee

Modtaget 60 point
Dato : 04-01-07 14:15

Ja det er altid en rigtig god ide at tage i banken først. Det er dem der kan hjælpe jer med, at vurdere om det går an. Og om jeres indtægt er god nok til, at købe hus.

Det mente vi ikke at vores var, så vi bor i øjeblikket i et dejligt lejet hus til vi får ordentlig råd til et hus.

Godkendelse af svar
Fra : lehd32

Dato : 05-01-07 16:11

Tak for svaret bublebee.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 06-01-07 16:07

det var så lidt - held og lykke med det hele.