/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Beskytte regneark
Fra : bimsa
Vist : 2518 gange
100 point
Dato : 04-01-07 04:13

Hvordan beskytte man et regneark hvor man har
ca 100 ark, skal man ind i hver ark for at
skrive en kode.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-01-07 06:14

Læg dem i en mappe og beskyt den

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 04-01-07 06:24

Hvis du bare skal beskytte det mod redigering kan du højreklikke på ikonet - vælge egenskaber og sætte flueben ved 'skrivebeskyttet'

mvh/ann-vibeke

Kommentar
Fra : henrikdj

Dato : 04-01-07 07:24

Klik på Gem som i menuen Filer.
Klik på Generelle indstillinger i menuen Funktioner i dialogboksen Gem som.
Angiv en adgangskode til åbning hvis du kun vil tillade dette for brugere der har adgangskoden.
og/eller:
Angiv en adgangskode for redigering hvis du vil tillade alle brugere at åbne mappen skrivebeskyttet, og brugere der har adgangskoden at redigere.
Klik på OK.
Klik på Gem.
Klik på Ja for at erstatte den eksisterende projektmappe, hvis du bliver bedt om det.

Husk: Hvis du glemmer adgangskoden kan den IKKE genoprettes!

mvh
Henrik

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 04-01-07 08:21

Hej

Jeg læser dit spørgsmål som at du vil beskytte arkenen mod redigering, men at brugerne godt må læse arkenen, og evt. rette/indtaste i de celler du har åbnet for.

Hvis det er korrekt forstået, så tror jeg desværre ikke der er nogen vej udenom, du må indsætte kode på de enkelte arkfaner.

Du kunne have løst det ved fra starten af at have lavet et "master ark", og så kopieret arket og brugt dette, men da jeg kan forstå at arkenen er udarbejdet, så er der vist kun den tunge vej.

Hilsen

Leo Lund

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 04-01-07 09:33

Hvis alle ark er ens, og de samme celler i alle ark skal have samme beskyttelsesniveau, gøres som følger:
Jeg antager at celle A2 skal være ubeskyttet/ikke låst:
Klik på fanen nederst på ark et
Bladre frem til det sidste ark
Hold shift nede og klik på fanen på det sidste ark (nu er alle ark markeret).
Højreklik på celle A2 i et af arkene
Vælg 'formater celler'
Klik på fanen 'Beskyttelse'
Fjern fluebenet i 'Låst'
Nu er celle A2 på alle ark 'ulåst'
Når du så vil beskytte (låse) alle ark, markerer du dem alle som tidligere beskrevet og slår arkbeskyttelse til.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 04-01-07 09:40

Tidligere beskrevne metode gælder også hvis f.eks. formatering eller andet skal ændres for samme celle i alle ark.
Man kan selvfølgelig også markere f.eks. kun 2 eller flere ark ved at holde CTRL nede og klikke på fanen for de ark en rettelse skal gælde.
Opdager du f.eks. en formel som er forkert i celle B13 i alle ark, markerer du først alle ark, retter formelen i et af arkene, rettelsen slår så igennem i alle ark. Meget praktisk ikke????

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 04-01-07 11:02

Hej Brassovitski

Jeg havde også tænkt på den mulighed du nævner, men jeg forsøgte før jeg skrev mit svar, og når jeg markere flere arkfaner, så kan jeg ikke vælge muligheden for "beskyt ark".

Ved du hvordan det er lykkedes for dig at få åbnet for den mulighed?

Hilsen

Leo Lund

Kommentar
Fra : bimsa

Dato : 04-01-07 12:55

Til Leo Pedersen
ja det er sådan jeg mener
og til Brassovitski
den mulighed har jeg prøvet den virker ikke.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-01-07 14:09

Excel og andre office filer/dokumenter kan beskyttes i almindelighed.
Men der findes programmer på nettet så kan åbne dem igen.
Jeg har selv prøvet da jeg havde glem et password på skrive og åbne beskyttelsen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-01-07 14:11

Sorry jeg læste ikke ordentligt - det var jo ikke hele filen du ville beskytte.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 04-01-07 15:21

ÆV! Du har ret. Mange funktioner kan udføres på flere ark samtidgi, bare ikke beskyttelse. Jeg checker lige min excel derhjemme, der kan vel være forskel på versionerne og opdateringerne. Min derhjemme er en version 2002 med de sidste servicepakker. Den her på firmaet er en version 2002 uden opdateringer.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-01-07 15:33

Hvis ikke Simon selv kommer her ind så prøv at kontakte ham og inviter ham ind i spørgsmålet. http://www.kandu.dk/userprofile.aspx?uid=48531
Han ved hvist lidt om Excel.