/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Biver pcen langsom med Avast?
Fra : ladegard
Vist : 1517 gange
100 point
Dato : 03-01-07 16:34

Efter at jeg installerede gratisprogrammet Avast fra Alwil Software, blev pcen meget langsom og explorer kunne ikke åbnes, men låste maskinen. Er der nogen der har erfaring med Avast? Da jeg brugte programmet første gang, fandt den en trojan, som blev anbefalet lagt i viruskiste, hvilket jeg gjorde.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 03-01-07 16:49

Jeg har godt nok ingen erfaring med Avast, dog lagde jeg selv dette virus-program ind i min nye computer. Efterfølgende fandt programmet også et par Trojanere som blev sendt til Viruskisten, og yderligere havde jeg svært ved at få OE til at hente post fra serveren. Først når jeg trykkede stop (ved de forsk. oplysnings-pop-up), væltede posten ind, med undtagelse af én konto, der tilsyneladende ikke kunne gennemføre hentningen. Får hele tiden fejl nr. 0x8000CCC19. Overvejer stærkt at afinstallere AVAST og bruge Norman eller Bullgard i stedet.
Sorry, kan ikke hjælpe, jeg har kun brugt AVAST i én uge.
MVH Akle

Kommentar
Fra : iah

Dato : 03-01-07 16:56

Jeg har brugt Avast siden juli 06, og har ikke erfaret nogle af de nævnte problemer...
Derimod fik jeg mere fart på tingene da jeg smed Avant Browser ud, men det er jo selvfølgelig en anden historie...

iah

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 03-01-07 16:59

Hvad var det for en fil Avast lagde i kisten (navnet og stien til den) ? Det kunne lyde som Avast har taget fejl.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-01-07 17:05

Det kan naturligvis ikke undgås, at jo flere programmer, processoren skal holde i omdrejninger, at hastigheden vil gå lidt ned.
Jeg bruger selv Avast på alle mine maskiner, og syntes det er et udemærked program (til prisen ) og det henter næsten dagligt opdateringer.
Jeg har ikke problemer med at der skulle være nogle programmer der har startvanskeligheder på grund af Avast.
Så du må nok søge dit problem et eller andet sted i din PC.

Kommentar
Fra : Jenny70

Dato : 03-01-07 18:01

Jeg har brugt Avast i 1,5 år og har heller aldrig haft problemer med det

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 03-01-07 19:26

jeg har tidligere brugt avg, og da jeg skiftede til avast, kunne jeg godt mærke, at det tog lidt af pusten af computeren, men det er ikke noget voldsomt, så jeg lever med det som det er

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 03-01-07 20:47

Min mand er ITmand og kalder prg. (Avast) for 'A waste of time' så ja, der kan vist være noget om at det sløver maskinen ;)

Mvh. Dorthe

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-01-07 22:13

Citat
'A waste of time'

Måske, men det er et godt alternativ til de langt dyrere programmer, som heller ikke alle kan sige sig fri for at sløve processorkraften.
Det er da klart for enhver, at hvis det skal holde øje med alt trafik ud og ind, så må det naturligvis også have tilført lidt "føde"!

Kommentar
Fra : Ch0b

Dato : 03-01-07 23:15

Har også selv brugt avast i 1.5 år nu ...

Jeg kunne tro at grunden til at den 'sløver' computeren er at den har on-access scanning.. Dvs. at når DU går ind i en mappe/åbner et program eller faktisk egentlig gør noget på din comp, scanner avast rundt regnet hele stien.. Altså kører avast hele tiden - og bruger hele tiden kræfter.. Men det gør også at ingen vira/trojanske heste ligger og gemmer sig og så udpakker sig på et tidspunkt.. Avast finder dem med det samme du bare bruger en ting i computeren..
Mange trojanske heste lægger sig ved programmer du ofte bruger.. Altså vil Avast finde problemet næste gang du åbner det program..

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-01-07 23:42

Jeg har altid brugt avg men da det ikke er gratis mere efter d 15 januar har jeg hentet Antivir på www.spywarefri.dk og der er ihvertilfælde ikke noget jeg vil klage over At Avant browser skulle sløve har jeg aldrig hørt om eller selv mærket til Den regnes forøvrigt for en af de hurtigste på markedet
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-01-07 23:46

Forresten hedder selve scannervinduet "Luke Filewalker"

Kommentar
Fra : Ch0b

Dato : 03-01-07 23:58

Lyder til at vi snakker forbi hinanden, Sunowich ;)

Avast antivirus er det som hele denne tråd er lavet på.. Det er et (gratis) antivirus program fra Alwil Software eller hvad de nu hedder.. Det er ingen browser ;)

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-01-07 00:14

Chob Antivir er et andet program du kan vælge og Avant browser sigerer Iah. skulle sløve pc en hvilket jeg ikke er enig i Altså Awast kender jeg ikke men er der problemer så slet den og tag antivir i stedet

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 04-01-07 01:05

Antivirusprogrammer kan sagtens laves så de ikke sløver. Avira (Antivir) er et udmærket eksempel på at det kan lade sig gøre. Det er så også pt nok det bedste antivirus overhovedet, så jeg kan da klart anbefale det.

Kommentar
Fra : ladegard

Dato : 05-01-07 19:29

Tak for de mange indlæg. Det har givet stof til eftertanke, så jeg fik den tanke at grunden til at Avast kan være langsom er måske, at programmet konflikter med det bestående antivirusprogram(etrust antivirus), så jeg afinstallerde det på min reservemaskine og installerede Avast og så var der ingen problemer.
Kunne det være årsagen til mine problemer?
med it-hilsen
ladegård

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 05-01-07 20:17

Det siges ofte fra de forskellige leverandører af antivirus, at det sjældent vil arbejde ordentligt sammen med andre programmer.
Ofte kan man være udsat for, at det ene program finder virus hos det andet, selv om dette ikke er tilfælde. Det skyldes formentligt at det er de data som programmet bruger til sammenligning, der optræder som en virus, da det indholder den kombination, som det andet program checker for.
Så altid kun et virus program AKTIVT.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 05-01-07 22:04

To antivirus samtidig går sjældent godt. Begge vil scanne filer både når de åbner og lukker, og så vil de genere hinandens funktion, hvilket giver generel ustabilitet på maskinen, og også typisk sløvning, som du oplevede det.

Antivirus finder ikke virus hos hinanden, da signaturerne er krypterede. Kun Panda krypterer dem ikke, og det kan give problemer, f,eks i forbindelse med deres onlinescanner.

Godkendelse af svar
Fra : ladegard

Dato : 06-01-07 08:31

Tak for svaret severino. Du kom først med en bekræftelse af min teori, så du skal have point. Nu vil jeg prøve igen med avast, som jeg faktisk først troede var et "drilleprogram"
mvh
ladegard