/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Brugerrettigheder på XP-server
Fra : Headfarm
Vist : 613 gange
200 point
Dato : 03-01-07 11:24

Vi benytter en server med XP-proff som et fælles drev til 5-6 brugere.

Jeg har ikke haft problemer med at oprette de enkelte brugere og tildele rettigheder på serveren.

Pludselig opstår der problemer ved oprettelse af én klient. Den har adgang til de mapper der er tilgængelige for alle, men ikke til mapper der kræver særlig godkendelse.

Og ja - jeg har oprettet nøjagtig samme brugernavn og password på klient og server.

Man bliver lidt vanvittig når man kan få alle klienter undtagen én til at fungere.

Nogen ideer?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 03-01-07 11:30

Antal licenser?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-01-07 11:32

Mr X skal tilhøre mere end een gruppe hvis han skal have flere rettigheder end de andre.
(kender ikke XP server men sådan er det på de servere jeg kender)

Kommentar
Fra : Headfarm

Dato : 03-01-07 11:41

Til Stouenberg

Der er mig bekendt ikke noget med licenser på XP.

Til E.C

Brugeren har ikke flere rettigheder end andre. Under "Deling" og "Sikkerhed" tildeler jeg de brugere under hver mappe der har adgang til mappen.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 03-01-07 11:54

I mit sidste job havde vi en XP Pro server med 10 licenser hvoraf vi brugte de 8. Mig bekendt kan man også få (læs købe) med 5.

Kommentar
Fra : Headfarm

Dato : 03-01-07 12:34

Hvis det var licensproblemer kunne jeg så have oprettet brugeren?

Det har jeg ikke problemer med.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 03-01-07 14:13

Du kan oprette 500 brugere på 10 licenser, men det er kun de 10 der bliver registrerede... og derved kører optimalt.

Kommentar
Fra : DJfrakja

Dato : 12-01-07 14:13

I XP kan man maskimalt have 10 tilslutninger.
Altså hvis du har en server / XP maskine hvor du deler mapper fra, så kan der maskimalt tildeles 10 tilsluninger. Altså hvis klient1 har mappet 2 netværks drev, og klient 2 gar mappoet 2, så har du allerde brugt 4 tilslutninger...du kan sagent oprette brugere, men du få ikke adgang hvis de maskimale tilslutninger er brugt...Det er en begræsning Microsoft har lavet da du skal have en server licens hvis du vil til at kører rigtigt netværk...desværre....