/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Katte opdragelse
Fra : Gevelia
Vist : 5900 gange
40 point
Dato : 03-01-07 07:34

Hejsa!

Jeg har en katte killing på 15 uger.

1.
Den er temmelig leje syg. og vil gerne kratte i mine antike møbler. Er der nogle der kender en side eller der kan hjælpe mig med opdragelsen ved at fortælle hvordann man gør.

2.
Den er en smugle tam, men tør ikke lukke den ude i nu, før jeg er sikker på at den kommer tilbage igen. altså sådan med at kunne kalde den tilbage eller sådan noget.

3.
Den væser af fremmede hvordan kan man få den til at holde op med det.

Med mange hilsner

Per - Gevelia

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 40 point
Dato : 03-01-07 08:55

1a. Et konsekvent og hårdt udtalt NEJ hver ENESTE gang katten gør anstrøg til at forgribe sig på dine møbler vil relativt hurtigt lære den at holde sig fra dem mens du er i nærheden (men ikke når du er gået).
1b. Et decideret kradsested vil minimere kattens behov for dine antikke møbler. Det være sig et (færdigkøbt?) brædt med et sisal-tæppe på eller en stump af et hyldebær-træ.
1c. Klip kattens kløer regelmæssigt med en tre-i-en. Vær påpasselig med ALDRIG at klippe for meget af (du kan se på kloen hvor langt det indvendige bløde går ud i neglen). Klipper du for meget gør det ondt og det glemmer katten dig aldrig for.
1d. Lad katten komme ud. Så mindskes behovet.
1e. Som du ser ovenfor skal der sættes ind på flere fronter, for der findes kun een 100% sikker metode: Fjern alt som katten ikke må kradse i.

2. Det med at kalde den tilbage kommer aldrig til at virke helt. Det er ikke en hund. En kat kommer når den har lyst (herunder: KAN komme når du kalder hvis den lige netop har lyst til mad/at nusses/..). En kønsmoden ikke-neutraliseret kat vil næsten altid tage på strejf et par dage engang imellem. Start med at lukke den ud og lege med dig selv på græsplænen og tag den så med ind igen. Men den lærer ret hurtigt selv at kunne finde hjem når den har lyst. Jeg har aldrig haft kattelem, men jeg har haft kat der hopper op i vinduet på den ene side af huset og når jeg så rejste mig for at lukke døren op på den anden side, så var den der altid.

3. Holde op? Jeg ved ikke om det er muligt. Men jo mere den vænnes til at møde andre katte, desto mindre udtalt bliver det sandsynligvis. Det vil sikkert også hjælpe at have to katte. Og iøvrigt: Når den bliver voksen skal en hunkat væse ad bejlere. Det er et obligatorisk element i parringen.

PS: Jeg har ikke haft kat i 15 år, men før det var jeg hobby-opdrætter.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 03-01-07 09:03

Hos mig virkede et langt og dybt "Puuuuuuuha" ganske effektivt...!

Jeg ville ikke turde klippe kløerne selv, for dér skal man være sikker på at vide, hvordan man skal/må gøre det, for ikke at lave ulykker!

Og at den hvæsser ad andre: Er det katte eller mennesker...? Den er nok utryg ved "nyt", så giv den lidt tid og trøst eller berolig den, hvis den virker bange. Det er jo trods alt en baby!

Når du har haft katten i ca. 14 dage - og den ved hvor madskålen er! - så kan du godt lukke den ud. Er enig i, at det nok vil hjælpe en del på problemet.

Og så nyd den lille... De bliver så hurtig store!

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 03-01-07 09:13

Da den er killing skulle det være muligt at lære den at gå i sele, så kan i gå sammen ud så den kan lære området at kende på en sikker måde, normalt ville den jo have haft sin mor til det og nogle søskende.Du kan få sådan en line,Flexicat, så den selv kan bestemme tempoet http://www.kattespecialisten.dk/index.php/cPath/76
Hvis den først har fået lov til at komme ud vil den sikkert ikke undvære det igen. Selv hvis den skulle være indekat er det en god idé at øremærke den, da den kan slippe ud ved et uheld og vil da endnu mere kunne blive væk, da den jo så slet ikke kender området udenfor.Almindelige halsbånd bør du være opmærksom på følgende, der skal være et stykke elastik i eller det skal være med en speciel kliklås der går op hvis katten sidder fast i noget, desuden skal det ikke sidde helt til, der skal kunne komme to fingre imellem halsbåndet og halsen. Klokke i halsbåndet er en meget dårlig ide da det genere kattewn meget på grund af at den høre r ligesom hunde mange gange mere end mennesker. Dm der fandt på klokken gjorde det for at fugle kunne blive advaret.
Katten kradser for at holde sine klør ved lige og for at afsætte duftspor fra små kirtler de har ved poterne og også i panden. Et kradsetræ eller et klatrekradsetræ skulle kunne holde den beskæftiget og væk fra dine møbler. Og hvis det er blevet en indgroet vane at gøre det bestemte steder hvor den ikke må så sæt sølvpapir på og giv den samtidig et sted hvor den gerne må, et kradsetræ, eventuelt med baldriandråber eller catnip (fås i velassotieret katteafdelinger), der virker tiltrækkende på dem. Og hav tålmodighed, da det tager tid at ændre vaner.
Hvis den er inde bør den også have kattegræs, da den ellers kunne spise nogen andre planter, hvoraf nogle kan være giftige for den.
Det er også en meget god ide at sikre vinduer, da der er mange katte der er kommet til skade på den måde :http://www.kattespecialisten.dk/product_info.php/cPath/144/products_id/1269
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/aktivering
Hér kan du bl.a. downloade en aktivitetfolder :
http://www.minvenkatten.dk/
Her er noget om træning/opdraghelse af katte http://www.kattespecialisten.dk/index.php/cPath/76

Kommentar
Fra : akle

Dato : 03-01-07 10:06

Hej 'gevalia'
Du har tidligere spurgt her i 'kandu' - også om den pågældende kat, som du snart ville få hjem. Ingen af disse spørgsmål er blevet afsluttet - så jeg synes det er på tide du får afsluttet dine tidligere spørgsmål, inden du stiller nye!!!

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 03-01-07 11:39

DU skal stille kradsebrætter op der hvor den hvæser klør. Så skal du "irettesætte" killingen med en samlet vandsstråle fra en blomsterforstøver. Og så skal du med korte kommandoer siger "FY, FØJ, NEJ, når den gør nogte den ikke vil. Man må ALDIRG slå en kat, da det ødelægger dens tillid til dig første gang du gør det.

Og at den hvæser af fremmede... Jamen den er killing... Come on.... Og jeg ville vente nok 2-3 mdr endnu inden jeg lukkede den ud. Hvis jeg da overhovedet lukkede den ud.

Og så er der det med katte. De er ikke hunde. Det kræver tålmodighed at opdrage en kat.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 03-01-07 11:41

En eller anden stik mig en staveplade......

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-01-07 12:06

Citat
Den er temmelig leje syg. og vil gerne kratte i mine antike møbler

Ja, det er en killing, og at den er legesyg nu, aftager lidt med alderen...(måske )

Og ja, katte kradser i møbler, tapet, smadrer vaser og nipsgenstande og sågar TVapparater når de leger ......noget som mange først tænker over når de har anskaffet dyret

Nogen har tilstrækkelig forstand på at håndtere en kat, så de kan lære den en hel masse, blandt andet at stoppe med at kradse i møblerne....og nogen har ikke, og skælder katten ud, og ender derfor op med en nervøs, frustreret kat......der stadig kradser i møblerne

Men det med at stoppe kradseriet, kræver så også at katten har andre muligheder end chaiselongen til at afreagere på.....steder der er dens eget...kradsebræt, klatremiljø o.s.v.

Vandpistol er en god ide...hvis du er konsekvent, samtidig siger NEJ, og at katten ikke umiddelbart opdager det er dig der sprøjter vand på den....ellers risikerer du bare den tager afstand og bliver bange for dig.
Så vil den MÅSKE lade være med at kradse i møblerne.......når du er i nærheden

Citat
Den er en smugle tam, men tør ikke lukke den ude i nu, før jeg er sikker på at den kommer tilbage igen. altså sådan med at kunne kalde den tilbage eller sådan noget

Du kan ALDRIG gøre en kat så tam, at den altid vil komme når du kalder på den.

Nu ved jeg ikke hvilke omgivelser du bor i....men man bør ikke lade en kat løbe frit såfremt man bor i en by eller andet tættere bebygget område.....i følge loven har man faktisk pligt til, at holde katten på egen grund. Og også af hensyn til kattens egen sikkerhed og for ikke at genere naboer.
Hvis du alligevel lukker den ud, så bør det kun ske efter katten er kastreret/steriliseret og øremærket.

Men en flugtsikker stor kattegård vil være at foretrække.

Citat
Den væser af fremmede hvordan kan man få den til at holde op med det.

En lille kat der er utryg og bange, har ikke mange andre muligheder end at hvæse som en slags forsvar mod det den er bange for....Du burde i stedet forsøge at finde ud af hvorfor killingen bliver nervøs og hvæser......der er det vigtigt, at en kat har et sted den kan søge tilflugt hvor den kan være i fred og ro, når omgivelserne bliver for voldsomme for den.

Og så lige til slut, en killing/kat har slet ikke godt af at være alene uden en artsfælle, både af hensyn til udvikling af kattens adfærd og så af hensyn til den underholdningsværdi der vil være for to katte der har hinandens selskab.

mvh dova

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 03-01-07 12:12

du skal købe et godt kradsebræt - man kan ved dyrlægen købe nogle dråber (mener de hedder baldarin) eller noget. Dette putter du på kradsebrættet. det er en lugt katten kan lide.
Da vi opdragede vores kat gjorde vi det, at hvis den gjorde noget den ikke måtte fik den et bestemt nej. Hvis f.eks var på bordet blev den smidt ned. Hvis dette ikke hjalp og den blev ved, så skal man tage den i, at gøre det den ikke må og i det samme (ikke bagefter) give den et pist vand med en vandpister eller en lille vandpistol.

Dette hjalp med vores kat.

Og han kommer altså altid når man kalder. Der kan godt gå nogle minutter, men han kommer.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-01-07 13:51

HIHI... Hvad med at prøve klikkertræning? Din kat er så ung, så der er uanede muligheder.
Spørg mig ikke, hvordan det foregår i praksis, for det ved jeg ikke. Men snak med disse mennesker, som vist har forstand på det. Jeg har i hvert fald hørt om flere, der værdsætter deres hundetræning.. --Hvorfor så ikke også kattetræning?

http://www.dyreinstitut.dk/kattetraening.html

Det drejer sig jo ikke om at straffe din killing for at gøre noget den ikke må. Men om at finde ud af, hvorfor den gør det og måske give den andre og mere lovlige muligheder.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 03-01-07 13:57

den lejer ikke, den LEGER og det hedder hvæsser kløer og ikke hvæser...der er en væsentlig forskel...at leje er at låne noget og lege er det små misser og børn gør når de skalbeskæftige sig....at hvæse er det man gør efter en man f.ex. ikke kan li, men hvæsse er det katte gør for at skarpe sine kløer.
køb et kradsebræt.det løser alle problemer....katte elsker det, men de skal lære at bruge det.
man lukker ikke en kat ud alene før den har lært omgivelserne at kende først...man går da ud med den og hygger sig derude, or så lidt efter lidt at være ude i længere og længere tid..
min 3 årige kat hader at være ude også selvom jeg prøvede med den da den var ganske lille..men hun er rædselsslagen for det ukendte og afskyr det virkelig...
min missers søde mor....miss.j.
miauuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu!!!

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 03-01-07 14:02

du kan evt i starten gå udenfor med den i en kattesele. Det gjorde vi. det fungerede fint.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 03-01-07 14:13

Hvis du vælger kattesele (fås også i killingestørrelse), så gå langsomt frem, lad den snuse til kattesele og lege med den, når den er tryg ved det, kan du forsøge at give den den på, når det lykkedes lad den have den på max et par minutter så eftyer hånden længere tid og når den er ok på med at have den på i længere tid inde døre og prøve med line også kan i begynde at gå ud, lad den snuse og sætte duftmærker,(gnide hovedet mod diverse steder så meget den vil, da det er dens måde at markere, både overfor andre, men også så den kan finde hjem igen.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 03-01-07 14:24

ja det er også katten der bestemmer fart og retning udenfor, du må ikke hive i den.....
Men det er en god måde at gøre den tryg på udendørs.

Jeg har engang boet et sted hvor vi ikke måtte have katte udendørs, så den var altid indendørs, men valgte at få en sele til den så vi kunne gå ture. Den blev helt vild når den så selen, for så vidste den at vi skulle idenfor. Ret sjovt at se på.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 03-01-07 14:33

Ps. Katteseler er kun beregnet til brug når der gåes tur, udover dette bør den ikke have den på, af hensyn til dens sikkerhed og velvære.

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 03-01-07 14:34

"Få den til at komme, når du kalder"
Jeg har haft held med en almindelig hundefløjte. Et par korte pift hver gang jeg har noget godt til den eller vil have den med ud at gå tur - hvilket den elsker.
Katten skal forbinde lyden med noget, den holder af.
OK - den er ikke 100% sikker, men virker i 90% af gangene.
Min "Uffe" er 10 år og vil også have noget at skulle have sagt - derfor kun 90%!
God fornøjelse med din kat!

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 03-01-07 14:54

ss ja ja, man skal huske at tage selen af når man er færdig selvfølgelig gg....

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 03-01-07 15:04

Jeg har skrevet et indlæg til dig; men det er åbenbart forsvundet.
Er jeg blevet blokeret eller Hvad?

Flemming

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 03-01-07 15:10

Jeg har skrevet et indlæg til dig; men det er åbenbart forsvundet.
Er jeg blevet blokeret eller Hvad?

Flemming

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 03-01-07 15:14

Undskyld!

Nu kom mit indlæg alligevel - der er nok tryk på denne side

Flemming

Godkendelse af svar
Fra : Gevelia

Dato : 04-01-07 13:49

Tak for svaret henrikkrebs.