/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fjerne kalk på glas i bad
Fra : troelsit
Vist : 22096 gange
100 point
Dato : 02-01-07 22:02

Vi døjer med at vores brucheniche i glas bliver plettet - givetvis af kalk.

Vi har prøvet at bruge noget skrapt rengøring, men uden held.

Nogle gode fif til hvordan vi fjerner det?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-01-07 22:09

Brug det samme som når du afkalker kaffemaskinen, eddikesyre for eksempel, men i en stærkere opløsning, og skyl så godt efter med vand, det skal helst ikke være andet end kalken som forsvinder

Kommentar
Fra : troelsit

Dato : 02-01-07 22:10

Skal det skures på eller hældes ud over?

Det e jo en lodret glasvæg...

Er eddikesyre farligt for huden?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-01-07 22:17

Dyp en klud i afkalkningsvædske og hæng den op ad kalken.
Ajax laver også noget afkalkning med en forstøver så det kan sprøjtes på.
Men stadig en klud så det bliver der lidt.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 02-01-07 22:21

Jeg lod mig rive med af reklamen for den lilla Cillit Bang - bang! og kalken er væk...

Men den er faktisk meget bekvem, fordi den kommer i en forstøverflaske (pust, pust, pust...) og virker ret hurtig - i det mindste ved regelmæssig brug.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-01-07 22:33

Bruger du eddikesyre eller anden syre, så brug gummihandsker, om det er farlig ? Det er ikke godt for huden! Det også en god ide med god udluftning, både mens du arbejder og en tid efter. Jeg bruger en klud til at påføre syren, sjasker den godt til og lader det løbe ned over emnet, samtidig gnides med kluden, gentages indtil kalken er væk

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-01-07 22:55

Køb en pakke mikrofiberklude i Netto (25 kr.), almindelig husholdningseddike eller eddikesyre fortyndet 1+3. Fugt kluden godt igennem med eddiken, én dråbe opvaskesulfo på - og GNID! Og forband dig selv over, at du har brugt skrappe midler. Når så det hele er kommet af, kan du give fladen en gang autopolish brugt efter brugsanvisningen. Skal poleres helt op, så der ikke er nogetsomhelst at se bagefter. Næste gang, der bades, perler vandet bare af uden at blive hængende og tørre ind til matte dråber. Polituren gentages om et halvt år. og et helt. Og halvandet.
God fornøjelse
pbp

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 02-01-07 23:38

FOREBYG!!! Skrab vandet af og tør af med et håndklæde ... jeg har ikke afkalket i flere år og her er fiiint

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-01-07 00:00

madeddike og fortyndet -syre er ikke særlig skrapt. Tænk på, hvor meget af stadset, der bliver hældt indenbords med rødbeder og rødkål (som begge ville have været blå, hvis der var brugt soda i stedet!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-01-07 10:06

pbp_et

Mener du hver ½ år???

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-01-07 12:50

>Klumme: Rødbederne? Nix
det er turen med autopolish. Kommer an på sliddet; ikke alle har teenagedøtre.

Kommentar
Fra : gitzepigen

Dato : 03-01-07 14:32

Hej!

Her er et par links/udtalelser som jeg håber du kan bruge:

http://www.dr.dk/DR1/kontant/Gode/2004/11/16/171525.htm

http://www.boligtorvet.dk/Boligtorvet/ekspert.nsf/FAnswer?ReadForm&parent=X4D9F17C353A0D8E4C1256EA6003FA9C2

http://www.boligtorvet.dk/Boligtorvet/ekspert.nsf/FAnswer?ReadForm&parent=X9AA38096B8ADA4A2C1256F0E0030F920

Kalk i badeværelset
(april 2005)

"Kalk på håndvask, toilet og bruseniche kan fjernes med eddike, citronsyre eller en svanemærket toiletrens og en fin skuresvamp, hvis underlaget kan tåle det. Skyl fliserne godt igennem først, så bliver fugerne vandmættede og ikke opsuger syren. Emaljerede overflader, terrazzo, marmor og nogle vandhaner tåler ikke syre. Det er en god ide at bruge handsker, da syre er ætsende."

Mvh

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 04-01-07 00:22

Sæbeagtige rengøringsmidler hjælper ikke på kalk. Der skal syre til og alle sæbeprodukter er alkaliske eller næsten neutrale.
Efter din behandligg sidder der nok nogle sæberester i kalken . Det gør det lidt sværere, fordi sæben kan neutralisere syre. Der skal så mere syre til indtil den for overtaget.

Eddikesyre er ikke så forfærdelig farligt for hænderne. Hvis du har et åbent sår eller meget sart hud kan det svide, men det skylles let af med vand.
Brug evt gummihandsker, selv om det er i princippet ikke er farligere end surt syltede asier.
Glas kan ikke tage skade af eddikesyre men en metalramme kan i længden godt skades. Dryp på marmor, terrazzogulv eller fuger mellem fliser er heller ikke så godt.

Væd noget køkkenrulle med eddikesyren og klast det op på de kalkangrebne steder.
Når det er tørret ind skrubber du lidt med en svamp og gentager med ny syre til al kalken er væk.

Fremover tørret du glasset en gang ugentlig med en klud med eddikesyre, det holder kalken væg.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-01-07 00:28

Glemte at skrive at rådet om eddikesyre kun duer hvis der er tale om kalk på glas.

I princippet kan glas også blive mat af skrappe alkaliske rengøringsmidler, som visse toiletrens og lignende. Hvis glasset i virkeligheden er plast kan det blive mat af skurende midler eller af opløsningsmidler, som f. eks i vinduesrens.

Godkendelse af svar
Fra : troelsit

Dato : 04-01-07 07:23

Tak for svaret transor.