/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
stearin på sofabord
Fra : thorkil1
Vist : 2423 gange
100 point
Dato : 02-01-07 20:57

en fint nyt "bølling" rundt bakkebord! Rigtig fint..

Desværre blev der spildt lidt stearin i juledagene på bordet.... gode ideer til hvordan det fjernes?

mvh
Thorkil

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-01-07 21:05

hvilken træsort er det og er det behandlet med lak eller olie eller lign ????

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 02-01-07 21:09

Nu ved jeg ikke, hvad bordets overflade er af, men jeg ville nok prøve det her:

Læg et stykke køkkenrulle eller en filterpose på stearinen og stryg forsigtig på det, så det smelter og suges op...?

Men dette råd er uden ansvar for resultatet på netop dit fine bord.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 02-01-07 21:12

Sæt et dampjern på pletten, og LÆG en sugende ///stykke sugende lokums/ papir på det.

Ellers er der tale om , HVAD BORDET ER VÆRD,,,,
Godt Nytår-------------???

Kommentar
Fra : disken

Dato : 02-01-07 21:13

Bortset fra det ?
hvad betyder dette !!!
Citat
en fint nyt "bølling" rundt bakkebord! Rigtig fint..

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-01-07 21:18

http://www.antikvitet.net/antikogdesign/stort.asp?selbinr=43926 sådan et efter beskrivelsen

i så fald ville jeg bruge en hårtørrer - ikke for varmt - steatinen bliver så blød og kan forsigtigt hæves og "negles" af

Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 02-01-07 21:32

http://www.antikvitet.net/pjot/stort.asp?selbinr=44000

sådan ser et bølling - bakkebord ud - og det er noget laminathalløj der er brugt til bordpladen...

mvh
thorkil

Accepteret svar
Fra : gitzepigen

Modtaget 110 point
Dato : 02-01-07 21:35
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-01-07 21:46

forresten - hvis du lægger isterning på bliver stearinen kold og kan skrabes forsigtigt af - det gjorde vi med et lampebord og slap godt fra det

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 03-01-07 08:35

En lille plastik skraber med lige kant plejer at virke på mit træbord og vindueskarme. Prøv det før du bruge varme. Det med strygejern og papir eller stof til at suge det op, bruger man mest på tekstil.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-01-07 08:42

creamcheese - der er tale om et bord med laminatflade - og laminat er porøst og KAN desvæære også suge lidt til sig hvis der kommer varme på - jeg opdagede det også forseng i tråden her - så jeg ville nok stadig holde i isterningen og en forsigtig negl

Godkendelse af svar
Fra : thorkil1

Dato : 03-01-07 10:06

Tak for svaret gitzepigen.

linket til rådet fra kuno om et tykt lag bomuld der bliver varmet op med strygejern virkede perfekt... stearien bliver suget op i bomuldet - og stearinen er væk uden at der er synlige spor på overfladen...

fornemt...

thorkil