/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
HJÆLPTæve i løbetid/gør meget!
Fra : Nefertari
Vist : 1738 gange
500 point
Dato : 02-01-07 20:23

Min chihuahua tæve på knap 8 mdr er lige kommet i sin første løbetid.. efterhånden som hun er blevet ældre er hun begyndt at gø en del.
Da jeg bor i lejlighed med papirstynde vægge er det et problem og stresspunkt. Hun gør enten helt vildt eller 'halv-bjæffer' alt efter situationen bl.a. når døren går/ dørklokken/ folk i opgangen/lyden af børn(snak/latter!)/ser noget udenfor/overboen larmer eller hvis hun nu synes der skal gøes. Jeg går ture med hende og leger med hende, så jeg vil ikke tro det er fordi hun er understimuleret. Ved godt at hunde selvfølgelig gør - men vel ikke af ALT - og også midt om natten?!
Nu er hun lige kommet i løbetid, så det er blevet værre... Ellers er hun jo en meget god, sød og afslappet hund...
Jeg har prøvet med godbidder til at aflede opmærksomheden - men svært når det meget af tiden kommer helt umotiveret. har prøvet at skælde ud(hjælper selvfølgelig heller ikke)
Er der nogen der har haft samme problem - hvad har i gjort der har hjulpet????Vil sætte meget pris på noget jeg kan bruge

Desuden 'parrer' hun sin ene bamse en del - er det dominans? Det er RET irriterende!! vil dog helst ikke tage den fra hende, da hun er MEGET glad for den og leger meget med den...

Accepteret svar
Fra : Angelica

Modtaget 510 point
Dato : 02-01-07 20:41

En usikker hund
Hunde, der er generelt reserverede og/eller usikre over for fremmede mennesker, vil ofte sikre sig en afstand til dem, ved at gø dem væk fra sig. Det er en helt naturlig adfærd hos en usikker hund.

Ved at skælde hunden ud og tage fysisk fat i den styrkes dens i forvejen negative opfattelse af fremmede mennesker. Det kan sammenlignes med, at et barn siger, at det er bange for et eller andet, og så får skæld ud for at være bange. Så lad være med det.

Forebyg!
Prøv i stedet at forebygge situationerne, så der ikke opstår så meget gøen. Hvis hunden når at gø (og "skaden" er sket), skal der sættes en konsekvent, men venlig grænse. Dermed slipper man også for at skælde ud.

Grænsen sættes ved, at man som ejer går imellem sin hund og det, den gør af. Ved at gå imellem og lave en fysisk begrænsning indikerer vi med hundesprog, at dens adfærd ikke er ønsket, og at vi prøver at stoppe den. Hvis hunden kender og respekterer ordet "nej", er det en god idé at understrege grænsen med et konsekvent, men IKKE råbende "nej" - altså sige det på en bestemt
måde NEJ..

Husk at rose stille og roligt, når hunden kigger væk fra det, den gøede af og dermed viser, at den vælger dig til. Hav gode godbidder parat, som du giver hunden ikke bare som forstærkning for at tie stille, men også for at aflede den og lokke den væk fra situationen. Og husk du skal ikk gi godbider mens den gø'er men når den faktisk holder op os selv om det er 1 min...

Man kan hjælpe en usikker hund til ikke at gø helt så meget ved at træne med menneskefiguranter, altså "træningsgæster". Dermed kan man på forhånd aftale, hvornår gæsten ringer eller banker på eller kommer ind på området. Når du træner udendørs, er det en god idé at have hunden i snor, så den ikke kan løbe frem mod gæsten, og du dermed ikke kan styre situationen og træningen. Forebyg så vidt muligt, at problemet opstår, hvilket betyder, at du er i gang med at træne eller lege en stille og rolig leg med hunden, når gæsten ankommer.

At give hunden godbidder fungerer rigtig godt som forebyggende træning. Når hunden spiser holdes stressniveauet nemlig nede, og hunden har dermed ikke så stor mulighed for at "tænde" så hurtigt. Godbidden sikrer også, at hunden er optaget af noget andet, når der kommer gæster, at dens reaktion på gæsten ikke er så stor, fordi den også skal koncentrere sig om at spise.

Ved samtidig at snakke roligt og venligt med hunden, mens den ikke gør af gæsten, gør du synet af fremmede mennesker til noget positivt for hunden.

Hvis den på trods af godbidder, træning og rolig ros alligevel begynder at gø, skal den standes med korrekt kropssprog, som anført ovenover.

Begrænsning eller ignorering?
Det er vigtigt at kunne se forskel på, hvornår man skal begrænse hunden i at gø - og hvornår man skal ignorere den ud af dens gøen: Når hunden får succes med at gø (for eksempel af et andet menneske, som flytter på sig, hvilket er meningen for den), skal de begrænses med et "nej" og korrekt kropssprog.

Når hunden vil have den godbid, som den er klar over, at ejeren har i hånden, skal den ignoreres. Den får nemlig ikke succes med at gø (da dens hensigt er at få godbidden) og derfor udslukkes dens gøen ved simpelthen at ignorere den. HUSK at være tålmodig, når du skal udslukke en adfærd - det kan tage meget lang tid! Men du vil opleve, at det er al tålmodigheden værd at vente på, at hunden rent faktisk forstår meningen og dermed får løst problemet permanent.

HUSK at rose, når hunden rent faktisk gør det, som de bliver bedt om!
- evt os lave NEJ og JA legen...
Start øvelsen med, at have godbidden i hånden, når der siges "nej" til hunden. Hvis nej'et ikke bliver respekteret, skal hånden lukkes sammen. Dermed illustreres, at hunden ikke må overskride ens grænse og tage maden. Husk at rose hunden roligt med et "dygtig", "det var flot" eller lignende (brug endelig ikke "ja, du er dygtig", da hunden så tror, at den må spise godbidden...), når den respekterer "nej".

Åbn hånden, og sig "ja", når den ikke længere forsøger at få fat i godbidden.

Efterhånden kan øvelsen gøres sværere og sværere ved at lægge godbidden på et bord, på jorden osv. Vær opmærksom på ikke at være "overmodig" og træne øvelsen på et for svært plan, før hunden er klar til det - eller mistes konsekvensen og hunden bliver forvirret over signalerne.

----------------------------------

Det var lige 2 gode tips fra hundetræneren Irene Jarnved som du kan se og læse mere af på TV2.dk

ang det din hund boller en bamse lad den endelig gøre det for heller det går ud over en bamse end dit ben feks som nogle hunde bruger.. min mormor's tæve bruger os bamsen og der er ikk noget usundt i det men igen en naturlig ting for hunde os tæver for de har os homoner som vi kvinder har..

så håber du fik lidt ud af dette og du kan bruge de ovenævnte tips omkring træning af at få hende til at holde igen med sin gøen..

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 02-01-07 21:30

Hej Nefertari

Ja det er godt nok træls med en hund der gør. Jeg har en lille gravhundsblanding og har prøvet alle de gode opdragelsesråd der findes på marked, men uden resultat. Så blev jeg anbefalet et JetCare halsbånd. Det er et halsbånd med en lille beholder hvor man påfylder vand under tryk. Den er stemmeaktiverende, dvs. at når hunden gør så får den et sprøjt vand. Resultatet er at hunden holder op med at gø allerede efter et par dage.
Halsbåndet koster godt nok 1000 kr. men tilgengæld bliver du ikke uvenner med naboerne. Du kan købe det her:

http://www.dogstore.dk/cgi-bin/shop/shop.asp?id=47&uid=

Du kan også leje det nogle steder, men vær opmærksom på at hunden hurtigt opdager sammenhænget mellem halsbånd og det ubehagelige pust af vand. Og du vil derfor opleve at den begynder at gø igen efter ca. 14 dage uden. Så det kan godt betale sig at invistere i det.

Jeg håber at dette kan hjælpe dig, lige så godt som det har hjulpet mig og nabofreden her hvor jeg bor

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-01-07 21:31

synes snart vores såkaldte eksperter skal tage og revurdere deres ekspertise !

en 8 måneders hund i løbetid vil jo være lidt nem at tirre - det er helt naturligt.

uvilkårligt vil jeg sige - lad være med at give godbidder - hun vil så gø netop fordi hun bliver klar over der falder noget godt af - erstat det med ros og blid tale

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 03-01-07 07:26

Hej

Tillykke med din dejlige lille tæve.

At hunde ændrer sig når de kommer i første løbetid, eller når de har afsluttet første løbetid, er meget almindeligt og hunde reagerer heldigvis forskelligt.

Jeg er enig i at din hund selvfølgelig skal have alt den ros dyu orker at give den, og så må du brueg meget tid på at arbejde med at din hund ikke gør "for meget", så eventuelle naboer føler sig generet.

Sidste år blev der stiftet en ny anerkendt specialklub Dansk Chihua hundeklub, som er tilknyttet Danske Hundeejers Landsforening og UCI. På deres hjemmeside er en brevkasse hvor man kan stille spørgsmål om racen, ligesom specialklubbers bestyrelses medlemmer mange gange også kan hjælpe.

Derfor vil jeg foreslå at du evt. tager kontakt til den specialklub, du kan finde deres adresser og mere om racen på hjemmesiden www.Danskchiahuaklub.dk

Klubben afholder også sin første udstilling for Chiuahunde den 24. februar i Frihedens Idrætscenter i Hvidovre. Hvis du har tid og lyst kunne du jo prøve at tage din tæve med på eksempelvis den udstilling og få en snak med andre der har samme race som du, ligesom de erfarende dommere mange gange kan give gode fif.

Jeg har selv Hvid Schæfer, men har på mange arrangementer været sammen med hundeejere der er faldet for samme dejlige hund som du, og det er min erfaring at mere erfarende hundefolk altid meget gerne vil give andre et godt råd.

Hvis du vil vide mere om udstillingen, eller tilmelde din hund, kan det også gøre via klubbens hjemmeside. Du kan selvfølgelig også baer komme uden at udstille og få en god snak med andre der har samme interesse som du.

Du ønskes alt mulig lykke med den nye hund og et godt nytår.

Frank

Kommentar
Fra : Hodkinson

Dato : 19-01-07 11:46

hej
Jeg har lige fra min dværgpinscher var lille sagt nej når han gjorde tegn på at gø. Han gøer stort set ikke. selv når nabo hunden gøer siger han ikke noget. Han kan dog godt finde på at bjæffe lidt når han kan høre nogen på opgangen men et nej plejer at hjælpe.
synes at Angelica's råd lyder rigtig godt. Synes ikke at man skal købe sig fattig i dvs halsbånd. Desuden synes jeg at den virker lidt barsk. det er jo hundens natur at gø. men held og lykke med det

Kommentar
Fra : Nefertari

Dato : 19-01-07 17:29

Tak for jeres indlæg.

Jeg går også ind for Irene Jarnveds metoder - kunne dog ikke finde det - så tak for det Angelica! Det skal jeg igang med..for den lille hund kan gø HØJT!
Lader lige stå åben lidt endnu..kan jo være der er flere der har prøvet det med en hund....

Godkendelse af svar
Fra : Nefertari

Dato : 26-02-07 20:05

Tak for svaret Angelica.