/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
overspilning af plader
Fra : svendmogensen
Vist : 566 gange
100 point
Dato : 02-01-07 19:45

Jeg har en adapter phono PreAmp til at overspille mine gamle "lakplader", men kunne ønske mig en god software til at behandle det inden det skal brændes.
Har nogen et godt forslag - det skal ikke være for vanskeligt at bruge

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-01-07 19:59

Der er et enorm udvalg af den slags software. Selv fortrækker jeg det der hører med tilAdaptecs Easy CD Creater. En gammel udgave fra 1997, som er let og bruge, og som har lige det der skal til og ikke alt mulig andet til at forvirre. Den er også god til at opdele numrene på en lp i hver sin fil.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 02-01-07 20:00
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-01-07 20:02

Er der en optager i dit udstyr? Ellers læs mit indlæg her: http://www.kandu.dk/Spg98169.aspx#1065684 eller prøv med Audacity, med den kan du redigere før du gemmer: http://audacity.sourceforge.net/ begge er gratis og Audacity kan der hentes dansk sprog til, men det er ikke det eneste, at indspille fra plader eller bånd, kræver en del øvelse med indstillinger i Windows lydstyrke og optage programmet, du skal ikke regne med at dine første optagelser er værd at gemme

Kommentar
Fra : js270630

Dato : 10-01-07 23:27

Hvis det drejer sig om at overspille lp'er (vinyler), kræver det ikke den store "efterbehandling" - her er lydkvaliteten som regel god nok, og du har jo forforstærkeren, så det du mangler er vel bare at installere et program i computeren. Selv bruger jeg "Wave Repair", som jeg fik gratis gennem "Komputer for alle" - eller "Audiograbber", som jeg hentede på nettet (osse gratis) - og der er mange andre. Men hvis det drejer sig om at "forbedre" 78'ere, er det et større studium, som ikke er for menigmand - det giver som regel bagslag. Hvis man prøver at fjerne nålestøjen, fjerner man samtidig det frekvensområde, hvor støjen ligger - altså fjerner man samtidig noget af musikiken. Jeg har oplevet uhyggelig mange eksempler på, at det har skadet mere, end det har gavnet. En 78'er er nu det, den er. Så hvis det er det, du vil overspille - så overspil dem som de er, og glæd dig så over, at du har bevaret dem - og at du får lidt nemmere ved at høre dem fremover. Nålestøj er jo ikke den største katastrofe i denne verden!