/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
12V vs. 230V halogen spot
Fra : kim
Vist : 19116 gange
100 point
Dato : 02-01-07 13:57

Vi står overfor at skulle installere nye halogen spots i vores
nyrenoverede badeværelse, men kan nu ikke finde ud af om vi skal vælge
12V eller 230V.

Vi har hørt både fordele og ulemper for begge men de meget modsigende.
Nogen her som har det endegyldige svar eller et link til en god
artikel el. som lignende som giver en god forklaring.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 02-01-07 14:58

Jeg har oplevet at transformatorerne på de 12 volts går sig en tur har nu haft 5 forskellige og er gået over til 230 igen Jeg tror at det er fugten der ødelægger dem selv om dem jeg har købt er beregnet til fugtige rum såe 230 volts her

Mvh Sune

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 02-01-07 14:59

Kan du få den halogenlampe som du vil have til 220V ville jeg personligt snuppe den, så er du fri for at installere en trafo.

Min erfaring er også at halogenpærerne til 220V er billigere (korriger mig hvis jeg tager fejl)

De "nye" regler siger at trafoen skal være i samme rum som installationen, hvilket betyder at du skal ahve trafoen sidden i badeværelset (medmindre det er indbygningsspot, så hører instalationen til på evt. loftrummet, og så må trafoen gerne "gemmes" der"

Men du skal vælge lampen ud fra design og ikke ud fra 220V eller 12V

Kommentar
Fra : kim

Dato : 02-01-07 15:08

Den spot vi gerne vil have findes både til 12V og 230V.

Vil helst have 230V da man derved kan slippe for transformer, men hvis det er billigere og giver bedre lys i det lange løb med 12V, som andre mener, er det jo at foretrække.

Vores El-mand vil helst sætte 230V op men har læst at det vil de helst fordi det er meget nemmere.

Har også læst at spot til 230V ikke holder så længe som 12V spot - men ved som sagt ikke hvad vi skal tro på…

http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=47167
http://www.voresbolig.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=687&sid=c9b76a3087a076b24de44a14ba40b3eb

Tak for gode kommentarer

Kommentar
Fra : kj

Dato : 02-01-07 15:14

Ifølge min svigersøn, som er elektrikker, bruger de nøjagtig lige meget strøm + at der er et tab i trafoen.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-01-07 16:03

kontakt en el-installatør og få det lavet rigtigt (der er løbene kommet så mange nye regler ) så for alm. kan det næsten kun gå galt
anbefaler helt klart 230V spot til min kunder

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 02-01-07 18:18

bare for at gøre dig mere i vildrede: Hvorfor ikke LED-spots der lige er ved at komme frem. De bruger meget mindre strøm, holder længere, afgiver mindre varme og (naturligvis) er dyrere.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 02-01-07 19:38

Hej Kim,

Der er heller ingen tvivl i mit sind! du skal helt klare lytte efter din elmand og få monteret spots der er beregnet til 230V. Det er korrekt, hvad din elmand siger, at det er meget nemmere at lave, men er det ikke bare endnu en grund til at vælge 230V. Med hensyn til lyskildernes levetid er det korrekt at levetiden typisk er en smule længere for en 12V end en 230V halogen lyskilde, dette er dog helt afhængig af fabrikant og model lyskilde. En typisk halogen lyskilde har en levetid imellem 1000 og 5000 timer, det skal lige tilføjes, at der med en levetide ikke menes, hvad en lyskilde minimum skal kunne brænde.
Med hensyn til valg af LED eller dioder er dette sandsynligvis fremtiden, men som grundbelysning i et badeværelse er dette endnu ikke velegnet, da de ikke giver lys nok. Til gengæld er de over ordentlig velegnet til diverse effektbelysninger rundt om i huset, såvel som i badeværelset.
Prisen på de to typer lyskilder varierer efter type og kvalitet imellem 20,- og 50,- med 12V pærene end anelse billigere end 230V pærene. Jeg mener dog ikke på nogen måde at prisforskellen kan opvejes af den langt dyrere installation til disse.

Lige lidt gode råd i forbindelse med installation til indbygningspots.
1. Gør det aldrig selv, da det er en meget sværere/farligere end man tror.
2. Læs disse to meget spændende sider fra Sikkerhedsstyrelsen,
http://www.sikkerhedsstyrelsen.dk/global/publikationer_og_blanketter/Artikler/Oevrige_artikler/Bedre_lavvoltlysinstallationer.html
udhttp://www.sikkerhedsstyrelsen.dk/global/publikationer_og_blanketter/Undervisningsmateriale/Er%20du%20el-tjekket/Er_du_el-tjekket___7.-9._klasse_/En_nyhed_du_ikke_vil_have_del_i.html
3. Der findes så vidt jeg ved kun en godkendt model til direkte indbygning i isolering og det er SL1220, men der kan dog godt være kommet flere.

Håber dette kan bruges i dit valg af halogenspots
MVH
El-installatør
Michael

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 02-01-07 19:50

De spots på 12 v som jeg i starten af dette spørgsmål talte om og som brændte af er sådan nogle hvor trafoen sidder i foden af spotten og derfra installeres til et udtagssted som man jo godt selv må
Mvh Sune

Kommentar
Fra : LarsJylland

Dato : 03-01-07 10:19

Hej Kim

Som du ser, er der næsten lige så mange meninger og halogenlys som der er brugere, dog vil jeg lige kort ridse et par facts op omkring 12V (min personlige favorit).

Lavvolt fordele:
1. Halogenpærer er billigere i indkøb

2. Væsentligt større sortiment af både pærer og lamper.

3. Jo, spots må gerne installeres andet steds end hvor trafoen er placeret (kræver elektriker)

4. Har større lysudbytte (lumen/watt), dvs mere økonomisk end 230V, selv når man regner tab i trafo med.

5. Giver et mere diffust lys end 230V (230V virker for projektør-agtigt)

Til sidst lige et par anbefalinger:
Du må gerne selv installere 230V spot, såfremt dette gøres til et eksisterende lampested.
Du må gerne selv installere færdige 12V færdige sæt, men under ingen omstændigheder begynde at ændre disse f.eks. med ledningslængder mv. Ej heller selv begynde at pusle et sæt sammen.

Tag dig meget i agt for mærkningen af spottene såfremt disse sidder indfældet i loft:
Intet mærke = må ikke sidde i brændbart materiale f. eks træ, må ej dækkes af isolering.
F mærke = må sidde i brændbart materiale, må ej dækkes af isolering.
F mærke "med tag" = må sidde i brændbart materiale og dækkes af isolering.
Indfældningsspots må under ingen omstændigheder gennembryde dampspærren.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : kim

Dato : 03-01-07 10:46

Hejsa

Tak for alle de gode kommentarer

Der er tale om 4 spots som sættes op at en elektriker. Kan ikke sige prisen pr. spot da det er en del af en større opgave.

Er stadig i tvivl men har valgt at få sat 230V spots op da vi derved slipper for transformer og på længere sigt kan skifte dem ud med LED-spots.

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 03-01-07 17:02

Til Lars Jylland!!
Citat
Indfældningsspots må under ingen omstændigheder gennembryde dampspærren.

Sikke noget vrøvl!!

Selvfølgelig må man det. Når bare man anvender Safe-box, som jo netop er beregnet til, at sikre en tæt dampspærre, rundt om spotten.

Til Kim

Du for en fornuftig spot for 80-120 kr. + pære

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 03-01-07 18:41

Hej Kim,

Det lyder som en fornuftig beslutning og jeg kan høre at du har en autoriseret el-installatør, som står for arbejdet, hvilket jeg synes er rigtig fornuftigt.
Du har fuldstændig ret i din beslutning også med hensyn til eventuelt senere at montere LED spots.

Til Liteon114, LarsJylland har helt ret i det han skriver om, at du må ikke gennembryde damspsærren!
Du bekræfter jo selv dette efterfølgende, da man jo netop ikke gennembryder dampspærren, når man eksempelvis anvender en Safebox, da Safeboxens formål jo netop er at sørge for at dampspærren stadig er tæt.

MVH
El-installatør
Michael

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 03-01-07 20:38

Hej Michael..

Citat
Til Liteon114, LarsJylland har helt ret i det han skriver om, at du må ikke gennembryde damspsærren!
Du bekræfter jo selv dette efterfølgende, da man jo netop ikke gennembryder dampspærren, når man eksempelvis anvender en Safebox, da Safeboxens formål jo netop er at sørge for at dampspærren stadig er tæt.

Du skriver i din profil, at du er logisk tænkende.. Det har du så ikke været i det her tilfælde......
Lars nævner jo ikke noget om safeboxen i sit indlæg, men blot at man ikke må bryde dampspærren, og så bliver det noget besværligt at montere spotten.........
Havde han skrevet, at man ikke må bryde dampspærren, uden brug af safeboxen ville det jo være noget helt andet.

Iøvrigt er jeg ikke helt enig i, at lægfolk ubettinget selv må montere 230V spot, såfremt de er forsynet fra et eksisterende lampested. Dette ville ikke kunne lade sig gøre ved indbygning i loft, med ubenyttet loftrum ovenover, da det er de færreste, der har et eksisterende lampeudtag der...

Kommentar
Fra : LarsJylland

Dato : 05-01-07 23:14

Tjaaa liteon114.

Måske har du lidt ret i at mit ordvalg kunne misforstås, dette vil jer så rette til:

Man ikke må bryde dampspærren, uden brug af en-dertil-indrettet-anordning-der-opretholder-tætheden-i-dampspærre-konstruktionen.
Således favoriserer vi ikke safeboxen, så både de Spanske og Italienske producenter også kommer til fadet med deres CE godkendte varer.

Med hensyn til montering af 230V lamper, iler jeg med at tilføje at dette kun gælder hvis det kan lade sig gøre???????

Således skulle liteon114 være stillet tilfreds

Venlig hilsen

Kommentar
Fra : hejhejdikal

Dato : 25-01-07 19:37
Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 13-03-07 19:50

Jeg ville til hver en tid vælge 230 volts udgaven..

Ud over at det er nemmere at installere - er driftomkostningerne og ulemperne ved 23 volts udgaverne også nemmere at overskue.

12 V udgaven:
-Springer pærer (levetiden pr pære er så længere end 230V udgaven).

- Fatningernes kontaktflade er MEGET mindre i en 12v fatning, men den elektriske belastning er 20 gange størrer i et 12v anlæg (ved samme watt antal) - derfor ses ofte defekte fatninger m.m.

- De fleste 12V pærer er af "coolbeam" typen hvilket betyder at varmen fra pærer kastes bagud - mens lyset kastes fremad - dette fremmer varme nedbrydningen af såvel lampe somdet loft den er monteret i.

- i 12v anlæg sidder der nødvendigvis en trafo - denne er normalt elektronisk - Det er ikke et spørgsmål OM den går istykker, men hvornår den gør det...

230 V systemerne:

- Der springer engang i mellem en pære.

- Lysudbyttet er knapt så stort pr. Watt som ved 12 volt.

Til henrikkrebs > Desværre er LED - lys endnu grimt og lyseblå - agtigt. Men skulle de på et tidspunkt blive pæne at se på (og dukke op hvor en GU 10 pære kan fåes med en ordentlig lysstyrke) kan de bare udskiftes i et 230 Volt anlæg - uden yderligere bøvl

D_T

Kommentar
Fra : jensthybo

Dato : 16-03-07 18:36

Jeg vil til enhver tid holde mig langt væk fra 230 Volt spotten, hvis det er af den slags man drejer ca 1/4 omgang og så sidder den fast. Alle fabrikanter har problemer med den, de holder ikke den levetid som er de skal, og de giver ca 1/4 af det lys som en 12 Volt giver.
Så brug en 12 Volt selvom den måske er lidt mere vanskelig at installere, det er her du får mest lys for pengene, husk også at bruge elektronisk transformer.
Mvh Jens Thybo

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 18-03-07 11:32

kommentar : elektronisk transformer ledningen må ikke overstige 2 METER