/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
flisebelægning
Fra : stambecco
Vist : 1913 gange
300 point
Dato : 02-01-07 11:51

Mon der er en, der kan sige mig, hvad der er grunden til, at der kommer hvide pletter på mine rødlige fliser på indgangssti og terrasser?
Fliserne blev lagt for ca. 10 år siden. Kan pletterne fjernes?
Hvordan undgår man, at der kommer disse pletter?
På forhånd tak for evt. gode råd.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-01-07 11:54

Pletter PÅ eller I fliserne?
mvh

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-01-07 11:56

fugleklatter, lavbevoksning eller afblegning.
Hvad er materialet? Beton/klinker/blød tegl?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 310 point
Dato : 02-01-07 12:06

Vi har samme problem, vi har fået fortalt at det er en slags svamp, man kan formindske/fjerne pletterne med klorin eller atamon, men de kommer igen. Vi har ikke selv gjort noget for at prøve at fjerne dem, da vi planlægger at få langt en størrer terrasse

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-01-07 12:08

Hvis det er afblegning, kan du evt tabe et glas rødbeder?

Godkendelse af svar
Fra : stambecco

Dato : 02-01-07 12:14

Tak for svaret Nordsted1.
Jeg vil prøve et sted med Klorin og et sted med Atamon.
Det bliver bare for at stille min nysgerrighed - ellers må jeg affinde mig med pletterne.

mvh-

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 02-01-07 13:16

Jeg har det samme problem i min gård have, jeg højtryksrenser fliserne med en terrasserenser hvert år og plettrn forsvinder næsten, men de kommer igen samme sted, altid kun samme sted.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 02-01-07 15:06

Når I har brugt højtryksrenseren (terrasserenseren), - svummes med clorrens hvorefter der så gives et lag brun sæbe (krystalsæbe) - ikke flydende og skyl godt og grundigt efter, så der ikke ligger et tykt lag tilbage, - der vil altid sidde lidt tilbage i den porøse overflade, - og det beskytter med angreb i de kommende 2-3 år. Det er afprøvet på angrebne poolfliser for 2 år siden, - og fliserne ser stadig pæne ud.
Ammitz