/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Træk gennem lattelemmen
Fra : bublebee
Vist : 5905 gange
100 point
Dato : 01-01-07 22:13

Vi har en kattelem i vores bagdør. Denne vender ud mod en terasse hvor vinden kan blæse ind fra siden og ind mod muren. Alligevel går kattelemmen op når det blæser. Den blafrer frem og tilbage og ind imellem lukker den så ikke igen men forbliver åben og kulden fiser ind i bryggerset.

Jeg vil helst undgå det med den magnetiske kattelem hvor katten skal have en magnet i halsbåndet, for hvis han taber det eller noget er han låst ude. Sys ikke rigtig om det, og vi bor på landet så han går ikke med halsbånd i forvejen.
Han har haft et men kom en dag hjem med forbenet inde i sit halsbånd nok så ynkelig (halsbåndet var strammet det det skulle).

Nå men nogen der har en ide til hvordan vi ungår at den kattelem bliver ved med, at blæse op. Selve lemmen sidder inde i bryggerset.

Vi havde snakket om at sætte nogle lidt tunge plastikstrimler (som dem ved en slagter bare mindre og tyndere selvfølgelig) udvendig for at se om dette hjalp ?

Men gode ideer og råd modtages meget gerne da varmen jo fiser ud af huset når kattelemmen ikke lukker igen.
Det er værst når vinden blæser fra vest.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 01-01-07 22:28

Hvad med at lave et vindfang udenfor lemmen så åbning bliver vendt modsat blæst retning
Mvh Sune

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 01-01-07 22:47

Vi har bygget et havltag over vores kattelem. Også for vejrets skyld. Det er så ikke en dør,men en væg, men det bør kunne lade sig gøre alligevel selvom det er en dør. Der er ikke sider på(endnu), da det virker ikke som om det er nødvendigt.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 01-01-07 23:30

Jeg er lige nød til at vide om det er din lattelem eller kattelem det trækker fra inden jeg kan hjælpe dig - en lattelem er meget svær at få tæt, men med de rigtige midler kan det lade sig gøre.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 02-01-07 09:22

Tror desværre ikke på, at det kan løses uden magneterne. Har selv haft et lignende problem!

Men har Jeres bryggers ikke et vindue, der vender i en anden retning? For så ville jeg nok flytte kattelemmen dertil, periodevis evt. med en lille stige (eller en anden ting til "sikker mellemlanding"), så Jeres søde pelsgespenst kan komme op og ind uden at glide på en til tider isglat indgang...

Kommentar
Fra : fjendsbo

Dato : 02-01-07 10:01

I vores kattelem er der et magnetbånd på selve lemmen og en på rammen. den holder fint lemmen lukket. Den er købt i Harald Nyborg. I starten ville katten ikke bruge lemmen når magneten var på, men nu har han resigneret, og vi undgår træk og den evindelige klapren

Håber du får løst dit problem

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 02-01-07 10:31

Denne her type (se link)har magneter på klappen og kanten og holder sig fint lukket og katten kan godt få den op, men skal trykke lidt mere end ellers.
Det må være de elektromagnetiske du ikke er interesseret i, denne her type, behøver katten jo ikke at have noget i et halsbånd til for at kunne komme igennem, alm. magneter på selve klappen og kanten i døren skulle kunne gøre det. eventuelt med en tunnel og et udvendigt vindfang så skulle det da vist storme slemt før den går op.
http://www.kattespecialisten.dk/product_info.php/cPath/59/products_id/1293

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 02-01-07 10:33

Hvis du bruger den omtalte med magneter skal i nok lige lære kattten at bruge den, da den skal skubbe lidt til, katten.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 02-01-07 10:48

Jeg har en fra harald nyborg. Den blæser simpelthen op når det blæser fra den rigtige retning. Og det er her problemet ligger. For kulden strømmer ind når lemmen ikke lukker ordentlig til igen.

Se link :

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6933&Grp=12&n=10100

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 02-01-07 10:51

er det den samme som denne :

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6933&Grp=12&n=10100

eller hvad ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-01-07 11:37

byg en kasse med ind/udgang i den side hvor vinden kun sjældent blæser fra - det lyder urimelig nemt og er det (kasse med tre sider og tag)

den løsning har en af mine bekendte og det virker bare. (billigt - nemt og effektivt )

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 02-01-07 11:47

ok det må vi prøve - havde også selv snakket om, at prøve at lave en form for vindfang for at se om det hjalp, det brude det jo gøre. Så det prøver vi ad så.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-01-07 11:56

sorry lavede lige en rigtig dum fejl- kassen skal jo blot have to sider - muren udgår den tredie der hvor kattelemmen munder ud

Kommentar
Fra : akle

Dato : 02-01-07 20:24

Hej bublebee!
Det fremgår ikke fra linket til Harald Nyborg og kattelemmen du har, at det er en lem med magneter, så din lem er nok uden magnetlunkning.
Jeg har 2 kattelemme med magnetlunkning, den ene monteret i mur og den anden i et vinduesparti. Ingen af lemmene hverken klaprer eller står åbne i hård blæst (og vi bor virkelig et sted med megen vind fra øst og fra vest). Så med mindre du vælger at få monteret en mindre læ-kasse foran kattelemmen, så vil løsningen være en ny kattelem med magnetlukning. Mine killinger fandt hurtigt ud af fidusen og de voksne katte er vel heller ikke dummere, vel?
Det mest effektive vindfang, var nok en "løs" sag, som stilles tilpas foran døren og hullet. Denne kan så fjernes når vejrforholdene er mere gunstige om sommeren.
MVH Akle

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 02-01-07 20:35

Vi har faktisk her kombineret vindfang/overdæk med den kattelem der omtales fra HB. Der er god. Kan klart anbefales.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-01-07 20:38

ja et vindfang - kasse med to sider og tag er unikt til de drilske kattelemme

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 02-01-07 22:42

tror vi prøver et vindfang, virker dette ikke må der magneter på den kattelem. Det er nogle rimelig store katte vi har/får så de skulle nok kunne puffe den op. det er nok ikke meget der skal til før den ikke klaprer mere

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 02-01-07 22:57

Vi har MCO så de bliver ikke større og de har ingen problemer med kattelemmen der er nævnt.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-01-07 08:18

bobbel der hvor jeg kommer og de er bygget det vindfang er kattene meget forskellige - den ene er en meget kraftig og stor blue russian (nå det hedder vist da russian blue) - større end normalt - den anden er en bitte lille blandingskat - ingen af dem har besvær med kattelemmen

MEN.... de første dage kan det være de lige er lidt tøvende så skal I lige lokke dem lidt

OG - vær meget opmærksom på at kattelemme kan fryse til - min bekendt gjorde det at han smurte stearin på alle kanter - det hjal på fryseproblemet - men han kontrollerer det som det sidste før h an går i seng og det første når han står op. Et ekstra ps hertil er at ikke skippe kattebakken - for de stakler kan jo også lige pludselig få dårlig mage - og kan de så ikke komme ud vil de vælge bakken

held og lykke med det hele

Kommentar
Fra : akle

Dato : 03-01-07 09:50

Lidt at kigge på bl.a. til 'mirit' : http://www.jyrak.dk/index.php?SectionID=168&WebsiteID=1&LanguageID=1
Contra dette link: http://www.bb-klubben.dk/content.26.33.0open=2

Russeren er altså ikke en stor race, men en race af mellemstørrelse, så det må være en Britte dine venner har. En Brite-hankat kan let komme til at veje 8 kg uden at være for tyk!
Selv har jeg en stor Brite-han, som flittigt benytter sin kattelem. Han fandt ud af fidusen efter at blive skubbet igennem den første gang, - så gik resten af sig selv!

Held og lykke med foretagende, bublebee!
MVH Akle

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-01-07 09:54

akle - jo det er en russer det er der ingen tvivl om - men godt forvokset og godt fed - men ellers tak for linket

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 03-01-07 11:44

ss jo tak. Ja ham vi har vejer godt og vel 4.5 kg. og den nye vi får vejer vel omkrin 3-4 kg. Hun er ikke så stor, men hva. Bare de kan komme ud går det nok.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 03-01-07 12:01

Hej 'bublebee'
Dine katte kan sagtens komme ind og ud ad kattelemmen med "sølle" 4-5 kg korpus. Min Brite hankat vejer 7,5 kg og bruger snuden til at puffe lågen op for dernæst, med lethed at "møve" sig i gennem "hullet".
Ingen grund til bekymring!
MVH Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 03-01-07 12:06

'mirit'
OK og undskyld - det er så en Russer alligevel, men fremdeles selve racen er i mellemstørrelsen. En anden sag er når katten er rimelig tyk eller alt for tyk, - ja, for selv en huskat kan komme til at veje og måle så den kommer i sværvægtsklassen.
Håber dog du fik lidt godt læsestof.
MVH Akle

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-01-07 12:10

akle ja da - det giver bare af og til et savn da jeg mistede min trofaste veninde her i forsommeren - men det skal der findes en løsning på

btw så er den russer enorm - meget knoglekraftig af en kat at være - og læg så lige fedme oven i

det er desværre ikke noget jeg kan gøre noget ved da ejeren bare gør som han vil

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 03-01-07 12:15

ja noglre dyreejere gør virkelig deres dyr en bjørnetjeneste ved, at give dem for meget mad.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 03-01-07 12:37

Jeg elsker katte
MVH Akle --- KATTE-

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 03-01-07 14:03

hehe.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-01-07 11:06

Jeg har forresten 5 katte men ingen kattelem eller vindfang og magneter.Det går da fint uden kattene kender turen til døren og skal nok gøre opmærksom på at de vil ud
Fortsat g dag
Mvh Sune

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 04-01-07 11:10

En kattelem er guld værd... Prøv det Sunowich.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 04-01-07 12:01

Hehe ja vi lever godt af kattelemmen, især hvis der er en weekend hvor vi ikke er hjemme, så kan han selv gå ind og ud og så fodrer naboen ham i mens.
Men selvom vi har en kattelem kan han godt være for doven til at gå om til den og stiller sig så ved hoveddøren og brokker sig.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 04-01-07 13:27

Ja, 'bublebee' - det er noget i stil med "systemet" hjemme hos os. Husets stueplan er frit tilgængeligt for kattene. Det hele - hvis de ellers gidder at bevæge sig hen til forstuen hvor døren er åben til resten af arealet, - nemlig soveværelset og badeværelset (hvor fra der er mange spændende sager et kigge på i form; af fugle i busker og træer, blade der hvirvler rundt, samt en udekat i ny og næ). Men alt for ofte ønsker kattene at indgangen til disse rum skal foregå modsat, nemlig ind til badeværelset fra køkken-/alrum-siden, hvor døren altid er lukket. Hvis vi ikke er hurtige, bliver døren (hvidmalet) og/eller tapetet opad døren (malet glasvæv) kradset på, indtil vi finder ud af at lukke op for "primadonnaernes" ønsker. Hvis kattene først er der inde og vil ud igen, så skal de nok lynhurtigt finde ud af at benytte soveværelsesdøren, der står åben ud til forstuen. Slutresultatet er for det meste; vi lukker dem ind den ene vej - og de går frit ud den anden vej.
(For kattene - ) PERFEKT!!!
MVH Akle

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 04-01-07 13:33

hehe ja de katte er nu nogle underholdene størrelser.

Jeg har lige måttet lukke min ind af hoveddøren. Han sad der og lød åh så trist - hehe- Han ligner en druknet mus, for her styrtregner det.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-01-07 13:37

også vild med katte her - de er spændende dyr og meget selvstændige (heldigvis)

akle - dine katte er er forkælede

(hmmm var min vist også - sov med åbent vindue alle de 17 år hun levede - og nu kan jeg ikke vænne mig af med det - hehe)

bubletrouble - hvor ondt at lade den stakkels kat næsten drukne - du skulle jo lige vide at stå parat FØR den næsten druknede

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 04-01-07 13:42

hehe ja den stakkels kat. Han så godt nok også meget sølle ud da han kom ind. Hehe, så nu har jeg lige været sød og tørre ham og så fik han noget tun.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-01-07 13:44

jamen der skal da også serveres og gøres ved til de der misser i al evighed - hvad får staklen så til dessert ????

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 04-01-07 13:47

ss han er gået ovenpå for at sove. Har nogle kasser stående der ska på loftet, men nu har han indtaget den ene som soveplads

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-01-07 13:49

BTW så har en af mine naboer - hvem filan det så end er - en kat der holder pause rundt omkring i de andre haver - lige nu er den her og sidder i læ for det regn i der ovre har sendt videre hertil.
Her under det skrappe blæsevejr gik det ud over mit overdækkede fuglebrædt - så det måtte jeg bogstavelig talt nedlægge - og jeg satte det ind mod en væg hvor der er buske - og det har kattebassen fundet ud af er er ganske glimrende opholdssted midt i regnen - ser nu ret pudsigt ud med en kat i et fuglefoderlæskur

Den solsort der plejer at dominere brædtet sidder til gengæld under tagudhænget og skælder godt ud hehe - syyyyyyyyyynd for den lige nu

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-01-07 13:50

oooooooooh kasser er lige noget for katte - og indkøbstasker og lign

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 04-01-07 14:01

hehe sødt - en kat der måske tror den er en fugl gg.

Ja vores kat har også indtaget en gammel skoæske, som han knap nok kan være i. Smadder sjovt at se på når han møfler sig derned i.

http://www.kattegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=9163

Kommentar
Fra : akle

Dato : 04-01-07 15:00

Citat
akle - dine katte er er forkælede

'mirit' - dét siger min ægtefælle også - sjovt nok!

Citat
(hmmm var min vist også - sov med åbent vindue alle de 17 år hun levede - og nu kan jeg ikke vænne mig af med det - hehe)
- tror nu mere på at du blev "hjernevasket" - for katte er nogle kloge dyr, når det er til egen fordel.

Forslag til dessert: LUNE REJER! Sidstnævnte har jeg aldrig kunnet forkæle mine katte med, men endelig har jeg fået en killing, der er vild med rejer - så dét får hun serveret én gang om dagen.

'bublebee' Er det din, den sorte huskat, du henviser til i linket? Ser ret så forkelet ud!
MVH Akle

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-01-07 16:07

Citat
tror nu mere på at du blev "hjernevasket
... du godeste jeg synes nok der var noget der var forsvundet

Citat
for katte er nogle kloge dyr, når det er til egen fordel
.. ja også i den grad - i det hele taget ER katte kloge !!!

Citat
'bublebee' Er det din, den sorte huskat, du henviser til i linket? Ser ret så forkelet ud
... ajjjjjjiii - den har det da bare godt og det er rart at se

jeg burde vist anskaffe mig en ny kat - men er sådan i tvivl af mange grunde - men det har så den fordel at jeg kan rende og snakke med tilløbende katte uden at det koster det hvide ud af øjnene i foder og dyrlæger og og og og og og og

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 04-01-07 16:16

ss jeps det er min den sorte, og så får vi jo så en mere nu på søndag

Kommentar
Fra : akle

Dato : 05-01-07 15:04

'bublebee' - Glæd dig, glæd dig, - for så får du to forkælede katte, som du kan forkæle!
Katte SKAL bare være forkælede, for at vi kan prale og være stolt over dem!
= Mit motto!
MVH Akle

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-01-07 16:07

bobbel - vent til vinteren finder vej og byg en iglo med to ind/udgange og lav så det vindfang når foråret kommer

Kommentar
Fra : kabbia

Dato : 06-01-07 00:23

I bagdøren på det hus jeg købte for nogle år siden var der monteret en kattelem som heller ikke altid faldt på plads efter brug. Gav den lidt olie i toppen hvor den drejer og klistrede en liste af jern på med silicone. Der med blev den tungere og falder i som den skal og står ikke og klaprer. Buster (og naboens katte) bruger den med velbehag.
Så kan du komme i nærheden af ca. 100g metal og "lim" skulle det kunne klare problemet.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 06-01-07 17:17

ja imorgen skal vi have hentet den nye misser. Har været ude og købe kattebakke og transportbur til den idag. så nu bliver det spændende.