/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
polering af plast ?
Fra : halvdum
Vist : 8142 gange
300 point
Dato : 01-01-07 21:12

På vejne af min kære broder, skal jeg spørge :
Er det muligt at polere plastskærme, tank og lign.
( f.eks. på en crosser )
Så småridser forsvinder ?
mvh halvdum

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 01-01-07 21:24

Det er der i pricippet ikke noget i vejen for
Du/han kan faktisk bruge de samme lakplejeprodukter som til almindelige andre lakerede overflader.

Hvis der er (små) ridser som skal "fjernes/skjules" er det en god idé at bruge en speciel "voksstift" i den pågældende farve til at "udfylde" disse med først og derefter polére på normal vis...det bliver "næsten" som nyt, men kan dog i visse vinkler og ved bestemte lysindfald stadig ses i de fleste tilfælde.

Et lille fif som for så vidt ikke har noget med lakérede overflader at gøre, men sorte plastoverflader (skærme, kædeskærme m.v.... også plastkofangere på biler) kan når disse er blevet kedelige og grå ad åre, blive blanke og "friske" igen ved at "polére" dem i solsikkeolie...ja det lyder måske lidt mærkelig, men prøv det og du vil blive positiv og glædelig overrasket

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-01-07 22:51

Du kan ikke få småridser fjernet på plastic, og forsøg på at polere det, vil bare medføre flere småridser.

Men du kan behandle det så det bliver mere "blankt".

Brug autoshampo med voks....det er forresten også godt til plastichavemøbler.

mvh dova

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 01-01-07 23:34

Ja - du skal bruge ståluld, så bliver det som nyt!

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 02-01-07 09:57

Hvis det drejer sig om lakerede plast-dele - så er det bare at følge Pallenoc's råd og vejledning; men hvis det er 'rå' plast-dele, så er der ikke så meget at gøre (ud over rådet fra Flash77, som kan bevirke en ensartet overflade - nemlig ridser overalt.....)
Men hvis det drejer sig om en crosser, hvorfor så bekymre sig om et par små-ridser ?? En rigtig crosser skal da ikke have ridser, men BULER

Kommentar
Fra : Puch1

Dato : 02-01-07 21:11

Vil crosseren ikke hurtig få nogle ridser igen.

Kommentar
Fra : halvdum

Dato : 03-01-07 15:09

Jeg ser ikke noget svar med rigtig bid i, så det ender jo nok i en lodtrækning.
Havde håbet på en mere seriøs indllevelse i problemet :
4 sek. med en flammekaster, og så lidt læbestift og en blød klud.
Eller noget i den stil
Giver den lige en dag mere, håbet lever stadig.
mvh halvdum

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 300 point
Dato : 03-01-07 16:08

Ja jeg ved ikke rigtig hvad du havde forventet mere

Du har stadig ikke kommenteret om det er "ren plast" eller om det er lakeret?

Er det lakeret kan du følge min første kommentar er det ren plast er der den mulighed at du kan bruge vandslibepapir. Start evt. med korn 400 og slut af med korn >1000. Giv det derefter en blød voksbehandling.

Lige meget hvad der skal gøres kommer du ikke uden om noget "knofedt"...hvilket er hele "humlen" til et pænt resultat

God arbejdslyst!

/Palle

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 03-01-07 17:08

Mit svar er faktisk 100% seriøst - følg Palle's råd (også hans råd omkring 'rå plast')
Min erfaring (fra en XS500, en SR500, en XT550, en XT600 og en Teneré - alle Yamaha - og fra en Victoria Bergmeister) siger at gadecykler får småridser, i lakken, der kan poleres væk med almindelig voks eller polere-masse (f.eks. Autosol) og at det kun er visse typer rå plast der kan poleres - OG at den forkerte behandling af rå plast giver u-oprettelige skader (så forsøg først på et skjult sted om behandlingen kan lade sig gøre).

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-01-07 18:43

Citat
Jeg ser ikke noget svar med rigtig bid i, så det ender jo nok i en lodtrækning

Hvad havde du forventet at høre
Et eller andet bud på en mirakelkur der ikke virker og i stedet risikerer at ødelægge det mere...hvilket ethvert forsøg på slibning eller polering vil gøre

Citat
Men du kan behandle det så det bliver mere "blankt".

Brug autoshampo med voks....det er forresten også godt til plastichavemøbler.

Alternativt:

Ryk plasticdelene af, få fat i et sæt støbeforme fra fabrikken, smelt lortet om og lav nye dele........uden ridser

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : halvdum

Dato : 05-01-07 00:23

Tak for svaret pallenoc.
Jeg mente ren plast, finder nok ingen vidunderkur her.
Så jeg ser ikke anden mulighed, end at min kære broder,
køber nye skærme til knægtens crosser.
mvh halvdum