/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Digitale billeder, beskæring
Fra : doktor_feelgood
Vist : 1262 gange
20 point
Dato : 07-01-03 22:46

Hvad skal jeg gøre for at undgå at mine digitale bliver beskåret ned til 10x13, selvom jeg bestiller 10x15? Er det formatet der skal ændres og i så fald hvordan gøres dette??

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 07-01-03 22:49

du må gerne uddybe dit spørgsmål....

Kommentar
Fra : doktor_feelgood

Dato : 07-01-03 22:54

Jeg har et kamera med 3,2 mio pixels, og tager mine billeder typisk i formatet 1600*1200. Når jeg har uploadet dem til fremkaldelse på nettet og bestiller størrelsen 10*15 cm, får jeg "kun" papirbillederne i 10*13 cm, fordi formatet på mit kamera er anderledes end det, der fremkaldes efter? Sådan har jeg forstået det.
Nu vil jeg gerne vide, hvordan jeg ændrer formatet inden billederne uploades, således at jeg får mine fremkaldte billeder i formatet 10*15 cm. Skal man bruge noget bestemt software eller hvordan gør man?? Tak.

Accepteret svar
Fra : lillemig

Modtaget 30 point
Dato : 07-01-03 23:29

Digitale billeder er jo alm. vis 1.33 (der af de 13x10cm) hvor fotografer ofte anvender forholdet 1.5 (f. eks. 15x10). Du kan ved de fleste bestille 15x10 og får 15x10 - uanset at du sender/aflevere det i forholdet 1.33!!
Hvis du selv vil gøre det skal du have et billedbehandlings prg. ofte er de jo med, så lige hvordan du gør det i dit prg. er lidt svært at sige? Men: Du kan ikke bare ændre pixel på højden, så forvrænges billedet eks. 1600x1200 (1.33) ændret til 1600x1066 (1.5) dutter ikke! Du kan evt. ændre "canvas size" i f.eks. Photo shop, så kan du vælge 1600x1066 og vælge lige meget i højden eller kun bekåret nedefra/oppe fra - der er stor forskel på at ændre "image size" og "canvas size".
Du har sikkert også erfaret noget om DPI som relaterer sig til udskriften! Ændrer du resolutionen fra de 72 som er normalt for en PC til ca. 300 - prøv dig frem... ser du jo at printet bliver væsentligt mindre jo højere DPI, mens pixel bevares!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-01-03 23:18

On Tue, 07 Jan 2003 21:45:47 GMT, "doktor_feelgood"
<doktor_feelgood.news@kandu.dk> wrote:

>Hvad skal jeg gøre for at undgå at mine digitale bliver beskåret ned til
>10x13, selvom jeg bestiller 10x15? Er det formatet der skal ændres og i
>så fald hvordan gøres dette??

Formatet skal værer i forholdet 2:3, hvis du vil have 10x15 cm og
MINDST 1000x1500 pixels.
Du skal såmænd blot beskære dine billede hjemmefra og det kan du gøre
i ethvert billedbehandlingsprogram
Hilsen emj

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 08-01-03 00:03

Det der med 1000x1500 er ikke godt nok til et ordentligt 15x10cm. en lidt anden ting er at en del cameraer som f. eks. mange Kodak tager billeder i (1.5) eks. opløsningen 2160/1232 direkte fra cameraet kodak 4330. Men ellers er det da rigtigt at man kan beskære et hvilket som helst billede, spørgsmålet er vel at bevare kvaliteten (læs: pixel).

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 08-01-03 00:09

Jeg kan give et link: digital@mail1.stofanet.dk sender du et billede med en mail til dem og beder om 15x10cm så får du 15x10cm... uden forøvrigt at der mangler noget som helst! og du kan også maile til dem for evt. oplysninger: aalborg@japanphoto.dk de er mega flinke.

Godkendelse af svar
Fra : doktor_feelgood

Dato : 14-01-03 19:30

Tak for svaret. Nu er det lykkes, har lige været nede at hente et billede i ... 10x15!!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-01-03 06:53

Se min post fra 2003-01-19:
Crop 4:3 -> 3:2... hvordan -> SÅDAN

/Henrik

On Tue, 07 Jan 2003 23:18:02 +0100, emj <emj@mail1.stofanet.dk> wrote:

>On Tue, 07 Jan 2003 21:45:47 GMT, "doktor_feelgood"
><doktor_feelgood.news@kandu.dk> wrote:
>
>>Hvad skal jeg gøre for at undgå at mine digitale bliver beskåret ned til
>>10x13, selvom jeg bestiller 10x15? Er det formatet der skal ændres og i
>>så fald hvordan gøres dette??
>
>Formatet skal værer i forholdet 2:3, hvis du vil have 10x15 cm og
>MINDST 1000x1500 pixels.
>Du skal såmænd blot beskære dine billede hjemmefra og det kan du gøre
>i ethvert billedbehandlingsprogram
>Hilsen emj

Henrik Juul
henrik@1janning-2juul.dk (fjern tallene)