/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
dvdafspiller - codec
Fra : minnam
Vist : 1258 gange
200 point
Dato : 31-12-06 04:44

Jeg ser en del dvd på min bærbar Acer
Der var installeret et Aspire Arcade dvd afspiller program
som jeg ikke brød mig om så jeg valgte som
regel Windows Media Player 11 .. Jeg valgte derefter at
slette Aspire Arcade programmet og derefter
kunne jeg lige pludselig ikke se DVD mere..
dvs dvd vises kun som en video.ts fil og den kan
ikke åbnes i fx WMP, RealPlayer mfl..
der er sikkert blevet slettet noget vigtig da jeg slettede
programmet...

hvad gør jeg så... er det et codec jeg mangler ?? jeg
efterlyser naturligvis noget der er gratis hvis muligt.
har søgt lidt på nettet men i tvivl om hvad der er bedst
og hvad det egentlig er jeg mangler ?? Hvis jeg fx
vil køre filmen via WMP .. andre forslag til løsninger
og afspillere er også velkomne..

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 31-12-06 06:11

Det er MPEG-2 dekoder du har brug for, da en sådan ikke er indbygget i WMP. Problemet er, at der kun findes meget få gratis, og Microsoft vil hævde at de ikke er 100% kompatible med WMP. Dscaler er den bedste af dem, så den kan du prøve http://www.free-codecs.com/download/Dscaler_MPEG_Filters.htm

Den bedste købe dekoder finder du her http://www.nvidia.com/object/dvd_decoder.html

Forskellen på de to er meget lille.

Alternativt kan du bruge Media Player Classic, som er en enkelt fil der ikke kræver installation. Den har en virkeligt god DVD afspiller indbygget. Efter min ringe mening, er den fuldt på højde med de DVD afspillere der koster http://www.free-codecs.com/download/Media_Player_Classic.htm

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 31-12-06 08:33

ang Codex

Så er min favorit

http://www.doom9.org/

gå i download og hent og installer: Gordian Knot rippack 0.35.0 pack2

Set fra min side er det den ultimative pakke. Jeg har ALDRIG oplevet konflikter med den.

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 31-12-06 15:03

hej

stl_s

TAK for svaret... har prøvet begge dine forslag.... begge fik jeg dog ikke til at virke
men jeg gør sikkert noget forkert..kan du eller en anden hjælpe.. jeg har ved mpeg 2 dekoderen
dl den og åbnet zip filen og sat filerne ind i windows media player mappen... satte derefter
en dvd i men jeg ser stadig kun de to audio og video.ts ikoner

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 31-12-06 17:35

Mht til dekoderen, så skal du ikke lægge filen ind i mediaplayeren, men installere dekoderen med den indlagte fil. Så burde den virke.

Grunden til at du kun ser mapperne er, at DVD`en ikke har et fast program der er tilknyttet. Det kan du gøre når du indsætter skiven i drevet. Så kommer Windows op og spørger hvad du vil gøre. Så sætter du et flueben i den afspiller du vil bruge som standard, og i "Udfør altid den markerede handling". Så vil den valgte afspiller altid starte når du indsætter en skive.

Mht til Media Player Classic, så vil jeg foreslå at du trækker den udpakkede mappe med afspilleren om i C:/Programmer. Åbner mappen, og sender en genvej fra afspilleren om til skrivebordet (gøres i højrekliks menuen). Hvis du så vil vælge at afspille i Media Player Classic, så starter du den, går i fanebladet FILE, og starter den i OPEN DISC. Hvis du vil afspille andre videofiler med den, så klikker du på QUICK OPEN FILE og klikker dig frem til filen.

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 31-12-06 17:41

Mange tak.. jeg vender tilbage senere..
godt nytår..

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 31-12-06 17:45

Og godt nytår til dig

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 01-01-07 15:19

hej stl_s

jeg prøver lige igen.. har vist ikke helt styr på det her.

Hvad mener du med "....men installere dekoderen med den indlagte fil" ??

når jeg downloader mpeg2 dekoderen og åbner zip filen
så består den af flere filer, bla 3 dll filer en video og audio plus en mere..
hvor skal de indsættes ??? i windows ?

tak for hjælpen

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 01-01-07 15:24

Hvis du downloader Dscaler her fra, så ligger der en installationsfil i den http://www.free-codecs.com/Dscaler_MPEG_Filters_download.htm

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 01-01-07 16:05

hej

alt dette har jeg gjort som jeg nævnte i min tidligere mail.. sorry hvis jeg ikke har udtrykt
mig klart og hvis jeg er lidt tung..

har downloadet Dscaler Filtersfilen som du skrev i din forige mail... i setup bliver jeg spurgt hvilken mappe jeg vil installere Dscaler 5 Mpeg Dekoder i ??? jeg har prøvet at lægge den flere steder.. bla. i windows media player , da det blev nævnt da jeg downloadede zip filen.. og har også prøvet at lægge den i programmer. . det ændrer ingenting..... som nævnt så består Dscaler filen af flere filer og jeg aner ikke hvor jeg skal indsætte den... når jeg indsætter en dvd så popper
Windows Media Player ikke op.. og jeg kan kun klikke på dvd drevet og se de to .ts filer som før..

tak for hjælpen..

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 01-01-07 17:25

Du kan roligt lade dekoderen installere sig hvor den selv foreslår. Afspilleren skal nok finde den.

Prøv lige at højreklikke DVD drevet, og klik egenskaber. I fanebladet Automatisk afspilning, der vælger du øverst DVD film, og sætter så prik i "Vælg en handling, der skal udføres. marker Windows Media Player, klik anvend og ok.

Jeg har selv en Acer, og prøvede at afinstallere Arcade, og nu får jeg også mapperne. Hvad det skyldes ved jeg ikke. Selv efter geninstallation af den, så er de der. Måske en der har lidt mere tjek på DVD end mig, kan forklare det.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-01-07 17:38

Hej jeg blander mig, fordi jeg også lige ville hente codecs, er du sikker på det er den rigtige du har hentet, her er link til direkte download: http://www.free-codecs.com/download_soft.php?d=745&s=391 når jeg udpakker filen,er der kun 2 filer i, DScala 5 Mpeg decoder setup og en tekst fil, dobbeltklik på setup filen, så instalerer den sig selv, bagefter kan du åbne Denne computer og højre klikke på dit DVD drev, vælg Egenskaber-faneadet Automatisk afspilning rul ned til DVD film, sæt prik i Vælg en handling som udføres, marker Afspil DVD video bruger WindowsMediaPlayer, klik Anvend og Ok, nu skulle du gerne afspille din DVD når du sætter den i drevet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-01-07 17:46

Øv det virker ikke, alternativ kan du instalere K_lite_codec_pack: http://www.free-codecs.com/K_Lite_Codec_Pack_download.htm
Klik på den øverste hvor der står Download [ k_lite Codec Pack 2.81 BACIS-3.43MB ] den brude også kunne løse problemet

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 01-01-07 20:31

jeg har nu prøvet følgende

vedr Dscaler codec.. så har jeg downloadet linket først til en mappe
jeg har kaldet downloads.. derfra åbner jeg så den downloadede zip
fil og når filen er åbnet/pakket ud så er der 2 filer
en exe og en tekstfil.. når jeg kører exefilen så bliver jeg spurgt
hvor jeg vil installere den.. så helt automatisk går det ikke.. ..jeg
har så valgt at lægge den i programfiler.. der lægger den så en
mappe som jeg kalder Dscaler, hvori der ligger 8 filer.. hvoraf 3 af dem er dll filer.. så siger
i så at WMP selv kan finde det. Men der sker igenting, når jeg
efterfølgende sætter en DVD i..

og ja det skete efter jeg fjernede aspire arcade.. der har der sikkert
ligget en vigtig fil.. for nu sker der ingenting når jeg sætter en dvd
i drevet.. der er bare de to .ts filer.

har også højreklikket på dvd drevet og valgt dvd og mediaplayeren som foreslået..
der sker dog stadig ikke noget nårjeg sætter en dvd i .. men når jeg på
Media Playeren i menubaren vælger "play" og spil DVD, VCD el CD AUDIO
så kører Media Playeren DVD men det jo lidt irriterende at skulle starte
filmen hver gang på den måde.. der må være et eller andet "missing link"
Jeg går også ud fra at Dscaler Dekoderen som STL_S har foreslået er helt
fin .. eller er den måske ikke så kompatibel alligevel med WINDOWS MEDIA PLAYER.. ??
Jeg vil nødig til at installere flere codecs hvis det ikke er nødvendigt.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 01-01-07 22:32

Det virker nu hos mig, på den måde at WMP åbner når jeg isætter skiven, men nu vil WMP ikke spille skiven, men kommer med en fejlmelding. DVD kan så afspilles med andre afspillere.

Jeg har endda geninstalleret Arcade. Jeg kan ikke rigtigt gennemskue hvad der sker. Det virker som om Acer gør et eller andet, når man fjerner deres afspiller (som iøvrigt er virkeligt god).

Jeg prøver at rode lidt mere med det, og vender tilbage.

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 01-01-07 23:25

jeg hentede selv Aspire Arcade igen og tænkte at det ville løse
problemet men den starter heller ikke op som tidligere
når jeg sætter en DVD i. Jeg skal selv åbne Aspire Arcade og
vælge cinema og så kører filmen.. Grunden til at jeg
valgte at slette Arcade var at den version der var installeret
på min Acer 1362 ikke var særlig fed.. nogle af funktionerne
som scene skift, menu og fast forward var der men ikke aktive..
og versionen virkede sådan lidt trial agtig og tung og kikset design,
Men den nye version jeg lige har downloadet er meget bedre og
virker fint.. men irriterende at jeg skal starte programmet op selv.

Men tak for din hjælp so far.. jeg prøver nu selv at kigge lidt rundt..
har checket de mange andre lignende spørgsmål og svar vedr dekoder
til WMP og de svarer til dine svar.. fatter ikke hvorfor det ikke kører..
Jeg tænker det er en setting et eller andet sted der skal ændres

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 01-01-07 23:39

Ja, det er meget besynderligt, hvad det er der går galt der. Jeg vil da prøve at finde ud af det, og vender tilbage.