/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Brænde data på DVD
Fra : michael_30
Vist : 884 gange
200 point
Dato : 30-12-06 23:48

Hej.... Jeg ville lave backup af en masse filer på min PC, så jeg tænkte at jeg lige så godt kunne bruge en DVD-skive til det, da der er 4,5GB data som jeg skulle gemme. Jeg fik brændt alle data over på DVDén, alt gik som det skulle, men da jeg ville tjekke filerne på DVDén, så var der intet på den, men hvis man kigger på skiven er den fuldt ud brændt, kan bare ikke se filerne, når jeg går ind på mit DVD-drev.
Hvad er der sket, hvordan kan jeg komme til at se mine filer på DVDén????

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-12-06 00:32

Jo, der skal nu nok være noget på skiven, men det er ikke sikkert maskinen kan læse den, hvis ikke du har et program der kan læse DVDskiver.

Skriver den ikke noget om, at filen er ukendt og ikke kan aflæses, eller at du skal bruge et eller andet program til det?

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-12-06 01:16

Er det en R eller RW skive du har brugt

Har du AFSLUTTET skiven eller kørt "multisession"

Hvilket brænderprogram har du brugt

Flere oplysninger tak....

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 31-12-06 08:29

Jeg har brugt CDBURNER XP PRO til at brænde med.....
Ja den er afsluttet...
Kørt multisession. Hvad er det??
Skiven er en DVD+R / 16x / RW / 4.7GB/120min
Citat
Skriver den ikke noget om, at filen er ukendt og ikke kan aflæses, eller at du skal bruge et eller andet program til det?
Nej der sker intet

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-12-06 11:40

Hvad hvis du lægger den i brænderdrevet, og højreklikker på drevet i "denne computer", og vælger stifinder?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-12-06 11:42

Hvis ikke skiven er fuld kan man vælge ikke at at afslutte den. så kan man skrive videre på den senere - men så kan den ikke læses før den er færdig....

Citat
DVD+[B]R[/B] / 16x /[B] RW [/B]/ 4.7GB/120min

Skiven kan IKKE være en R/RW - enten eller

Multisession bruges på RWskiver så man kan bruge dem selvom de ikke er fyldte og dermed skrive videre på dem senere....

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 31-12-06 13:12

Citat
Skiven kan IKKE være en R/RW - enten eller

På skiven er der en firkant, hvor der står RW og lige nedenunder firkanten står der DVD+R.... Og så er der længere oppe en tekst hvor der står DVD+R 16x

Citat
Hvad hvis du lægger den i brænderdrevet, og højreklikker på drevet i "denne computer", og vælger stifinder?

Der sker kun det at den viser at der ikke er noget på DVDén.........

Nu har jeg prøvet om mit brændeprogram kan se filerne, men det kan den ikke.... den viser bare at der ikke er noget på DVDén, men den viser også at der ikke er plads til mere....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-12-06 15:18

Normalt kan der ikke være mere end 4,4 GB på en DVD uanset hvad de skriver udenpå, så hvis den er overfyldt, er der sket en overburning, og så har der ikke været plads til en afslutning.
Prøv at lægge noget mindre på.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 31-12-06 18:05

Citat
Normalt kan der ikke være mere end 4,4 GB på en DVD uanset hvad de skriver udenpå, så hvis den er overfyldt, er der sket en overburning, og så har der ikke været plads til en afslutning.
Prøv at lægge noget mindre på.
VH Palle Hansen

Hjælper ikke......

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-12-06 19:18

Du har husket at slette disken, og brændt påny under 4,4GB?
Og du prøver at åbne det rigtige drev, i denne computer?
Og hvis du lægger en anden DVD i, så kan du se den, også ved at klikke i Denne computer?
http://support.microsoft.com/kb/818733/da
http://support.microsoft.com/kb/321641/

Måske er skiven en DVD-ram

Men muligheden for at DVD+RW skiven kan være defekt, eksisterer også.

http://www.azomedia.dk/shop/default.asp?SetLng=1
Når man kan få alm. skiver for et par kr. kan det vel heller ikke betale sig at brænde på genskrivbare?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 01-01-07 10:40

1. Mine DVDér er DVD+r. Det er også Hvad min DVD-brænder understøtter

2. Her har jeg fået DVDérne fra. De skriver noget om Firmware
Citat
Er det driver de mener?
http://www.saveondisc.com/faq.aspx

Citat
Hvorfor fungerer det ikke, når jeg prøver at brænde en DVD?
Der kan være flere grunde til, at det ikke fungerer:

- DVD-brænderen understøtter ikke det valgte mediaformat.
- Kombination af software, hardware og firmware, som du anvender, fungerer ikke.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-01-07 12:43

Det er ikke fordi din brænder ikke understøtter mediet hvis dit brænderprogram IKKE melder fejl...

Bortset fra det er det en udmærket ide at gå ind på brænderens hjemmeside og opdatere din firmware... - Der kommer hele tiden nye DVDmærker på markedet.....

Kommer der overhovedet ingen fejlmeldinger under brændingen ??????

At dine skiver bagefter melder at der ikke er mere plads tyder på den brænder ( lead in og lead out).

Dermed kan skiven IKKE bruges mere.... Uanset om der er data på eller ej....

Prøv at brænde dataene på en RW skive - den kan slettes igen hvis det ikke lykkedes.

Men frem for alt - prøv et andet brænderprogram...

Jeg kender ikke det omtalte du bruger, men særlig "berømt" er det ikke

Forsøg f.eks. med NERO - selv trialversionen er god nok at prøve med.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-01-07 13:06

Til spørgsmålet om Firmware
Nej det er ikke en driver, men et lille program der sender nye oplysninger ind i din brænders faste hukommelse, så den får de sidste rettelser med, som fabrikanten har erfaret er bedre.
Det kan være så den feks. bedre kan kende nye skivers hastighed.
Altid en god ide at få en nyere version. Hvis din nuværende version feks. er 2.14 så er det bedre at få den sidste feks. 2.18
Du skal hente den ved brænderdrevets firma, men det er forskelligt hvordan den indsættes, nogle gange skal den bare unzippes og startes ved dobbeltklik. Men før den køres skal du lukke andre programmer, også helst antivirusprogrammer. Man kalder det også en flash.
Vær helt sikker på det er den rigtige og nyeste, da du ikke kan lave tilbage, og lav ikke andet på computeren i de ca 2 min det tager.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 01-01-07 13:37

Citat
Til spørgsmålet om Firmware
Nej det er ikke en driver, men et lille program der sender nye oplysninger ind i din brænders faste hukommelse, så den får de sidste rettelser med, som fabrikanten har erfaret er bedre.
Det kan være så den feks. bedre kan kende nye skivers hastighed.
Altid en god ide at få en nyere version. Hvis din nuværende version feks. er 2.14 så er det bedre at få den sidste feks. 2.18
Du skal hente den ved brænderdrevets firma, men det er forskelligt hvordan den indsættes, nogle gange skal den bare unzippes og startes ved dobbeltklik. Men før den køres skal du lukke andre programmer, også helst antivirusprogrammer. Man kalder det også en flash.
Vær helt sikker på det er den rigtige og nyeste, da du ikke kan lave tilbage, og lav ikke andet på computeren i de ca 2 min det tager.
VH Palle Hansen

Jeg har forsøgt at finde noget firmware til min brænder, men er ikke så kvik til det.

Min brænder er en HP DVD Writer 300c, hver gang jeg prøver at installere noget til min brænder som jeg har hentet på HP´s hjemmeside " http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/product?product=391861&lc=en&cc=dk&dlc=da&submit.y=5&submit.x=2&lang=da&cc=dk ", så skriver den at jeg mangler recordnow som medfølger til PCén. Men det brændeprogram har jeg slettet for lang tid siden. Nu vil jeg gerne have det igen, så jeg kan få min DVD-brænder opdateret, men jeg kan kun finde en version af Recordnow. Når jeg har installeret den, og vil opdatere, så skriver den at det er en forkert version som er på PCén..... Jeg mindes også at den version jeg tidligere havde på min pc, var på dansk. Men jeg kan ikke finde den danske version uden at man skal betale for den....

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 01-01-07 13:38
Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-01-07 13:59

Prøv nu lige et andet brænderprogram inden du går videre med firmware....

Som sagt tror jeg ikke fejlen ligger der da den tilsyneladende brænder "noget" på skiverne....

Men husk at bruge en RW så den kan slettes igen ved fejl....

Det andet er sgu for dyrt i længden

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 01-01-07 15:17
Godkendelse af svar
Fra : michael_30

Dato : 01-01-07 19:18

1000 Tak for svaret pallebhansen...... Efter at jeg har installeret Recordnow, virker det bare perfekt... Tak for det...Og godt nytår

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-01-07 21:31

Bare selv godt nytår
Godt du ikke brændte fingerne nytårsaften, bedre at brænde med brænderen.
VH Palle Hansen