/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
sammenføring af 2 katte ??
Fra : bublebee
Vist : 2516 gange
200 point
Dato : 30-12-06 23:20

Vi står og har fået tilbudt en kat mere. Og god som jeg er har jeg da sagt ja til det, for vil jo gerne katten det bedste. Den har været udekat, men bor nu indendørs, og her bor vi på landet med gode marker og sådan.

Nå, men sagen er den at vi i forvejen har en kat, ved ikke hvor gammel den er da det er en tilløber/vildkat vi tog til os sidste år i August (2005). Ved ik om det er en han eller hun (den har det øverste hul under halen og et mere næsten mellem bagbenene, en lille forhøjning nærmest. den har "patter" på maven med ingen kugler *gg* ) Er det så en han eller hun ?

Den nye vi fik tilbudt er en hun, steriliseret, øremærket og vaccineret 2 årig kat. Meget sød og kælen og legesyg.

Hvordan fører vi nemmest disse 2 sammen.
Vi ville bygge en dør til vores kontor med trådnet i, så de 2 katte kunne snuse og se hinanden uden at kunne slås. Den nye skulle så de første par dage bo på kontoret og vænne sig til alt det nye og de nye lugte. Og når det så gik fint ville vi prøve at lukke dem sammen. Hvordan er dette bedst ?

Og vi har kattelem i døren, så når den lærer at bruge denne kan vi vel godt flytte den kattebakke den nye kat skal bruge ?

Nå gode råd modtages meget gerne :)

Godt nytår alle sammen.

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 210 point
Dato : 30-12-06 23:36

Hej bublebee!
Det lyder meget fornuftigt alt det du har tænkt dig med forberedelser til sammenføring af de to katte. Specielt døren med trådnet, er bare den aller bedste løsning. Sidstnævnte har jeg "kørt med" i årevis, og det fungerede perfekt. Da begge katte tilsyneladende er voksne, skal du regne med lidt længere tid før kattene bliver venner.
Efter din beskrivelse, tror jeg jeres kat er en hankat. At den ingen "kugler" har, tyder på at den tidligere er blevet kastreret. Fortæl ca. hvor mange cm. der er mellem "hullerne", så er det lettere at afgøre kønnet.
For øvrigt har alle katte patter uanset køn.
To stereliserede/kastrerede katte kommer glimrende overens, ligeledes en han og en hun. Det sværeste vil altid være to hunner sammen.
Held og lykke med kattene.
MVH Akle

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-12-06 23:38

Det lyder mest som en kastreret hankat du har

Sammenføring, lad være med at lave en masse besværlige foranstaltninger, det kan forhale sammenføringen snarere end at fremme den.

Lad kattene hilse på hinanden stille og roligt med det samme , og såfremt der ikke er tydeligt fjendskab (hvæs, knurren, kløer fremme, tilbagelagte øre, piskende haler og direkte angreb, lså ad dem selv finde ud af det.

Måske de dasker lidt til hinanden og hvæser lidt, det er helt normalt, især for den kat du har, den skal jo pludselig dele med en nytilkommen.

Forsøg at lege med dem, så de på den måde kommer tæt på hinanden, evt. ved at de skal jagte noget legetøj o.s.v.

Og forsøg at undgå jalousi.

Den gamle må på ingen måde få opfattelsen, at den nye tager hans plads.

Held og lykke med det.

mvh dova

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 30-12-06 23:47

der er vel nok en 6-8 cm mellem de huller vil jeg tro.

Ja håber også det går godt mellem de to, vil jo gerne give dem begge et dejligt liv.
Mht den kattebakke den nye er vant til og skal bruge i starten, mon så ikke godt, at den lærer at gå udenfor gennem lemmen som den anden kan ?

Kommentar
Fra : akle

Dato : 31-12-06 00:09

Så er det med garanti en hankat, og meget sandsynligt én der er blevet kastreret inden I overtog ham.
Naturligvis kan du lade kattene møde hinanden uden videre, men regn med hvæs og knurren, hvilket nok vil tage en uges tid eller mere. Dét med netdøren synes jeg bare selv er så dejligt problemfrit.
Fik selv en ny killing for 1½ mnd. siden, som skulle tilvænnes en "strid børste" af en hunkat vi havde i forvejen, - og sammenføringen skete uden nettråd, så jeg var lidt spændt på resultatet. Begge katte er af hunkøn. Jo, den lille var heldigvis meget nervefast, så det gik, men to ugers hvæs og sprutten havde vi da, samt nogle lussinger. Nu kan de jagte hinanden på skrømt, samt sove i samme sofa (med behørig afstand), men det kan fremdeles ske den lille får én på hovedet.
Mine erfaringer med nettrådsdøren, - var bare ih så problemfri.
Godt Nyt År!
MVH Akle

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 31-12-06 00:20

jamen så er det jo super, hvis det er en kastreret hankat og en steriliseret hunkat. Og tror vi prøver det med den netdør. Det er det nemmeste, vi er her jo ikke til at holde øje med dem hele tiden.

Og ja vores kan kun bære kastreret hvis det er en han, for han er super kælen og løber aldrig ret langt væk. ikke længere end man kan kalde den hjem.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-12-06 00:28

Hvis det er meningen den nye kat får lov at gå ud og ind som den vil via kattelemmen, så bør du slet ikke lukke den ud de første 12-14 dage, for når den ikke kender hjemmet så godt, risikerer du at den ikke kan finde tilbage igen.

Og vær nu sikker på at den er vant til kattelem...mange katte kan sagtens finde ud af at gå ud af dem, men mærkeligt nok ikke at gå ind igen.

M.h.t. bakken i kontoret, så skulle det nok gå at fjerne den igen når katten får hele hjemmet og evt. udenfor at færdes i.

men hvis de skal bruge bakken indendørs...hvis I evt. i perioder låser kattelemmen, skal du være forberedt på at det ikke er sikkert de to vil bruge samme bakke.

mvh dova

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 31-12-06 00:48

jeg har en ide om, at desto mindre man gør ud af det, desto mindre er problemet..
<De finder selv ud af det...

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 31-12-06 01:41
Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 31-12-06 10:29

Den vi har nu var ikke vant til kattelem, men den fandt lyn hurtigt ud af det. Nej den kommer heller ikke ud det første stykke tid. Dog lukkede vi vores egen ud dagen efter vi var flyttet ind, da den ikke ville bruge kattebakke til at skide i. Så vi var nødt til at lukke den ud, men det var også om sommeren og dørene kunne stå åbne. så gik vi ud og kaldte på den ind imellem så den vidste hvor vi var og den kom så tilbage og fik lov at smutte igen. Det virkede fint. Så nu må vi se hvordan det går med den nye

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 31-12-06 15:01

Har læst at man bør låse kattelemmen så den kat vi har i forvejen ikke kan gå ud i starten mens den nye falder til. er dette nu også nødvendigt. Der står det er fordi at den gamle så måske vil tilbringe mere og mere tid væk fra hjemmet. Det gør han vel ikke hvis han får sin mad og får en masse opmærksomhed ?

Kommentar
Fra : akle

Dato : 01-01-07 14:24

Det er ikke nødvendigt at låse kattelemmen, for mit indtryk er, at du vil lade "den nye kat" være i et værelse med nettrådsdør, hvor begge katte kan se og lugte hinanden fra hver deres side. Hermed vil "den gamle kat" have de sædvanlige muligheder med at komme ud og ind ad kattelemmen. Til den tid, hvor kattene begynder at kende hinanden og har accepteret hinanden, er der vel ingen problemer med kattene og lemmen. "Den gamle kat" vil ikkeholde sig væk fra hjemmet, grundet den nye kat i forvejen er accepteret , - og den nye kat vil neppe benytte lemmen lige med det samme, før den har undersøgt resten af huset, samt yderligere har lært den gamle kat bedre at kende. Desuden, stereliserede katte holder sig til hjemmet og madskålen.
Slap af! Alle ods er optimale!
MVH Akle og Godt Nyt År !!!

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 01-01-07 16:40

super. Glæder os meget til at få den nye kat hjem.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 02-01-07 14:52

Her er lige lidt billeder, msåke de kan hjælpe med at vurdere om vi har en han eller hun ??

http://www.misse5772.webbyen.dk/

Kommentar
Fra : akle

Dato : 02-01-07 17:23

Det er en han!!!
Det er højst sandsynlig en kastreret han, i hvert fald hvis den er over den kønsmodne begynder-alder, ca. 7 mdr. Klunkerne er væk! Afstanden til "hullerne" er for stor til at være en hunkat.
Nu skulle alt være på plads! (Det sidste alternativ er dog at det kan være en "Afrodite" - meget sjældent!). Hold dig til at du har en "faster intetkøn" af en han.
MVH Akle

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 02-01-07 17:25

super duper - mange tak. Så skulle der ikke være noget problem med de to missekatte. Den nye vi får er jo som sagt sterilliseret, så det er super.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 02-01-07 20:05

OK!

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 09-01-07 12:54

Så fik vi hentet den nye kat igår - indtil videre går det ikke godt.
Da vi havde hentet den nye lukkede vi hende ind på kontoret med den nye tråddør imellem. Så hentede jeg vores egen kat og bar ham hen så han kunne se der var kommet en ny. Han væsede helt vildt og så skred han. Senere kom han lige innd og spiste og gik igen. Så ham først igen her til morgen, men der fik jeg ham da med op og putte i sengen et par timer. Så tog jeg ham igen med hen til tråddøren og så blev han hidsig, han væsede og knurrede og smuttede fra mig. Så nu har jeg været nødt til at låse kattelemmen så han ikke smutter ud nu mens han er så gal, for frygter, at han så ikke vil komme tilbage mere ?

Hva søren skal jeg dog gøre, er nødt til at lukke ham ud igen senere, for han vil ikke bruge kattebakke til at pølse i, så hva gør vi....

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 09-01-07 13:18

håber nogle kan komme med gode fif, for er rigtig trist

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 09-01-07 13:53

Tak for svaret akle.

Jeg lukker spørgsmålet her og åbner et nyt - det er nemmere.