/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Erfaring med kornfyr
Fra : Nanja73
Vist : 1918 gange
20 point
Dato : 30-12-06 21:14

Vi overvejer at skifte vores brændekedel ud med et kornfyr, dette pga. at der er meget arbejde i brændet + at korn er billigt at fyre med.
MEN vi har svært ved at finde nogen der har gode erfaringer med kornfyring - mange med dårlige erfaringer.

Spørgsmålet er så, kan man få anlæg der kan holde, hvilket mærke og årgang har i, og hvad fyrer i med?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 30-12-06 21:58

at fyre med korn giver en meget stor belastning på kedlen. det giver tæring, som dog kan nedsættes ved at tilsætte kalk.
korn er ret let at fyre med, men det lugter ikke ret godt.
desuden skal du regne med, at du får mange mus med i købet. de vil elske dit kornlager.
jeg er selv gået over til træpiller i stedet for korn. det koster ca 30 % mere, men det er det værd. jeg har ingen problemer med slagger mere. ingen lugtgener, og ingen mus.
og så dyrt er det jo heller ikke at fyre med træpiller. jeg har 167 m2 og kan fyre dem op for ca 8000 kr om året. hellere give lidt mere og have det let. jeg skal kun fylde mit magasin ca 1 gang om ugen, så det kan ikke være ret meget lettere.
og tænk på dine naboer. de vil heller ikke bryde sig om, at du fyrer med korn.
der er måske ikke noget at sige til, at du ikke har fundet nogen med gode erfaringer med at fyre med korn.
hvis du bor i nærheden af nibe, er du velkommen til at komme forbi og se et rigtig godt anlæg til en fornuftig pris. jeg kan også sende dig billeder hvis du er interesseret.

Kommentar
Fra : Nanja73

Dato : 30-12-06 22:04

Tak for dit svar, musene har vi i forvejen - har dyr og eget kornlager
Jeg havde ikke lige tænkt på at kornfyring ikke lugter godt.
Vi bor ved holbæk, så det er desværre ikke i nærheden af dig, ellers tak for tilbuddet.

Håber på flere erfaringer fra jer allesammen

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 31-12-06 08:23

På denne side finder du nogle Virkelig gode korn/pille fyr

http://www.liagro.dk/

Jeg har selv erfaring med et pillefyr fra det firma, men kender 2 der har kombi Korn/pille fyr fra ham. Der er ultimativ service, ved spg. Det er virkelig kvalitets produkt der holder.

Muse problemer behøver man jo ikke have, hvis man bruger lukkede beholdere, men hvis du allerede har korn lager åbent, så er det jo lige gyldigt.

Lugten er ikke så slem, som beskrevet. Det er enkelte gange jeg kan lugte det ved dem jeg kender. Det er en lugt af "sød sovs", men et godt aftræk kan hindre det. Slagger undgår du ved at fyre med ren korn, og ikke blandings produkter.

Den største ulempe jeg ser ved korn, er den hyppige tømning af Askeskuffen. Men det er kun set i forhold til et pille fyr.

Jeg kunne godt tænke mig at høre fra trimara hvor han køber piller? Jeg selv køber dem i Bramminge ved Esbjerg, leveret i plastsække der er perforeret. Samt om du køber i big bags?