/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
En vinkyndig savnes!!
Fra : vaxen
Vist : 1645 gange
500 point
Dato : 30-12-06 20:08

Vi har en 10-15 flasker rød- og hvidvin liggende - en del af dem har ligget i en rum tid, og det tør siges, at det ikke altid er til vinens fordel!

Problemet er, at vi ikke har et klap forstand på vin, og ved derfor ikke, hvad der er blevet rigtig lækkert af at ligge der og lumre, og hvad der har forvandlet sig til eddike...

Er der mon nogen, der vil påtage sig at hjælpe mig med at hitte ud af, hvad vi kan gemme og hvad vi ligeså godt kan drøne i skraldespanden?

Der følger selvfølgelig en pæn point-dusør og en del bukken og skraben fra disse kanter, det er klart...

Nogen, der er friske?

Vaxen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-12-06 20:23

Det kan godt blive et svært spørgsmål, at svare på.

Det kommer meget an på den vin du har liggende. Årgang, distrikt og den opbevaring, som vinen har været ude for.

Hvis du kunne give flere oplysninger om vinen, er det måske muligt at svare.

Godt nytår

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-12-06 20:26

ja, det er klart - jeg ville først høre, om der var nogen der gad - ellers gider jeg nemlig ikke at sidde og skrive det hele ned

Vaxen

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 510 point
Dato : 30-12-06 20:33

10-15 flasker er ikke så mange, men hvad er en rum tid?
Nogle flasker bliver bedre med tiden, men normalt kun til en vis grænse.
Men tiden alene er ikke altid afgørende, selve opbevaringsforholdene er vigtigere - d.v.s. har de været udsat for store temperatur svingninger i løbet af et år, og har de stået op eller ligget ned?

Hvad årgange er der tale om, og hvad er det for vin vi snakker om- Fransk, Italiensk, Spansk o.s.v.?

Nu taler du også om at gemme nogle og evt. drøne resten i skraldespanden. Hvorfor ikke drikke dem i evt. er i tvivl om - enten kan de drikkes eller hvis de er blevet til eddike, kan de altid hældes i vasken.

Hvis det har interesse kan du evt. lave en liste med årstal, land, område, ca. købspris og hvornår, samt type (eks. Amarone, Barolo, Riesling, o.s.v.) - og selvfølgelig hvordan de har været opbevaret.

Du kan evt. sende listen til følgende midlertidige E-mail: ilc@forum.dk

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-12-06 20:43

Jeg kunne evt. afhente disse ukendte smagsprøver, og så meddele om ganens overrislingsresutat efter afprøvning.
Testen vil blive foretaget så hurtigt som muligt.
Eyvind.

Ps. Det er måske hurtigere hvis Ans slår det op et sted.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-12-06 20:45

Det er jo en pærevælling af forskellige ting - vi har intet købt selv, alt er gaver...
Kender derfor selvsagt ikke prisen...

Der er fransk, italiensk, chilensk.... Også alt muligt forskelligt...

Men jeg tøffer nu ud og skriver hele molevitten ned... Så ser vi...

I øvrigt, når du skriver type, så fatter jeg ingenting... Hvad med druen, hvis jeg kan finde frem til den på etiketten?

Vaxen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-12-06 20:47

Måske er der noget at hente her http://www.vinforum.dk/vinensabc/

Men send du bare en liste til IBM's midlertidige e-mail adresse.

Der er meget stor forskel på vin. Årgang, den tid vinen har ligget hos dig og især den måde du har opbevaret vinen på.

Hvis den har ligget i et køkken/alrum, så har den været udsat for store temperatur svingninger, hvilket ikke er godt for vinen. Hvis vinen har ligget ved en konstant temperatur på ca. 10-12 grader så er der mulighed for at den kan drikkes, men igen, er der tale om årgangsvin eller !!!!!!!!! og i hvor lang tid har vinen "ligget" hos dig.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-12-06 20:47

e.c.... Det lyder jo besnærende......Men det kunne da være rart, om der var en flaske i overskud til morgendagens oksesteg

Takker selvfølgelig for det (næsten) uimodståelige tilbud

Vaxen

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 30-12-06 20:51

Hej Vaxen,

type: Vil oftest indikere et område og en druetype.
Jo flere oplysninger du har, jo større chance for et fornuftigt bud.

mvh
Ivan

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-12-06 21:01

e.c

Citat
Ps. Det er måske hurtigere hvis Ans slår det op et sted.

e.c

Jeg ved mere om vin end du har den mindste anelse om.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-12-06 21:16

Ok - here goes:

Jeg har skrevet ned, hvad jeg sådan kunne hitte ud af - de italienske fatter jeg ikke en brik af, så hvis det er helt irrelevant og der mangler oplysninger, så sig til - så iler jeg ud og finder dem!

Først de hvide:

både en fra 1999 og 2004 - ellers samme: Australien, sydøst, semillon chardonnay (jacobs creek)

1995, Frankrig, Alsace syvaner, Reservé

2002, Italien, Verdicchio del castelli de jesi, classico

2005, tysk, piesporter, michelsberg, Mosel-Saar-Ruwer

2001, Frankrig, Alsace, riesling

Så de røde:

1997, Frankrig, bourdeax, Fonset-Lacour

2001, frankrig, Rhône-dalen, Domaine des armassons ....

2004, chile, central valley, shiraz, Reservado

2006, chile, central valley, cabernet sauvignon

2005, Italien, albaruta, zitto zitto, umbria

2001, Italien, casa vinicola, appollonio, primitiva

2003, Italien, Vigna del capannino, Chianti Reserva...

Som det fremgår er nogen af dem bare navne - kunne ikke rigtig hitte hoved og hale i det... Jeg håber det giver mening for jer, der har lidt mere begreb om det en jeg

Til sidst - hvilken af de røde, skal drikkes i morgen til oksestegen?

Jeg takker allerede for hjælpen!!

(sender denne til den den midlertidige emailadresse om et sekund eller to)

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-12-06 21:18

Glemte at skrive, at de ældste er opbevaret elendigt - stuetemperatur, nogengange varmere, da de var placeret på oven på vores køkkenskabe i vores gamle hus...

De nyere har været opbevaret en anelse køligere, men bestemt ikke optimalt.

De har altid ligget ned...

Vaxen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-12-06 21:31

Denne er dejlig krydret, og passende kraftig til Oksesteg.
2006, chile, central valley, cabernet sauvignon

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-12-06 21:41

Det er jo godt at e.c ved noget om det. Eller ved han noget om det!!!!!!!

vaxen

Jeg ville godt have hjulpet dig, men som det har udviklet sig , siger jeg fra.

Godt nytår.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-12-06 21:48

Ans, jeg forstår ingenting.. hvordan har det udviklet sig?

Har jeg sagt noget forkert?

Vaxen.... som er lidt forvirret nu...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-12-06 22:00

Uha det er min skyld, og jeg ved ikke så meget om vin, men vi kan altså godt li de Chilenske vine og drikker bl.a den jeg nævnte.

Jeg prøver ikke at drille Ans eller spille klog................sorry Ans.

Så hvis du har følt dig støt Ans - så var det ikke min hensigt......... undskyld.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 30-12-06 22:23

Hej Vaxen,

jeg håber du har modtaget mine svar på mail - de er lidt lange, så pt. har jeg ikke skrevet dem på siden.

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-12-06 22:25

De er modtaget, og jeg er rigtig glad - har sendt en lille hilsen tilbage...

Hvis det er ok med dig, så kan jeg jo kopiere hele baduljen og sætte ind her - så kan andre jo tilføje en kommentar eller to, hvis det skulle være aktuelt...

Vaxen

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 30-12-06 22:41

Det må du godt Vaxen.

PS: Hvis I vil læse lidt om vin, findes der et utal af vinbøger på dansk (jeg har ca. 35 stk., da mange af dem var på udsalg i foråret). Priserne og indhold er meget varieret - men lige pt. kan jeg anbefale følgende:

Vin, af André Dominé fra forlaget Könemann
- jeg har set den på tilbud hos en boghandel i Roskilde til ca. 150,-.
det er et godt opslagsværk på 928 sider.

Den anden er en noget mindre bog, som kommer i en ny udgave hvert år.
Den kommer fra Politikens Forlag og den sidste hedder Vin 2006, af Hugh Johnson.
Det var derfra jeg sendte jer oversigten. Bogen koster ca. 100,- og det er ikke nødvendigt, at købe den nye udgave hvert år. Jeg ved, at mange tjenere benytter sig af denne bog.
Formatet er som en stor lommebog og er på 296 sider.
Den er god at have med på ferie og også hvis man skal ud at spise.

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 31-12-06 10:31

Som lovet, Ivans svar på mine mange vinspørgsmål:

Først de hvide:

både en fra 1999 og 2004 - ellers samme: Australien, sydøst, semillon
chardonnay (jacobs creek)
-Jacobs creek, en udemærket vin ( se under Chardonnay) - 1999 drikkes snarest og 2004 kan gemmes i en periode.

1995, Frankrig, Alsace syvaner, Reservé
- drikkes snarest, det eneste der kan tale for at gemme i kortere tid skyldes, at det er en Reservé, men da jeg ikke kender producent - bør den snarest bruges til en lakse- eller rejemad.

2002, Italien, Verdicchio del castelli de jesi, classico
- denne bør heller ikke ligge for længe, de fleste Italienske hvide vine er ikke egnet til at gemme.

2005, tysk, piesporter, michelsberg, Mosel-Saar-Ruwer
- tysl piesporter, michelsberg er en let sommervin - den kan godt ligge lidt, men bør senest drikkes næste sommer "kølig".

2001, Frankrig, Alsace, riesling
- Frankrig eller Rhinen er næsten det samme når vi snakker Riesling (den bedste vindrue, hvis den behandles korrekt). Nu er der ikke angivet om det er en tør/halvtør eller sød udgave - men specifikation mangler bør den også drikke indenfor de næste 2 år.

Så de røde:

1997, Frankrig, bourdeax, Fonset-Lacour
- kan evt. gemmes 1-2 år, men burde også være fin nu.

2001, frankrig, Rhône-dalen, Domaine des armassons ....
- gemmes 2-4 år.

2004, chile, central valley, shiraz, Reservado
- den kan helt sikkert også gemmes et par år og det gælder også 2006.
Men normalt er Chile vine ikke beregnet til at gemmes, men burde være drikkeklare når de sælges.

2006, chile, central valley, cabernet sauvignon
- en lidt ny årgang, men burde kunne gå godt til oksestegen.
Den bør evt. dekanteres inden, så evt. garvesyre formindskes - det gøre ved, at I hælder indholdet fra flasken over i en karaffel/kande (så vinen bliver godt luftet) og derefter kan I hælde den tilbage på flasken.

2005, Italien, albaruta, zitto zitto, umbria
Italien har mange vinområder (ca. 20). Umbrien er midt i Italien lidt nord for Rom.
Men i betragtning af, at den er fra 2005 bør den gemmes 3-5 år.

2001, Italien, casa vinicola, appollonio, primitiva
Ovennævnte siger ikke meget om område, drue eller tilsvarende, men den kan formodentlig godt ligge et par år endnu.

2003, Italien, Vigna del capannino, Chianti Reserva...
- Chanti er nok den vin, man altid har forbundet med Italien. I gamle dage kom den i bast-flasker. En 2003 Reserva burde ogås kunne gemmes et par år endnu.

Som det fremgår er nogen af dem bare navne - kunne ikke rigtig hitte hoved
og hale i det... Jeg håber det giver mening for jer, der har lidt mere
begreb om det end jeg

Til sidst - hvilken af de røde, skal drikkes i morgen til oksestegen?
Ja - hvilken/hvilke.
Hvor mange skal I være?
Hvis I kan er 2, vil jeg evt. anbefale at bruge 1997/Bordeax og skulle det vise sig, at den smager skrækkeligt - har I de Chilenske vine.
Og skal I være 4-6 personer, kan I jo åbne 2-3 flasker. ½ flaske pr. person er udemærket.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 06-01-07 23:37

Hej Vaxen, hvilke/hvilke vine drak I så til oksestegen, og hvordan var vinen?

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-01-07 10:29

Hej Ivan!!

Jeg takker SÅ mange gange for din gode indsats!

Vi valgte den vin, du nævnte og den smagte ganske udemærket - Så det var et ubetinget hit!

Den passede glimrende til oksestegen, og synes ikke, den gjorde sære ting på tungen

Der er en god bunke point på vej til dig

Vaxen

Godkendelse af svar
Fra : vaxen

Dato : 07-01-07 10:31

Tak for svaret IBM760.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 07-01-07 10:36

Hej Vaxen, det var da utroligt så mange point du sender af sted - men mange tak for dem.

Det glæder mig, at I kunne bruge svaret.

Mvh
Ivan