/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
tomgang
Fra : karin42
Vist : 421 gange
44 point
Dato : 07-01-03 21:44

Hej til alle! Jeg har hørt at en kold motor ikke har godt af at gå i tomgang indtil motor og kabine er varmet op. Er dette mon rigtigt? mvh erik

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 07-01-03 22:56

Hvem har dog sagt det til dig?? Efter min viden er det bedst at den står og bliver varm ved lav belastning, da en kold motor slides meget ved hård belastning. Det er netop derfor man skal køre altid skal køre roligt indtil motoren er varm.

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 44 point
Dato : 07-01-03 23:39

Ja det er delvist rigtigt. Hvis du bare starter bilen for f.eks. at få den "tøet op" her i denne vinter, er det skadeligt, da motoren, kabinen m.m. danner kondens.
Hvis du kører 10-15 km efter din opvarmning, med motoren startet i tomgang, er det ikke skadeligt. En god ide er, at du går ud engang imellem og træder lidt på speederen, så får du nemlig kondens m.m. "blæst ud"

M.v.h. - franksp

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 08-01-03 07:20

Tak franksp og powerRanger for jeres svar !
mvh erik .

Kommentar
Fra : azazazAZAZ999

Dato : 08-01-03 16:52

Hvis bilen er i orden, er det den rigtige måde at varme en motor op på. Der skal lige holdes øje med at Shokeren slår fra, eller bliver slået fra, når der kommer lidt varme på. Da du ellers tilsoder systemet unødigt.
Så er der det med miljøet, og tiden, som man må lade en motor gå i tomgang. Men hvad f....., det er jo vinter, og bilen sviner jo også mere hvis du kører med det samme. Så varm du bare op, så bilen er klar når du skal bruge den.
Hilsen Az...

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 08-01-03 16:57

hej azazaAZAAZ999
Tak for dit svar - det er også min mening ....men det er jo rart og høre hvad andre mener mvh erik.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 04-03-03 23:14

Hej Karin42

Har du tænkt over, at du aldrig har lukket dit spørgsmål?
Bare en venlig ..........

Med venlig hilsen
Franksp

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 16-03-03 17:56

Ok - ja det var naturligvis en fuser ( den med at jeg ikke har fået det spørgsmål gjort færdig det gør jeg så nu undskyld !
mvh. Karin 42
Tak til alle jer der gad og svare mig

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 16-03-03 17:58

Jeg har fået opklaret fænomenet såe.....
tak til alle der har svaret her
mvh. karin42

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 24-08-03 11:36

Tak for svaret Franksp.
                      undskyld forsinkelsen ( mht. accepter ) .-)
mvh karin.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 24-08-03 21:38

Hej Karin

Det er bare OK, og tak.

Mvh
Frank