/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Påtrængende Viasat
Fra : heyckendorff
Vist : 954 gange
20 point
Dato : 30-12-06 11:39

For et par måneder siden ingede Viasat efter aftale til mig om et abbonement på sattelit TV. Jeg gav en mundtlig telefonisk forhåndstilkendegivelse om at jeg var interesseret i et abbonnement, men betingede mig udtrykkeligt at få tilsendt en kontrakt til gennemlæsning som det første.
I stedet sendte de en Parabol som jeg skulle betalt 998,- for, men ingen kontrakt. Derfor returnerede jeg parabolen.
Siden har de ringet utallige gange, hvor jeg har sagt at jeg ikke var hjemme.
Da jeg blev træt af at dé IKKE blev trætte af at jeg aldrig var hjemme, fortalte jeg dem nu i dag at jeg ikke var interessert og at de ikke skulle ringe mere.
Til det sagde sælgeren at så kom jeg bare til at betale for abbonement og parabol uden at kunne se TV. Jeg sagde naturligvis at jeg ikke havde fået tilsendt kontrakten som lovet og altså derfor ikke havde skrevet under på noget som helst.
Til det sagde den ubehagelige sælger at det var uden betydning og at han ikke behøvede min underskrift fordi mvores snak i telefonen var nok til at aftalen allerede var bineden.

Mit spørgsmål er så: Er jeg bundet af noget som helst uden at jeg har skrevet under på en kontrakt om et abbonement hos dem?

Beklager at jeg kun har 20 point at give for et svar på dette spørgsmål....håber nogen gider hjælpe alligevel

Werner

Accepteret svar
Fra : bvh

Modtaget 30 point
Dato : 30-12-06 11:49

Godt du sendte deres isenkram tilbage og ikke har skrevet under på noget som helst..
De kan på ingen måde kræve noget på baggrund af en telefonsamtale.

Jeg ville ønske, at alle der har oplevet noget lignende ville sende en mail pressen og gerne det samme medie...

mvh bvh...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-12-06 11:58

At du under samtalen har bedt om en kontrakt til gennmesyn gør, at der ikke er indgået en aftale når du ikke fik kontrakten.

Den telefoniske aftale giver dig en bedre retsstilling så Viasat har en dårlig sag.
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/2/fjernsalg-fortrydelsesret-aftaler-efter-1102004/

Sattelitselskaberne ter sig i al almindelig ikke særlig pænt sikkert fordi der kun er to der udbyder programpakker via parabolmodtagelse,

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 30-12-06 12:12

Mundtlige aftaler, herunder altså aftaler indgået over telefonen, er nøjagtigt lige så bindende som skriftlige, underskrevne aftaler. Problemet med mundtlige aftaler er jo bare, at de er pokkers svære at bevise, men har man f.eks. optaget telefonsamtalen på bånd, er den jo klaret. Så bvhs kommentar kan have uheldige konsekvenser, hvis man f.eks. indgår en telefonisk aftale i den tro, at den ikke er bindende.

Heyckendorff efter hvad du oplyser, så betingede du en aftaleindgåelse af, at der blev fremsendt en kontrakt. Når de ikke har gjort det, så er der ikke indgået nogen aftale, som BjarneD også skriver. Men det kommer i bund og grund helt an på hvad der er sagt under samtalen.

Bevisbyrden for, at der er indgået en aftale påhviler viasat, så næste gang du taler med eller de skriver til dig, skal du meddele dem, som jeg forstår du allerede har gjort, at du ikke har indgået en aftale, og såfremt de mener andet, vil du gerne se dokumentation herfor.

Mvh RyeJensen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-12-06 12:20

Og så er der altså fortrydelsesret ved fjernsalg og da produktet ikke er taget i (forringende) brug kan den ikke bestrides.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 30-12-06 14:00

Min kommentar kan ikke have uheldige konsekvenser.
Hvis samtalen eks. blev optaget elller hørt af vidner. Ville det fremgå, at der blev ønsket en kontrakt før indgåelse af aftale..

mvh bvh..

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 30-12-06 14:57

Citat
De kan på ingen måde kræve noget på baggrund af en telefonsamtale.

Ovenstående bemærkning forstod jeg som en generel betragtning om, at telefonsamtaler ikke er retligt bindende.

Godkendelse af svar
Fra : heyckendorff

Dato : 30-12-06 16:54

Bvh du får de beskedne 20 point for en hurtig besvarelse der stort set ligner de andre.
Tænkte nok at de ikke kunne komme med deres luskede metoder og kræve noget jeg ikke har sagt ja til endnu.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-12-06 17:01

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 30-12-06 19:05

Var det det bedste svar der blev godkendt???
alimak