/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
tangent til polynomie?
Fra : assies
Vist : 804 gange
100 point
Dato : 30-12-06 01:17

Jeg sidder fast i denne opgave

y=3x(i anden)-6x+2 har linien y=2x+c som tangent. Hvad er c?

Nogen forslag til metode??

Accepteret svar
Fra : sabelfisk

Modtaget 100 point
Dato : 30-12-06 03:34

det er ved at være et stykke tid siden nu at jeg har haft matematik. Men jeg mener at man gør det på følgende måde. Du har et polynomie jeg for nemheden skyld vil kalde f(x). Polynomiets ligning er:
f(x)=3x^2-6x+2 desuden har du fået oplyst, at dette polynomie har en tangent hvis ligning er y=2x+c. For at finde c, vil jeg mene at du først skal finde det punkt hvori at y tangere f(x).

Til dette bruger du formlen for en tangent, denne er T(x)=f(x_)+f'(x_)*(x-x_) Hvor hældningskoeficienten er f(x_) og punktet p(x_;f(x_)) er det punkt hvor y tangere f(x).
Tangentens ligning T(x)=f(x_)+f'(x_)*(x-x_) kan regnes om til
T(x)=f'(x_)*x+b
Da f(x)=3^2-6x+2 er f'(x)=6x-6
her ses det at hældningskoefficiente i tangtens ligning er 6x-6. Vi vil finde x_ altså den x-værdi hvori y tangere. Da vi har fået oplyst at y har hældnings koefficienten 2, er 2=6x_-6 eller x_=4/3

For at finde den tilsvarende f(x) værdi, altså f(x_) sættes x_ ind i polynomiet:
f(x_)=3*(4/3)^2-6(4/3)+2 eller f(x_)=-(14/3)
Da vi nu har punktet p hvori y tangere f(x) kan punktes værdier sættes ind i y, og c kan findes.
altså
-(14/3)=2*(4/3)+c eller -(22/3)=c

Jeg håber at det er rigtigt og at du forstod noget af det... god nat

Kommentar
Fra : assies

Dato : 30-12-06 08:14

Det var faktist dette jeg var i gang med.
Er du sikker på at linien 2x-(22/3) er tangent til parablen?

Jeg ville måske gøre f(x)=3*(4/3)^2-6*(4/3)+2=-(2/3) og så sige

-(2/3)=2*(4/3)+c og så bliver c -(10/3)

Men tak for hjælpen. Jeg er helt med nu.

Godkendelse af svar
Fra : assies

Dato : 30-12-06 08:15

Tak for svaret sabelfisk.