/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
lun fyld til butterdejsreder
Fra : hojriiskim
Vist : 2100 gange
100 point
Dato : 29-12-06 21:47

Hej..

søger lidt hjælp til en forret til nytårsaften. Ved jeg er lidt sent ude, men håber der er nogen der kan hjælpe mig på kort tid.. :D

Jeg mangler en opskrift på noget varm/lun fylg til butterdejsreder. det skal som sagt fungere som forret. Det må ikke indeholde rejer. Andet fisk kan gå, men helst noget andet end fisk.
Det må ikke være en opskrift som kræver mange specielle indgredienser eller noget som er meget svært/besværligt at tilberede.
Det er meningen der skal serveres tunsalat sammen med, som sådan en anden del af forretten.

Det var så mine mange krav..

Nogen forslag??

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 29-12-06 22:56

Ohh, så har jeg det helt rigtige!

Jeg har en opskrift på en tunmousse, som er smovs!

Finder den lige og vender tilbage!

Hanne

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 29-12-06 23:00

Det lyder godt Hanne.. Tak!

en god opskrift på tunmousse som skal severes sammen med eller tænker du på noget tunmousse til at komme i de butterdejsreder?

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 29-12-06 23:03

fylg i mit første indlæg betyder selvfølgelig fyld My bad!

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 29-12-06 23:06

Hej
Her er den ultimative tun mousse:

1 ds tun i vand
1 løg
Saften af 1 citron
1 bæger creme fraise 18 %
3 blade husblas
1 dl piskefløde,pisket til skum
1 glas rød kaviar
Salt og peber
Tomat,dild,citron eller kogte slikporrer som pynt.

Tunen findeles og blandes med det hakkede løg, citronsaft og creme fraise.
Kør det evt. 1 gang gennem blenderen eller mos med en gaffel.
Husblassen udblødes i koldt vand,opløses i vandbad i lidt kogende vand og piskes fri for klumper.
Rør lidt af tunen i, derefter røres resten i .

Massen skal være ret stiv , før man vender flødeskummet i.

Smages til med salt og peber.Vend 2/3 af kaviaren i,gem resten til pynt.
Fyld moussen i en form eller rand der er smurt og stil den på køl i 2-3 timer eller natten over.

Server moussen med kaviar og evt. lidt hakket tomat citron ,dild og slikporrer.

Tunen kan udskiftes med Laks på dåse eller en laksebøf som er tilberedt.

Ellers kan jeg kun anbefale Høns i asparges til fyld .

mvh og godt nytår
mcloud

Accepteret svar
Fra : Camillasmoster

Modtaget 100 point
Dato : 29-12-06 23:07

Uuups! den er jo ikke lun....

Du får den alligevel.

Men hvad med at hvidvinsdampe tunge eller rødspættefilet, hælde lidt hollandaise over, pynte med tomater og brøndkarse?

Det med at have noget med tun ved siden af, kan jeg ikke rigtigt få til at harmonere.....

Du kan bruge tunfiskeranden i butterdejsreden.

Tunfiskerand

8 - 10 personer
6 blade husblas
2 dåser tunfisk i tomat
1 lille finthakket løg
Salt, peber, karry
2-3 spsk. hakket persille
2 stiftpiskede æggehvider
Flødeskum af 2,5 dl piskefløde

Pynt:
Citroner
1 glas kaviar
Rejer
salat

Udblød husblasen i koldt vand og smelt den i det vand, der hænger ved.

Mos tunen med en gaffel og tilsæt løg samt persille.

Smag til med krydderier - den skal smage af noget.

Rør husblas i.

Vend forsigtigt hvider og flødeskum i blandingen.

Hæld den i en smurt randform og stil den i køleskabet et par timer.

Pynt med citroner, kaviar, rejer og salat og servér med flutes og en god dressing.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 29-12-06 23:16

den med tunen ved siden af, er fordi der er nogle kræsne ganer i forsamlingen, så der skal være lidt forskelligt.. :D og jeg tænkte hvis man lavde noget lignende tunmousse men måske lun til den butterdejsrede, så ville det måske kunne passe lidt sammen? måske noget fyld a la i piroger?

ellers mange tak for opskrifter på tunmousse til begge, de skal lige afprøves i morgen hvis tiden er til det.. :D

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 29-12-06 23:30

men kan da godt ske jeg er ude på et sidespor med det lune og det kolde sammen..

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 29-12-06 23:34

Jeg er gået i idéboksen.....

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 29-12-06 23:47

Man kunne også komme de hvidvinsdampede, kolde tunger/rødspættefiletter/tun i olie eller vand i reden og komme karryflødeskum ovenpå. Pynte med hakkede hårdkogte æg, rødløgsringe og brøndkarse.

Flødeskum, karry, sukker blandet.

Det smager mååms på tun (det er det karryflødeskum, vi får på marinerede sild og altmuligt andet fisk. De tun-spisende - kan de ikke lide panerede fiskefiletter?

Så kunne I alle jo få friske, varme filetter med asparges, caviar, citron, minimajs og hvad der ellers kan fyldes på af grønne ting.
Dressing af creme fraiche med citron, peber, salt og sukker.

Kommentar
Fra : millebi

Dato : 30-12-06 00:13

Jeg vil foreslå en krebsesalat - den kan købes rigtig lækker hos fiskehandleren (hos min, i hvert fald). Det ser også flot ud anrettet i butterdej med citronryttere, dildkviste og evt. en lille klat rød ørredrogn.

Alternativ kunne en svampestuvning også være lækker.

Jeg serverer iår små blini-pandekager med gravad ørred, ørredrogn, røget laks samt creme fraise og hakket agurk - plus løg til dem der kan lidt det.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-12-06 02:56

Purløg istedet for dild

Godkendelse af svar
Fra : hojriiskim

Dato : 21-01-07 21:38

Tak for svaret Camillasmoster, for alle de gode forslag!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-01-07 05:51

Velbekomme - hvad lavede du så?