/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Samling mellem væg og loft
Fra : Ingeniøren
Vist : 5700 gange
15 point
Dato : 29-12-06 15:22

Hej

Hvordan laver i flotte overgange mellem væg og loft når der helst ikke skal anvendes skyggelister. ?

På nuværende tidspunkt er der

Gipsplade loft og muret finspartlet vægge der skal malerfilt på. Der er 5-10mm acrylfugemasse mellem loftplader og vægge med efterfølgende armeringstape og spartling.

Spørgsmålet går ikke ud på gennerel montering og grunding af malerfilten, men hvordan man nemmest og bedst får lavet en flot overgang mellem loft og vægge når der skal monteres malerfilt.

Alle forslag er velkommen.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 17 point
Dato : 29-12-06 15:34

Hvis du spartler fugen mellem loft og væg får du måske et problem . Den revner ved bevægelse fordi vind , varme , bevægelig etagelast og svingende luftfugtighed får bygningsdelene til at bevæge sig indbyrdes. Det er derfor man bruger skyggelister , snor eller lignende til at dække de fuger bevægelserne kan foregå i.

Kommentar
Fra : Carner

Dato : 29-12-06 15:46

Hej Ingeniøren.

Man kan hos maleren få en fugemasse der kan bruges til at lave disse overgange, her hvor jeg bor, er det hos Malermesterens Malerudsalg.
Hvad fugemassen hedder kan jeg ikke huske, men det ved maleren sikkert. Jeg har for en 3-4 år siden brugt den i vores køkken, den revner ikke, og kan males.
Når: Som du beskriver at vægge og loft er i orden, vil jeg mene at du kan lægge en tynd stribe fugemasse, og så jævne den, uden at mase den ud over loft og tapet, man lave en lille prøve for at få en fornemmelse af fremgangsmåden.
Her hos os er der tapetseret med glasvæv, og resultatet det ser ganske godt ud.

Godt Nytår

Hilsen Carner.

Kommentar
Fra : Carner

Dato : 29-12-06 15:49

PS.

Jeg glemte at sige jeg ikke har brugt den ved loftet, men ved hjørner og andre samlinger.

Hilsen Carner.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 29-12-06 17:28

Tillykke med din tætte overgang imelem væg og loft.
Skykkelister, for ikke at sige, de engang så moderne skyggetove, giver optimale muligheder for æderkopper og andet kryb.
Som Carner skriver kan det godt lade sig gøre at lave en overgang der ikke revner.
Hvis det du ønsker er en tydelig overgang mellem loft og væk kan du enten sætte en liste i hjørnet eller en galeriliste et lille stykke nede på vægen.

Både listen i hjørnet og gallerilisten, vil jeg anbefale at du montere med akrylfugemasse,

Bjørn

Kommentar
Fra : nenner1

Dato : 31-12-06 14:25

brug akrylfugemasse det er beregnet til formålet

Godkendelse af svar
Fra : Ingeniøren

Dato : 09-01-07 11:08

Takker alle for indlæg.

Har efterfølgende snakket med en lokal malermester som i første omgang ville bruge acryl fugemasse, men som samtidig nævnte at der ikke var noget i vejen for at lave en lukket samling med malerfilt over acrylfugemassen og derved få en hel glat overgang mellem væg og loft hvis jeg benytter kvalitets produkter incl. 2-3 gange filtgrunder.

Har ikke besluttet hvad jeg gør endnu, så alle erfaringer med noget der er gået godt og noget som ikke er gået helt efter planen er velkommen.