/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Nummerplade AP 99....
Fra : wiking
Vist : 764 gange
300 point
Dato : 29-12-06 10:55

Har en bil med nummerplade AP 99....
Når nogen der går op i sådan noget spørger de efter hvordan jeg kan køre med sådan en.
Hvad specielt er der ved denne plade?

Venlig hilsen

Wiking

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-12-06 11:06

Det må være en sort/hvid nummerplade du har.
Omkring 1966 ændredes nummerpladerne til 2 bogstaver.
Jeg har selv haft en Volvo 210 med en s/h nummerplade AB 29XXX indregistreret første gang på Frederiksberg (Kbh.)
Biler fra den gang kan køre på de oprindelige nummerplader.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-12-06 11:10
Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-12-06 11:10

Jeg kom til at tænke på at det må være en AP. Møller bil eller dette firma: http//www.ap-gyllevogne.dk/
Godt Nytår

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 310 point
Dato : 29-12-06 11:12
Kommentar
Fra : wiking

Dato : 29-12-06 11:12

Pladen er godt nok sort/hvid, men som de fleste andre; hvid med sorte tal og bogstaver
Det er heller ikke for at den er "så" gammel, indregistreret (første gang) i 1989

Venlig hilsen

Wiking

Godkendelse af svar
Fra : wiking

Dato : 29-12-06 11:22

Tak for svaret, det lader til at bilen har kørt som hyrevogn

Venlig hilsen

Wiking

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-12-06 11:24

Citat
Hvad specielt er der ved denne plade

Farven

I "gamle dage" kunne man se HVOR bilerne kom fra - på nummerpladen....

Husker enkelte....

K* - København
U* - Ålborg
M* - Odense
A* - Nordsjælland (københavns omegnskommuner)
Z* - Frederikshavn

Lidt som område-telefonnumre gjorde før i tiden....
Startende på Sjælland og arbejdende sig over Fyn og op gennem Jylland....

Eneste undtagelse var K* - københavnerne SKULLE man kunne se hvor kom fra hvis man mødte dem i Jylland

Tyskland bruger stadig samme system - der er det dog byerne/kommuner/gemeinde der danner forbogstaver....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-12-06 11:29

Hov - hvis det er en af de nyere plader er der da noget galt.....

Du må ikke køre med hyrevognsnumre...

En tidligere hyrevogn bliver omregistreret ved ejerskifte til privat.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-12-06 11:30

Så kan jeg bedre forstå "folk" undrer sig

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-12-06 11:45

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-12-06 12:26

Der er slet ikke noget galt med din nummerplade, det link du har accepteret som det rigtige svar er om biler i 1966, hvor registreringssystemet og nummerpladerne var helt anderledes end i dag..

Aå dem der spørger, aner tydeligvis ikke hvad de taler om

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-12-06 12:38

Dova

Citat
Aå dem der spørger, aner tydeligvis ikke hvad de taler om

Der er da i aller højeste grad noget galt....

Privatbiler kan ikke have højere nummer end 59 *** http://nrpl.dk/serie-1966-pv-2.php

99 tilhører hyrevogne http://nrpl.dk/serie-1966-hv-2.php

Kommentar
Fra : bonderupStor

Dato : 31-01-07 07:40

min nabo havde en datsun 280..som havde kørt hyrevogn,den kunne godt beholde sin nummerplader,,jeg tror lovgivningen er blevet lavet om..det burde ikke kunne lade sig gøre i dag

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 31-01-07 08:14

Min Volvo 210 herregårdsvogn fra 1966 havde AB29257 registreret på Frederiksberg.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 31-01-07 08:15

Hov det har jeg skrevet tidligere.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-01-07 13:41

Ja....

wiking for jo ikke mails på EGNE lukkede spørgsmål.....

Så der kommer vi vist ikke videre.....

Lige bortset fra...

Citat
min nabo havde en datsun 280..som havde kørt hyrevogn,den kunne godt beholde sin nummerplader

Så har den IKKE kørt med hyrevognsnumre....

Og en 2 dørs kan IKKE registreres som taxa....

Så det er vist noget han bilder dig ind....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-01-07 13:45

men jeg får stadig mail om det her og det tror jeg på wiking også gør - tilsyneladende er der vild ueninghed om det

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-01-07 13:56

Hvem er uenige....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-01-07 13:59

læg et spørgsmål ind om det refi

Kommentar
Fra : bonderupStor

Dato : 31-01-07 14:19

den datsun som jeg taler om var med fire døre..diesel drift..det var min tidligere nabo som ejede den..men er ikke helt sikker på de ...bilen kom senere til at hedde laurel..altså nissan

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-01-07 14:26

Så er det jo ikke sportsvognen

Mirit

Citat
læg et spørgsmål ind om det refi

Om HVAD

Kommentar
Fra : bonderupStor

Dato : 31-01-07 14:28

nej det er helt rigtigt

Kommentar
Fra : wiking

Dato : 08-11-11 18:24

Er kommet til at se på dette gamle spørgsmål, har efterfølgende fået forklaret at det kun er Taxaer og Limousiner der har 99 som de to første cifre på nummerpladen, og da taxaer ikke kan beholde pladerne må min bil jo være en LIMO