/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Er døden for billig?
Fra : Kortoververden
Vist : 633 gange
500 point
Dato : 29-12-06 10:12

Så er der lagt op til debat.

Tilsyneladende blive rSaddam Hussein henrettet i den nærmeste fremtid, men er det den rigtige løsning?

Er det for billigt sluppet?
Er vi sunket til hans niveau ved at tage liv?
Hvad vile være en bedre straf?
Skal manden overhovedet straffes hvis han har handlet udfra gode intentioner?

Hvad synes du?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-12-06 10:16

Citat
Skal manden overhovedet straffes hvis han har handlet udfra gode intentioner

en person der uden tøven tager andres liv handler ikke udfra gode intentioner

min personlige opfattelse - han bør sidde isoleret og spekulere over hvad han har gjort til sine dages ende.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 29-12-06 10:22

Det at tage andres liv ka ntjene et "højere" formål.

Uanset hvad man eller må synes så har ledere ti lalle tider slået mennesker ihjel udfra en formodning om at det er til almenvellets bedste

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-12-06 10:23

Enig med miritdk - sådan
Hvis du søger ekstreme former... ja så kan http://www.amnesty.dk/ sikkert komme med mange eksempler.
For mit vedkommende er Sadamski = History. Lad os koncentrere os om, hvordan man løser problemerne "down there"... og ja vi kan godt blive enige om, at The Yank's ikke var der, hvis der ikke var olie + andre økonomiske fordele. Hvis man skal besætte et andet land, fordi deres ledere ikke behandler folket ordentligt/umenneskeligt, ja så er listen alenlang.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-12-06 10:29

OG måske lige

HVEM ER "VI"

Det er et flot ord at slynge ud......

Det er ikke mig der siger han skal hænges

Men det er heller ikke mig der siger han IKKE skal....

DET HAR VI DOMSTOLENE TIL - Så kan man lide systemet eller ej....

Men det er en HELT anden debat....

Vi danskere har ingen mulighed for at dømme om HVAD udenlandske lovgivere gør og ikke gør....

Vi danskere vil jo aut. være forudindtaget da vi svarer ud fra VORES kultur/lovgivning....

Nu har man engang dødsstraf - så skal noget ændres må det være den...

Der er ingen ide i at have en lov man ikke "tør" benytte af hensyn til hvad andre siger....

Citat
Skal manden overhovedet straffes hvis han har handlet udfra gode intentioner

Det er IKKE hans opfattelse af situationen der har betydning - men loven som den er nu....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-12-06 10:35

Citat
Det er IKKE hans opfattelse af situationen der har betydning - men loven som den er nu....

Derfor skød man også danskere EFTER krigen var slut.....

Mon ikke de også handlede efter de bedste intentioner

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-12-06 10:43

Citat
Uanset hvad man eller må synes så har ledere ti lalle tider slået mennesker ihjel udfra en formodning om at det er til almenvellets bedste

NEJ !!! for magt

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-12-06 11:15

Det behøver man ikke diskutere.
Af med knoppen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-12-06 11:38

Hvis man dræber andre for egen vindings skyld, er det vel ikke for almenvellet.
Egentlig bør han tænke over det resten af sit liv...................men er han hængt, kan der ikke forhandles i en terrorsituation.
Men det er jo heller ikke "vores" forbryder som skal dømmes.
Og som Clan nævner...........................hvad med alle de andre sataner.

Vi kender alle den gode historie om Robin Hood.
Men hvad var det lige at ham den "gode" Richard Løvehjerte lavede nede i Europa.

Hvem er de gode her i verden.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-12-06 11:42

MIG

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-12-06 11:56

magtsyge og begær hos ledere skal ikke belønnes - den "gode richard løvehjerte" indbefattet (men han er da dejlig i historie og film )

teil - dit af med knoppen er for letkøbt iflg min opfattelse - jeg tror den her saddam ting ville ønske han var død - hvorfor opfylde det ??

e.c vi har alle både gode og onde sider - egentlig er det vel et spørgsmål om ikke at lade det onde vinde over det gode ????.. og ikke bare lade stå til ???

kan vi leve op til både "du må ikke slå ihjel" og "øje for øje" - osv - når det kommer til stykket ???

Edmund Burke sagde ret så klogt : ''All that is necessary for the triumph of evil is that good men do nothing''

og så er vi ovre i en lidt anden boldgade

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-12-06 12:03

Dødsstraf burde være en del af et demokrati......

Naturligvis kun for "visse" forbrydelser....

Hvad er ideen i at spærre f.eks. seriemordere inde i 17 år (på MIN regning) og derefter slippe dem løs til nye forbrydelser...

For slet ikke at tale om flugt osv....

Ligger du først under jorden gør du ikke mere "skade" på andre

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-12-06 12:47

miritdk
Jamen det er jo enkelt, vi opfylder saddams ønske og
beholder de hvide englevinger.
En god gerning til begge sider.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 29-12-06 14:21

Jeg synes det er at synke til hans elendige niveau - og ovenikøbet tildele ham et martyrium i stedet for langsomt at sidde og blive glemt i en fængselscelle.

Jeg kan med vold og magt ikke finde en eneste type forbrydelse, der kan retfærdiggøre at tage et andet menneskes liv. Det i sig selv er en forbrydelse - også, og måske især, når det begås af domstole, stater og magthavere.

Det handler om hævn - og hævn kan vi ikke bruge til en hujende fis...

Vaxen

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 29-12-06 14:25

Der er ufatteligt mange faktorer at tage hensyn til i denne sag.
En er den del af verden han var diktator i med hvad det indebærer af kultur og værdier, en anden er at han faktisk bliver martyr ved denne straf.

Personligt går jeg ikke ind for dødsstraf af den simple årsag at det ikke er op til mennesker at være herre over døden, end ikke vores egen.

Meget handler om samvittighed - det burde være et fag i skolen
Både love og religioner har glemt den faktor og opstiller regler så den enkelte mister ansvar.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-12-06 14:37

Jeg har sagt det før. Der findes enkelte personer som har begået uhyrligheder af en sådan grad, at man uanset diagnose, må anse dem for at være uegnede til at være i et samfund.

Så uden skelen til hævn, retfærdighed og retsfølelse mv. mener jeg at de bør aflives, så der på ingen måde er mulighed for at de senere af den ene eller anden grund frigives. Men de skal aflives "humant" og ikke på en af USA's perfide metoder.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-12-06 16:03

Skal måske lige for at forhindre misforståelser nævne, at det selvfølgelig skal være efter en retsag og efterfølgende dom. Ikke noget med lynching og lign.....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-12-06 16:20

En dødsdom er altid uigenkaldelig......................hvis man tog fejl.
Er man helt, når man begår terror mod et regime..........................som vinder.
I Danmark havde vi mange helte som terroriserede et regime.......som heldigvis tabte.
Det er nemt at anklage med god grund.
Det er lidt sværere at dømme.
Det må være meget svært at være bøddel.
Eyvind.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-12-06 16:31

Bøddeljobbet er vel frivilligt og samvittighedsmæssigt noget man har gjort op med sig selv.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-12-06 17:19

Det er OK for mig at henrette Saddam.
Det er meget værre at give unge soldater tilladelse til at skyde
andre mennesker som et lands styre har udset til fjende.
Derfor er og har jeg altid været militærnægter.

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 29-12-06 18:21

Jeg bryder mig ikke om de her - Saddam er fanget og sidder i fængsel, lad ham sidde der og rådne op.

Hvis han skal (og nok bliver henrettet), så var der mange andre statsoverhoveder der skulle samme vej.
Bare fordi man er demokratis ”valgt” kan man jo ikke tillade sig og gøre sig til Vorherre over andres liv – uanset hvad de så har gjort.

Det vi ser her er bagsiden af demokratiet - der skal findes en syndebuk - imens vasker alle andre hænder, det bryder jeg mig ikke om.

Var der for resten nogen der ved hvorfor der er krig i Irak?
Var det ikke nogen der brugte undskyldningen om farlige våben.

Så dybest set er det nok nogle interesser der ønskede en krig i Irak.
Saddam er sku ikke mere farlig en BUSH.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-12-06 18:23

tjaeeee

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-12-06 18:58

Tror ikke nogen vasker sine hænder vedrørende saddams skyld.
Han skal hænges dermed basta. Hvorfor gi ham føden i en årrække.
At andre fortjener samme behandling ændrer jo ikke på saddams skyld.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-12-06 19:03

tjaeeee

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 29-12-06 19:06

Det er bare det.

Da man gik i krig i Irak var det en anden dagsorden - farlige våben.

Dem fandt man ikke så blev det Saddam man gik efter, og ham fik man - så spørger jeg bare var han så det farlige våben man gik efter????

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-12-06 19:53

Det er ganske ligegyldigt med din teori. Saddam slagtede mennesker og det skal han hænges for.
Politik er en anden sag.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-06 00:06

Citat
Dem fandt man ikke så blev det Saddam man gik efter

Det har man skam gjort i MANGE år - det blebv bare lidt lettere da man havde 200.000 mand i landet.....

Havde man været rigtig "snu" var han aldrig kommet op af det hul man fandt ham i

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-12-06 08:15

Baj Baj Saddam.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-06 08:55

Case closed

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-12-06 09:01

Sig ikke, at anklagemyndigheden ikke var storsindet. De lod ham slippe for den næste tiltale for mord på 200.0000 kurdere og eftergav ham sådan set den straf han ville ha' fået for dette masedrab.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-12-06 09:05

Og nu er manden så hængt.... Diskussionen overflødig

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-12-06 09:10

Og nu, hvor det er sket, kan jeg for alvor mærke, at jeg synes det er en kæmpe fejl...ØV!

Manden fik sin vilje... Martyrium og yderligere uro i Irak....

Samtidig har mennesker i lovens navn gjort sig skyldige i drab/mord....

Vaxen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-12-06 09:20

Nej Vaxen

Citat
Samtidig har mennesker i lovens navn gjort sig skyldige i drab/mord....

Mord og drab er ulovlige handlinger, men det er en dødsstraf ikke

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 30-12-06 09:40

Ja - Bush den nar fik sin vilje.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-12-06 09:44

Klumme, det er meget muligt det er lov i Irak, men jeg vil til hver en tid betragte det som en forbrydelse ligegyldig hvor i verden, vi befinder os...

Det er en moralsk betragtning, ikke en juridisk..

Vaxen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-06 09:48

Politik er et "funny" ord.....

Tænk hvis ALLE var enige

Verden ville jo blive utålelig at leve i....

Ingen militær
Ingen forbrydere
Masser af arbejdsløse
Ingen rige
Ingen fattige

Det ville være forfærdeligt

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 30-12-06 10:03

Refi - hvem er det der styre verden? Hvis du ved det så smid et par linjer, for det er ikke kun demokratiet der styre denne verden, det kan du være 100% sikker på.

Jeg kan næsten se gamle gråhåret konservetive mænd stå og skåle i logen i dag, ovev Saddam blev hængt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-06 10:16

Jeg har ALDRIG påstået at demokrati styrer verden.....

Det jeg påstår er - at hvis ALLE var enige fandtes ordet "demokrati" ikke......

PENGE styrer alt........

Hurra for papiret

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 30-12-06 18:04

Citat
Og nu er manden så hængt.... Diskussionen overflødig

Nå så det tror du Efter sigende skulle videoen med billeder fra hængningen være af så dårlig kvalitet, at man ikke med 100% sikkerhed kan sige det er Saddam selv, som ligger død bagefter.

Så join de paranoide konspirationstilhængere og montér trygt en foliehat øverst oppe
http://en.wikipedia.org/wiki/Foil_hat

Manden dør ikke, før Cartman og Satan i forening tager livet af ham og alle hans inkarnationer
http://youtube.com/watch?v=mrrw-ycvZB8

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 30-12-06 18:07

Jeg tror han på falderebet - kom i tanke om at hænge ud i Løkken...Nytåret over

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 30-12-06 19:47

Ja godt Nytår - jeg hakker af her

Kommentar
Fra : RasmusZX9R

Dato : 31-12-06 08:42

-Efter sigende skulle videoen med billeder fra hængningen være af så dårlig kvalitet, at man ikke ---med 100% sikkerhed kan sige det er Saddam selv, som ligger død bagefter.

Døm selv:

http://www.liveleak.com/view?i=863ce7d4a3

Og så forøvrigt godt nytår...

Kommentar
Fra : Kasper_Hviid

Dato : 21-01-07 03:42

Jeg syntes ikke Saddam som menneske burde kunne erklæres skyldig. Det er ikke hans skyld, at samfundet har givet ham rollen som eneshersker. Det er da hyklerisk at systemet først giver et røvhul magt til at gøre som det passer ham, og bagefter straffer ham for det. Vist er det ham der har truffet beslutningerne, men uden et system der sørgede for gennemførsel af hans planer, kunne han ikke rigtigt gøre så meget. Det er en fejl at give autoriteter rollen som enten superhelte eller superskurke. I virkeligheden taler vi altså bare om mennesker, og deres ondskab er ikke anderledes end den vi møder hos folk i hverdagen.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-02-07 15:58

- http://infocast.dk/bt/mediamaker.php?id=2965

- http://www.liveleak.com/view?i=863ce7d4a3

Ak ja... og nu er vi i 2007, så hvad med at lukke og slukke her også

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-02-07 15:59
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-03-07 14:25

Hvad med at afslutte dit gamle spørgsmål fra 2006?
http://www.kandu.dk/faq.aspx#25

Kommentar
Fra : per_jacobsen

Dato : 21-03-07 07:43

Saddam Hussein's soldater og politi sørgede for, at mange civile blev dræbt, og da det jo var hans underordnede,der gjorde det, er det jo ham, der skal dømmes, meeeen der er jo også masser civile, der er dræbt, voldtaget og myrdet af den nuværende besættelsesmagt, og alligevel sidder Busch som en fri mand, og fylder fortsat verden med løgn.