/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Internet forbindelse
Fra : upyoursmate
Vist : 572 gange
100 point
Dato : 28-12-06 22:40

Kan man tilslutte to computere til det samme modem? Evt ved at lave en serieforbindelse?
Kæresten er flyttet ind og vi skal ha gang i hendes bærbare. Derved tænker jeg om man ikke bare kan knalde et kabel bagi i min computer og over i hendes og så er det det!?

Mvh. U.

Kommentar
Fra : fusses

Dato : 28-12-06 22:51

hey

nu siger du modem.... mener du så gammeldaw modem via telefon ledningen?

eller er det kabelmodem ??

Fusses

Kommentar
Fra : upyoursmate

Dato : 28-12-06 22:57

Kabelmodem!

Kommentar
Fra : hr_hvalsoe

Dato : 28-12-06 23:03

Hej upyoursmate

Nej, du skal koble en router imellem kabelmodemmet og PC´erne således, at forbindelsen kan deles (med mindre dit modem direkte har flere udgange).

MVH

Lars

Kommentar
Fra : janing

Dato : 28-12-06 23:08

Hej upyoursmate.

Du kan sagtens få et kabel til at sætte i bagdelen af din pc og så kan kæresten bruge sin egen ved siden af.

Det har jeg nu brugt i 6 måneder. Det er et USB 2.0 to 2.0 Network Cable som jeg bruger, når min datter kommer hjem med sin bærbare pc.

Du kan gå ind på www.sitecom.com og se det kabel jeg bruger.

Det er så også samtidigt beregnet til at kunne overfører filer fra den ene pc og til den anden pc, hvis du har brug for det

Hilsen Jan

Kommentar
Fra : fusses

Dato : 28-12-06 23:10

Hey

Du skal bruge en swits eller router som skal sættes imellem modem computer.

Først skal du oprette forbindelse med din maskine og få det til at virke - derpå skulle du gerne bar kunne koble en mere på når det er oppe at kører...

det kan være nødvendligt at informationerne om hvordan computeren kommer på nettet skal installeres (medfølgende cd) på computer nr 2 .. da din computer ellers skal være tændt og tilsluttet men dette afhænger tillige at indstilligerne når du opsætter netværket..

hendes computer skulle vel gerne kunne printe via din printer mm dele filer mmm ...

Fusses

Kommentar
Fra : janing

Dato : 28-12-06 23:11

Glemte lige at sige at det kabel fra sitecom er 5 meter langt, så i ikke kan sidde og kigge over skulderen på hinanden.

Så det er ikke nødvendigt med en router, hr_hvalsoe bare lige for at gøre det helt korrekt

Hilsen Jan

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 28-12-06 23:37

Køb et ekstra netkort ca 100 kr. brug dette netkort mellem de 2 pc'er, og lad hendes pc bruge netkortet til at komme på nettet med (husk twisted-cable). Dette gør bare, at din pc skal være tændt for at hun kan komme på nettet. Den nemmeste løsning er en router. De IKKE-trådløse er ikke så dyre. Så kan du også koble evt din playstation på eller flere pc'er

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-12-06 00:27

Jo du kan godt bruge en USB løsning, men det kræver at den maskine der er vært, skal være tændt for at der er forbindelse til nettet.
Så nævnte fusses noget om en switch. Ja OK det kan bruges, hvis du har en forbindelse, hvor du har to IP-adresser til rådighed, en såkaldt DHCP eller dynamisk opkobling.
Det aller bedste er, at du køber en router. Den vil styre hele herligheden for dig, og så har den fire porte til lokalt brug, som alle bruger den samme IP-adresse fra din ISP (udbyder). - Routeren har nogle sikkerheds systemer, som gør dit eget lokale netværk mere sikkert.
Hvis du overvejer at bruge den trådløse teknik, så vælg en router med AP (trådløs enhed = Access Point), så slipper I for at få ledningerne i støvsugeren, hver gang I skal forbi netværket!
Routeren har en firewall, som beskytter hele netværket.
Men husk der er ingen beskyttelse der er 100% vandtæt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-12-06 01:40

Du skal hverken bruge router , usb , eller ekstra netkort. Det kan måske virke, men er for dyrt og besværligt. Desuden kræver det(bortst fra routeren) at din maskine skal være tændt for at din kæreste får internetforbindelse.

Du skal bruge en simpel switch (ca 100 kr). Modem forbindes til switchen , og fra den et kabel til hver sin computer. I modsætning til routerløsningen er der ingen mærkelig indstilling, der kan drille.
Der kan dog være udbydere som forhindrer, at der kan være to maskiner på samtidig, men det vil under alle omstændigheder fungere for jer begge, bare ikke nødvendigvis samtidig.

Det kan også bruges til at få dem i fælles netværk, men det er en anden snak, hvordan det sættes op.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-12-06 02:40

Transor har delvist ret, men det kan kun ske med en switch, hvis du har fået tildelt 2 IP-adresser, hvis I skal være på samtidig.
Hvis I skiftes til at være på, så kan det give problemer med MAC adresse registreringen, som kan være en hindring for at skifte fra den ene til den anden. Men det kommer lidt an på hvem der er din udbyder.

Ellers er det rigtigt nok at det ikke er helt forkert!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-12-06 09:45

Jeg ville vælge at investere i en trådløs router med 4 porte svitch hvis ellers der er trådløst netværk på hendes bærbare. Så er det meget nemt at oprette internet til begge båden enkeltvis og samtidigt. Routeren sørger selv for at tildele de adresser der skal tildeles og det kører fint. I kan også samtidig dele printer og filer over jeres lille private netværk hvis det er det i vil. Der er mange muligheder.

En trådløs router kan erhverves for ca. 300-400 og opefter, men det er jo en engangs inverstering så det er vel ikke så slemt.

De andre forslag er for så vidt alle ok, men hvorfor ikke tage skridtet helt ud når nu der skal indkøbes noget isenkram alligevel.

Bagefter kan vi så se på hvordan det netværket skal sikres (krypteres), for at forhindre utilsigtigt tilgang udefra

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 29-12-06 17:16

P.S. husk at kryptering af trådløst netværk, nedsætter overførselshastigheden. Og så tror jeg du har fået alle de muligheder der er, så godkend et svar og luk denne tråd

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-12-06 18:31

Civic er du ud på at score point?

Så længe som upyoursmate ikke har fået den hjælp som han/hun har behov for, så skal han da ikke lukke spørgsmålet. Iøvrigt er denne tråd ikke så gammel så det gør noget.
Så upyoursmate vi er her for at hjælpe dig, uanset hvor mange eller få point du sætter på højkant.
Belønningen ligger i at vi kan få dig op på dupperne!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-12-06 18:37

Jeps helt enig
forøvrigt